7.138 lest ·
20 svar
7k lest
20 svar
Hva gjorde jeg feil med underpanelene?
Side 1 av 2
Hei!
For tre måneder siden rev jeg bort brannskadet råspont fra en innervegg og erstattet med nytt.
Nå når jeg skulle gipse ser jeg at HVER ENESTE råspont har slått seg som bokstaven "U" hvor ytterkantene er vridd utover.
Hva har jeg gjort galt?
Virket er "17x95 Endespont Furu/Gran" og innkjøpt på Beijer. Det så kjempefint ut da jeg kjøpte det.
Jeg skjøt sammen sponten og spikret med "Gunnebo spiker blank 2,0 x 50" cirka 2 cm inn fra kantene.
Det hadde vært bra å vite hva jeg gjorde galt så jeg slipper å gjenta det.
mvh
Carl-Johan
For tre måneder siden rev jeg bort brannskadet råspont fra en innervegg og erstattet med nytt.
Nå når jeg skulle gipse ser jeg at HVER ENESTE råspont har slått seg som bokstaven "U" hvor ytterkantene er vridd utover.
Hva har jeg gjort galt?
Virket er "17x95 Endespont Furu/Gran" og innkjøpt på Beijer. Det så kjempefint ut da jeg kjøpte det.
Jeg skjøt sammen sponten og spikret med "Gunnebo spiker blank 2,0 x 50" cirka 2 cm inn fra kantene.
Det hadde vært bra å vite hva jeg gjorde galt så jeg slipper å gjenta det.
mvh
Carl-Johan
Antagelig var de en anelse fuktige og nå når de er inne og fuktigheten er som lavest har de tørket raskere på siden inn mot rommet og dermed krympet og slått seg... de burde rette seg ut når de har tørket gjennom.
/ATW
/ATW
tom 
Hva skal jeg gjøre nå da? Rive og gjøre om og gjøre riktig eller?
Alternativ
1) dra i et 60 x2,3 varmgalv ved siden av de korte, da pleier de å krype ut så det går å fjerne dem
2) dra i et 75x28 et i hver planke i kanten så holder den neste, men de er ganske mastige spiker og på den andre siden sitter de
3) skru en skrue f.eks. 55 mm terrassekruer samme system som med 75x 28
Ulempen med skruer er at de gjerne vil spise seg inn i treverket uten å dra inn når det er spenning der
1) dra i et 60 x2,3 varmgalv ved siden av de korte, da pleier de å krype ut så det går å fjerne dem
2) dra i et 75x28 et i hver planke i kanten så holder den neste, men de er ganske mastige spiker og på den andre siden sitter de
3) skru en skrue f.eks. 55 mm terrassekruer samme system som med 75x 28
Ulempen med skruer er at de gjerne vil spise seg inn i treverket uten å dra inn når det er spenning der
Du gjorde ingenting galt det er råsponten det er feil på. Hadde du latt dem tørke før du satte opp dem, så hadde de sannsynligvis slått seg og vært vanskelige å sette opp. Får man virke av får nysaget virke så blir det slik. Trolig vil plankene tørke inn slik at sponten slipper. Jeg synes at du skal klage. Jeg hadde valgt OSB i stedet, men det skal også fungere med råspont. Jeg tror du kan la det tørke en stund og deretter skru på gipsen uten noen annen tiltak.
Er det kjøpt på et sagbruk så pleier virket å være tørket, men en viss fuktighet finnes jo fortsatt. Men som Fixar Krille påpeker, slår virket seg når det tørker og krymper, men 50x25 blank holder ikke til noe som helst. De dras ut veldig lett.
Kom til å tenke på at det har betydning hvordan man vender rupanel, utsiden skal være innover. I de fleste tilfeller buer den da ut på midten, dermed er det viktig at man hele tiden setter dem likt, for panelet er usymmetrisk.
Kom til å tenke på at det har betydning hvordan man vender rupanel, utsiden skal være innover. I de fleste tilfeller buer den da ut på midten, dermed er det viktig at man hele tiden setter dem likt, for panelet er usymmetrisk.
Sist redigert:
Jo, jeg forstår det selv sånn i ettertid... men sponten burde jo likevel ikke se ut som den gjør.
Kjernesiden inn i rommet med andre ord, eller? Det tenkte jeg ikke på. Jeg så bare til å passe inn den utbyttede sponten mot den eksisterende da jeg lappet og reparerte to brannskadede vegger. På den ene veggen er det innover og på den andre utover, men de har likevel slått seg på samme måte. Det interessante er at den opprinnelige sponten fra 1946 er PERFEKT.
Jeg kjøpte samtidig inn regler til et fremtidig prosjekt, 75x45. De var rette og fine da jeg kjøpte dem. De har blitt oppbevart på et jevnt underlag innendørs, men nå ser de ut som bananer. Er det samme problemet; at de ikke hadde tørket tilstrekkelig?
Jeg blir ikke klok på dette med trelast! Jeg trodde Beijer hadde bra skit! Hvordan vet jeg når jeg står på et sagbruk at det er tørket?
Men råspont er bedre (når den er rett og fin)
Nei, om det hadde vært som på Far-Fars tid, altså den gamle gode når råsponten ble tatt av ytbrädorna da
høvlet man dem bare på den siden som ikke var fullkant, da sattes de opp med den høvlede siden innover for å
få en hel utside altså kjernesiden utover som var uhøvlet, om de slo seg ble de konvekse, så fester
man gipsen midt på bordet slik at gipsen ikke sprakk
høvlet man dem bare på den siden som ikke var fullkant, da sattes de opp med den høvlede siden innover for å
få en hel utside altså kjernesiden utover som var uhøvlet, om de slo seg ble de konvekse, så fester
man gipsen midt på bordet slik at gipsen ikke sprakk