Vi flyttet inn i vårt hus for 2 år siden, og nå har det blitt på tide å ta tak i den nedbrutte trappa. Jeg har snakket med noen mer kunnskapsrike personer enn meg selv, og jeg vet ikke om jeg har blitt klokere...
De 2 nederste trinnene ligger direkte på bakken og beveger seg vel hit og dit med telen. Gulvet og det første trinnet hviler på en mur som går litt over en meter ned.
Hvis jeg som amatør tenker litt fritt, finnes det 2 alternativer:
1. Fjerne de nederste trinnene og støpe nytt.
2. Bygge en tretrapp over den gamle.
Det enkleste virker å være å bygge tre over... Men hvordan tror dere steintrappa klarer seg under? Holder den sammen? Man kan kanskje legge takpapp eller noe under trallen?
Kan trappen også ha vært saltet om vinteren? Det ødelegger betongen direkte og i dybden. Trappen din ser også ut til å være reparert flere ganger men er nå utenfor reparasjon. Jeg ville ha pigget bort alt og deretter støpt en ny trapp eller bygget en ny tretrapp. Bygg ikke en tretrapp over betongen, den er for dårlig for det.
Pilarne som ses på bildet går opp til en balkong, og jeg er bekymret for å fjerne for mye. I så fall må man kanskje gjøre det i omganger. Hvordan mener du at trappen er for dårlig til å bygge over den med tre? Jeg vurderte å sette vanger foran og bygge opp en ny trapp. Men toppen av tretrappen må jo hvile på det eksisterende gulvet. Forhåpentligvis står pelarene stødig på den underliggende muren. Eller? Kan det være en risiko for at man bygger over problemet og alt forvitrer uten at man ser det?
Nå er det vanskelig å avgjøre kun med et bilde, men jeg mener ikke at du bør bygge en trapp over den eksisterende betongen da den vil fortsette å forvitre. Fjern i det minste de to første trinnene da de er de mest utsatte.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.