Er det noen som har oversikt over hva grunningsbruk inneholder, jeg har en gjetning at det er det samme som de vanlige mur og puss, men at man har mer vann.
Dvs pussmørtel a med mer vann = grunningsbruk a

Grunningsbruk inneholder lavalkalisk sement og kalk samt ballast mens pussmørtel a inneholder sement og ballast.

Da er jo spørsmålet hvor viktig det er med lavalkalisk dersom man skal grunne på en skorstein 6 mer opp...

Det går jo ikke med noen mengder, så selv om grunningsbruket er dyrere blir det vel ingen økonomisk katastrofe - så hvorfor ta sjansen?

Grunningsbruk finnes ikke på lager, og jeg har kjøpt sand og Murcement.
Så er det mer fordi jeg er nysgjerrig enn for å spare noen kroner.

• Liker
hans.p og 1 annen
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det tradisjonelle grunningsbruket ble blandet med murmørtel, ballast og vann. Mer vann og murmørtel og mindre med ballast ble brukt. EDIT: Googlet. A-bruk for tynngrunn inneholder 1 volumsdel murmørtel til 3 volumsdeler ballast (sand) samt vann til vellingkonsistens. De kommersielle inneholder rødt pigmentpulver (noen jernoksid?), såkalt "rødgrunn" slik at man kan se hvor man har tynngrunn og senere pusset over.

(Murmørtel er i sin tur et produkt som bygger på en blanding av vanlig portlandsement (byggsement i handelen) og kalksteinsmel.)

Sist redigert:
Låner litt. Jeg begynte å pusse mine lecablokk til drivhus i går, først bare med Murningsbruk A (Finja). Kan man på noen steder legge på litt til nå i etterkant om man har vært sparsom på et sted?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.