Holder som best på med et kjellerprosjekt. Gammelt gulv har blitt meislet bort, gravd ut, polystyren og makadam lagt og nytt gulv støpt med vannbåren gulvvarme.

Det nye gulvet er 10 cm lavere enn det gamle, og det er en kant fra sagingen av det gamle gulvet.

Bilde før støping: Nye gulvet har Øk omtrent ved den røde linjen.

Betongfundament i en kjeller med rød linje som indikerer høydeforskjell mellom gammelt og nytt gulv, isolasjon synlig under fundamentet.

Ytterveggen er i hullbetong og har platonmatte på utsiden. Jeg har hatt ideer om å mure innerveggen med lecablokker og pusse, men så har jeg fått forslag fra en byggmester om å lime en tynn polystyren på ytterveggen, noe som ikke føles helt greit. Videre har jeg googlet videre og kommet inn på lettbetong av typen Ytong med bedre isolasjonsevne. Totalt er det ca. 45 kvm innervegg som skal opp.

Illustrasjon av et kutt i gulvet og veggstruktur i en kjeller. Viser lag med betongplate, cellplast, makadam og platonmatte mot hulbetongvegg.

Hva har dere gjort i deres kjellere?

Takk på forhånd,

/ henke

• Nytt kjellergulv før støping, laget av isopor og grus, med synlig betongkant etter gammelt gulv. Veggen er av hulbetong.
Sist redigert:
Platon med et lag celleplast er jo en fremgangsmåte når man drenerer/isolerar. Isodrän et annet.
Du står foran valgene å la veggen være som den er og male med silikat, kalk eller annen passende maling. Eller sette stålstendere, ordne luftspalte og montere ny innvendig vegg på det. O organiskt dog, selv om du tar gipsplate så er papiret i platen likevel organiskt. Med isolert innvendig vegg kan det hende at du får kondenspunktet midt i veggen og det er ikke morsomt.
Jeg pusset opp veggene, malte med silikat og står foran å isolere fra utsiden med pordrän i forbindelse med drenering.

Bra jobba med å få ut massene, riktig tungt arbeid..

Hælen som er 10 cm opp gjør at jeg må mure med noen form for blokk, den er 8 cm, og så tykt går det ikke å pusse. Huset ble drenert om i 2007 av den forrige eieren, i forbindelse med det ble det satt inn en platonmatte, men dessverre sparte de på isodrän :-(

Jeg har vurdert en løsning med ventilert innvendig vegg, det finnes andre plater enn gips, men det føles ikke bra. Jeg vil/må mure opp med noen form for blokk med minste tykkelse 10 cm og deretter pusse og male med silikat på det.

Weber har jo noe de kaller Isoblock, en lecasten med isolasjon i midten som man kunne sammenligne med, lime 5 cm EPS på veggen og deretter mure med lecablokk tett inntil. Men jeg tror ikke det er bra under bakkenivå.

Et annet alternativ som føles bedre er å mure med type Multipor, pusse og silikatmale, jeg vil at veggen skal puste, men også være isolert, ikke helt enkelt.

Det ble en del masse, ca 13 kubikk ble gravd ut.

En stor haug med jord og steiner ligger i en oppkjørsel foran to hus. Området er tydeligvis under oppussing eller graving.

Jeg forstår dilemmaet.

Finja sier at deres isloerblock fungerer bra i kjellere og souterrenghus, så da burde jo også Webers passe. Velger du den måten får du en holdbar og enhetlig vegg. Bra hvis du kan senke inn el og andre kabler ved behov.

http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/betong/4032-1.pdf

Ellers kan du sette opp stålregler og ved hjelp av avstandsstykker sørge for at den nye veggen møter den nye betongen ved gulvet?

var det bare et tilfelle at gulvet ble lavere da eller en planlagt operasjon?

Stefan1972 skrev:
var det bare en tilfeldighet at gulvet ble lavere da eller en planlagt operasjon?
Nei, ikke i det hele tatt. Huset ble bygget i 1992, men man beholdt en del av kjelleren til det galma huset, den delen var 10 cm høyere enn ny del. Derfor, og fordi jeg ønsket mer rom, er årsaken til at nytt gulv er 10 cm lavere enn gammelt gulv.

En dyktig betonghulltager sager det der dikt inntil veggen :thumbup:
Men det koster en slant..

Jarlingar skrev:
En dyktig betonghåltager skjærer det der dikt an veggen :thumbup:
Men det koster en slant..
Jo det hadde ikke vært noe teknisk problem men huset står på den sokelen så det var ingen allternativ ifølge en kompis som jobber som arkitekt og konstruktør.

Jeg har murt med Leca-blokker i min kjeller på tilsvarende kant som du har på bildet, det var deretter enkelt å pusse, jeg pusset med gipsmørtel, har fungert kjempebra. Jeg gjorde dog feilen i ett av rommene å ha murbruk mot den opprinnelige veggen på en vegg, det skal du unngå. Hos meg har det på den veggen oppstått sprekker på et par steder (en sprekk på hvert sted) som er hårstråtynne. På de andre veggene er det ikke noe problem.

Hvordan gjorde du med innerveggene til slutt? Ble det Y-tong? Hvordan ble det?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.