Hei jeg har nettopp satt opp gipsvegger i min sommerhytte (med OSB under, funket kjempebra og takk for tipset dere som la inn i min forrige tråd om dette) og på enkelte steder har jeg ikke klart å få gipsplatene til å ligge tett på grunn av at veggene luter i alle retninger i denne hytta, så da er mitt spørsmål hvor jeg nå har en glippe på ca 5-10mm mellom gipsplatene, hva bruker jeg for type sparkel der for å tette sprekkene?

Utenpå sprekken har jeg så tenkt å legge glassfiberremse og sparkle med lettsparkel.

Lett sparkel, så bruk papirremse i stedet for glassfiber.

Har fått fra flere at papirremsen ikke er særlig bra da de løsner, uten blitt anbefalt selvklebende glassfiberremse istedenfor, selv om det kanskje innebærer mer sparkling

Pappremsen sitter kanon om man gjør det riktig, mye mindre risiko for at det sprekker med det.

lim papirremsen med vevlim, så er du hjemme direkte!

Mikael_L
Bare for å sammenligne satte jeg papirremse på den ene siden av garasjen og glassfiber på den andre siden. Jeg limte ikke papirremsen, men sparklet bare fast den.
Veggene ble malt deretter.

Resultat ett år senere:
Samtlige skjøter med glassfiberremse har sprukket, ingen med papirremse har sprukket.
Sprekken er veldig tynn, jeg tror ikke den ville blitt merket med tapet.

Er det "sprekken" mellom forsenkningene på gipsplatene du mener? Den kan du i så fall fylle med gipssparkel i nivå med gipsplatene på begge sider. Deretter er det enklest å lime opp papirstrimmel, bruk et godt lim, typ Hernia KP4. Er det de ikke forsenkede sidene så må disse først fasses ned (helst også oljegrunnes) og deretter sparkles i nivå med gipsen for så å sette strimmel.

Det finnes mange fallgruver med malerarbeid på gips. Kan du ikke ta et bilde eller forklare litt nærmere.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.