Har bygd to solide portstolper av 4 stk 70x70 mm trykkimpregnerte stolper som er satt sammen med 45x95 mm lekter og gjennomgående rustfri gjengestang. Hele herligheten er forankret i betongfundament, og størrelsen er 23.5 x 23.5 x 150 cm. Så langt er alt vel, de er overdrevent solide.

Men nå trenger jeg å kle dem med noe slik at de faktisk ser ut som portstolper. Det mest naturlige ville vel vært typ malt rupanel. Men hva finnes det ellers av gode og ikke altfor dyre alternativer?

Tenkte på masonitt, men er dagens ubehandlede plater som kalles "board" det samme som den masonitt som ble brukt til husfasader før? Altså, går det an å bruke dem (malt selvsagt) utendørs? Fins jo noe som heter oljebasert board også, men den går vel knapt an å male på?

Så kom jeg til å tenke på laminat. Har et gammelt bad med "perstorpspaneler", tynne ca 2 mm store veggpaneler med plastlister langs kantene. Men så fort jeg prøver å google laminat, perstorpspanel og lignende så får jeg bare opp laminatplater, dvs. sponplate kledd med laminat. Finnes det tynne "paneler" som fungerer utendørs?

Kryssfiner er kanskje også et alternativ, men har fått for meg at det er ganske følsomt for fukt. Selv om de store flatene vil bli malt, er det jo risiko for at fukt kommer til de sagde endene, selv om man setter på en form for hjørnelist. Antar at de sveller og blir dårlige ganske raskt da?

Hva anbefaler dere? Finnes det noe mirakelmateriale jeg ikke har tenkt på? Det må selvsagt tåle utendørs bruk, sol/regn/etc.

Sist redigert:
H hydrolift skrev:
Kanskje slike som dette?
[lenke]

Man kan jo skruve med terrassekrue så skruvhodene ikke synes så mye. Monteringsskrue blir kanskje litt vulgært.
Den der høres jo riktig bra ut! Jeg har for meg at jeg sjekket på lignende for lenge siden, men at jeg da leste at de var ganske skjøre og lett sprakk, men kanskje var det en annen type plate jeg leste det om.

N NightRider skrev:
Har bygd to skikkelige portstolper av 4 stk. 70x70 mm trykkimpregnerte stolper som sitter sammen med 45x95 mm lekter og gjennomgående rustfritt gjengestang. Hele herligheten er forankret i betongfundament, og størrelsen er 23,5 x 23,5 x 150 cm. Så langt er alt vel, de er overdrevent solide.

Men nå trenger jeg å kle dem med noe slik at de faktisk ser ut som portstolper. Det mest naturlige ville vel vært malt rupanel. Men hva finnes det ellers for bra og ikke altfor dyre alternativer?

Vurderte masonitt, men er dagens ubehandlede plater som kalles "board" det samme som den masonitten som ble brukt til husfasader før? Dvs. går det an å bruke den (malt selvfølgelig) utendørs? Det finnes jo noe som heter oljeherdet board også, men den går vel neppe an å male på?

Så kom jeg til å tenke på laminat. Har et gammelt baderom med "perstorpspaneler", tynne ca. 2 mm store veggpaneler med plastlister langs kantene. Men så fort jeg prøver å google laminat, perstorpspanel og lignende får jeg bare opp laminatplater, dvs. sponplater dekket med laminat. Finnes det tynne "paneler" som fungerer utendørs?

Kryssfiner er kanskje også et alternativ, men har fått for meg at det er ganske følsomt for fukt. Selv om de store flatene skal males er det jo risiko for at fukt kommer til de sagede kantene, selv om man setter på en eller annen form for hjørnelist. Antar at de sveller og blir dårlige ganske raskt da?

Hva anbefaler dere? Finnes det noe mirakelmateriale jeg ikke har tenkt på? Det må selvfølgelig tåle utendørsbruk, sol/regn/etc.
Sokkelplate kanskje? https://www.k-rauta.se/produkt/sockelskiva-cembrit-rock-coal-12x595x2550mm/6418662931466

H
N NightRider skrev:
Har bygget to solide portstolper av 4stk 70x70mm trykkimpregnerte stolper som er satt sammen med 45x95mm bjelker og gjennomgående rustfri gjengestang. Hele herligheten er forankret i betongfundament, og størrelsen er 23.5 x 23.5 x 150 cm. Så langt er alt vel, de er overdrevent stabile.

Men nå trenger jeg å kle dem med noe slik at de faktisk ser ut som portstolper. Det mest naturlige ville vel vært typ malt rupanel. Men hva finnes det ellers av gode og ikke altfor dyre alternativer?

Jeg vurderte masonitt, men er dagens ubehandlede plater som kalles "board" det samme som den masonitten som ble brukt til husfasader før? Dvs. kan den brukes (malt selvfølgelig) utendørs? Det finnes jo noe som heter oljebehandlet board også, men den kan vel neppe males på?

Så kom jeg til å tenke på laminat. Har et gammelt bad med "perstorpspaneler", tynne ca 2mm store veggpaneler med plastlister langs kantene. Men så fort jeg prøver å google på laminat, perstorpspanel og lignende så får jeg bare opp laminatplater, dvs. sponplate kledd med laminat. Finnes det tynne "paneler" som fungerer utendørs?

Kryssfiner er kanskje også et alternativ, men jeg har fått for meg at det er ganske følsomt for fukt. Selv om de store flatene vil bli malt er det jo risiko for at fukt kommer til de sagede endene, selv om man setter en form for hjørnelist. Antar at de sveller og blir dårlige ganske raskt da?

Hva anbefaler dere? Finnes det noe mirakelmateriale jeg ikke har tenkt på? Det må selvfølgelig tåle utendørsbruk, sol/regn/etc.
Kanskje helt på bærtur nå, men skriver det uansett, det finnes jo tynne plater med bekledningstegl.

H HEM2121 skrev:
Kanskje helt ute og sykle nå, men skriver det iallfall, det finnes jo tynne skiver med bekledningstegl.
Hvor finner jeg dem? Googlade men fant bare diverse løse steiner (hva det ser ut som iaf)? Heter det "bekledningstegl"?

H
N NightRider skrev:
Hvor finner jeg dem? Googlet, men fant bare diverse løse steiner (det ser ut til det iallfall)? Heter det "bekledningstegl"?
Er ikke helt sikker på navnet, har for meg at Bauhouse hadde dette tidligere, tittet for 10 år siden, teglvegg kan det hete, sjekket litt raskt men ser ikke ut som det finnes på store plater lenger. Det største jeg ser er 30,5x30,5 cm, på ark. Første gang jeg så det var på Praktiker i Polen, men den store kjeden finnes jo ikke lenger. Men det finnes jo flere steder i Polen. Google på bekledningstegl, det kommer opp en del som kan være interessant for deg.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.