Denne rullen med plastfilm av noe slag sto i garasjen da vi flyttet inn i vårt hus. Rullen er 180cm bred og veldig tung! Plastikken er ikke mer enn 0.1-0.2mm tykk men føles ikke ømtålig eller tynn da den er litt elastisk/gummiaktig.

Helt transparent men noe litt flammete, forsøkte å få til et bilde av strukturen;

Vi har ikke funnet noen merkinger/trykk/etiketter av noe slag verken på det svarte røret i hardplast som den er rullet opp på, eller selve plastfilmen.
Vi har funnet plasten inne i veggene på vårt uthus hvor mannen som bygde det hadde gjesterom og badstue. Innenfra sett satt plasten bak sponplaten som er innerveggen, og foran isolasjonen. Har ingen kunnskaper rundt materialer inni yttervegger men antar at mannen brukte plasten som byggplast/byggfolie? For det fantes ingen flere plastfilms-lag i veggen. Men etter å ha googlet til det uendelige finner jeg ingen variant av byggplast som ligner vår plast, de er ikke helt transparente og har som oftest noe trykk på selve plasten. Jeg har funnet "skiktruta" på løpemeter men den plasten er tykkere og jeg har bare sett den i 140cm-bredde. Pluss at den er betydelig dyrere enn hva husets grunnlegger ville brukt på byggfolie, basert på husets andre materialvalg og feierens anmeldelse av "gjerrigknarken" så det føles ikke helt urimelig at plasten kan være ment til noe helt annet enn å ha i husvegger fra begynnelsen av, men hva??
Vi synes plasten er kjempebra til mange ting, som i drivhus til dyrkingene og vindbeskyttelse til hønsegården og slikt. Samboeren vil gjerne lage tunnelveksthus av den, men da trenger vi jo å vite om den er egnet til det først, og kanskje skaffe mer så, hva er det for plast vi har og hvor finner man slik å kjøpe nå for tiden tro?
Hei, Ser ut som en såkalt strekkplast man bruker i emballasjemaskin for paller. Enkelt uttrykt man snurrer plasten rundt transportpaller med en maskin for at kartongene skal sitte igjen under transport.
Samboeren vet hvilken plast du mener, han håndterer dån på jobben sin av og til, men han sier at vår plast føles mye tykkere enn strekkplasten og som om det er mer gummi i vår. På bilder på nettet ser den ut til å være PVC-plast, men jeg vet ikke hvordan PVC-plast ser ut/kjennes irl heller, så blir ikke klokere av det.
Det er sikkert 100 meter igjen på rullen tror samboeren, så noen plast man antagelig kjøper noen hundre meter av gangen av.
Det er sikkert 100 meter igjen på rullen tror samboeren, så noen plast man antagelig kjøper noen hundre meter av gangen av.
Fikk ikke med taggen i kommentaren ovenfor.H håbbe1961 skrev:

Her er også et bilde av når samboeren drar i den så hardt han kan, vet ikke hvor godt det synes, men den er litt strekkbar/utvidbar og det går typ ikke an å lage hull i den eller rive av en bit med bare hendene.
Klikk her for å svare