Funderer på hvordan jeg skal gjøre med skorsteinsstyret..
Innvendig har noen kanaler rast inn. Tror jeg kan støvsuge ut disse og få ventilasjonen til å fungere, men utsiden må fikses.
Holder på å legge om taket så jeg tenker at jeg sørger for å fikse dette samtidig.

Skal man fylle mørtel mellom steinene eller pusse hele skorsteinen? Eller kle den i plåt?
Vil gjerne beholde originalutførelsen, men jeg vil jo ikke ha samme problem om noen år igjen...
Og kanskje man skal sette på en ordentlig skorsteinshette samtidig..

Rød teglsteinsskorstein med slitte fuger, plassert ved siden av rødt tak med takstein. Bakgrunn med trær og himmel.
 
C
Kapten_Haddock skrev:
Skal man fylle fugene mellom steinene eller pusse hele skorsteinen? Eller kle den med metall?
Alternativt ta den ned helt og mure den opp på nytt. Ser ut til å være nødvendig.
Nå når du likevel legger om taket har du jo muligheten til å bygge en god arbeidsplattform.
 
M
Vanskelig å si via bilder på et forum, men så lenge den ikke luter eller har sprukne steiner så tror jeg at det holder med å fuge om den og sette på en hette. Da vil den trolig klare 10-15 år til.

Å mure om den helt etter takomleggelsen er ikke noe problem. Man tar bort mønepannene, skrur sammen 2x4" som man legger i en V-form over mønet slik at de hviler på pannene.

Jeg ville nok sett det fra et økonomisk perspektiv. Kan du få det med i budsjettet uten problem (20-30000:-?) så mure om den. Da vet du at taket er tipptopp.
Er det trangt i budsjettet, så fuge om den og sjekk at det er tett rundt beslaget/platen.
 
Vil helst unngå det pga at det sitter rustfritt rør og ligger varmekulit i en av kanalene..
Samt at det er litt tight om tid ellers hadde jeg gjort det da det ser bra ut under mønet..

Hva tror dere en murer hadde tatt for en slik jobb om man skulle ansette?
 
M
Viktig er også at du får på en hette som du sier. Spes om dere ikke fyrer.
 
Vi fyrer opp en del og en hoved skal jeg fikse. Men resten da, ville det ikke nesten vært enklere å pusse hele? Trenger jo ikke å være perfekt rent estetisk da taket er så høyt at man ikke ser så mye av skorstein..
 
C
Spørsmålet er hvordan tilstanden er rent funksjonelt. Jeg har bare vært med én gang og murt om en skorstein, men i det tilfellet var det bare løst igjen av mørtelen helt inn. Bare å plukke ned alt for hånd uten anstrengelse. Og det så på overflaten betydelig bedre ut enn ditt bilde.
 
Feieren synes skorsteinen så bra ut under mønet og trodde at man kunne få kanalene nokså frie med en støvsuger.
Men selvfølgelig hadde det optimale vært å mure om den, men jeg har ikke riktig tiden for det i hvert fall ikke slik det ser ut nå, og å leie noen som koster 50k+ føles heller ikke så aktuelt, men vi får se hva som skjer, kanskje hvis man kan spare kanalen som har røkrøret i seg.

MVH/
 
100kg tørrmørtel gikk det med:p
Har bit for bit murt om det som var dårlig, hvilket var det meste.. Nå skal jeg kle den i plåt og deretter gli-støpe kanalene om noen år, det burde holde for å få den til å vare min livstid...
 
  • Liker
thomas33
  • Laddar…
Game on.. Kan si at den planlagte takbyttingen i sommer har gått nesten like mye til å få orden på skorsteinen:p

Stillasje rundt hus med takstein som skiftes, og en rød pipe som er under oppussing.
 
Murte du om hele den med bare 100kg mørtel?
 
Nei, selvfølgelig ikke, men lagde veldig mye, det resterende føltes stabilt, så jeg som sagt tenkte å glide-støpe innsiden.
 
Hus med rød takstein ved innsjø, omgitt av trær. En blå bil står parkert ved siden av huset.
Så ble det!
 
  • Liker
shomakie
  • Laddar…
Deilig å ha det bra nå når høststormene er i anmarsj.
 
Mm har stormet nå kopiøst i dag og den står fortsatt, var litt bekymret for all murstein som ligger stablet på taket, men det gikk bra:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.