Problemet er at fasadfirmaet ikke har påført riktig puss. De har brukt en annen type enn den jeg spesifiserte i vår entreprenøravtale. Nå lurer jeg på om man kan legge på et ekstra lag puss for å få den overflaten jeg har bestilt.
Vi har Sto's pussstrukturprogram på StoVentec fasadeplate grunning med StoLevel Classic og overflatepuss StoLotusanK 2.0.
Ifølge vår avtale har jeg bestilt dobbel innfarging med NCS S0502-Y (hvit) og nå er det kun farge i StoLotusanK dessuten er feil kornstørrelse, det skulle være 1,5.
Merknad ifølge befaring
FE Pusskladd rundt sokler
FE Glipper i vindusbeslag inn i brett mot oppbrett
FE Puss dekker vindusbeslag ved oppbrett i forkant på stuevindu mot nord
FE Fasadepussen ikke i henhold til avtale
B påpeker at pussunderlaget skinner gjennom på nordgavl mot stue ved sollys, men ingenting som kunne konstateres ved befaringsøyeblikket
Ikke nok med dette det er tydelige skjøter fra Ventec platene på fasaden og fargen i overflatepussen dekker ikke helt.
Hva gjør jeg når pussen ble feil?
1. Banke ned puss og sørge for at fasaden får puss med dobbel innfarging i henhold til avtalen.
2. Legge på et ekstra lag StoLotusan K innfarget puss 1.0-1.5 kornstørrelse.
3. Hvis ikke feilen avhjelpes kreve prisavslag tilsvarende hva det koster å få feilen rettet opp.
Det der var ingen vakker fasade! Man ser tydelig de stående ventec-skjøtene. Har dere ikke betalt fakturaen hadde jeg kontaktet firmaet og fortalt at du er misfornøyd og ikke betaler før jobben er utført riktig. Send fakturaen i retur med "bestrides" skrevet over hele.
Om det hele er betalt må du reklamere fasaden og kreve rettelse.
Ja, det er jo ingen lett situasjon dere har havnet i... Som sagt, hold igjen med betalingen og send et brev (gjerne rekommandert) til firmaet om at dere bestrider fakturaen og krever at de gjør om arbeidet i henhold til bestillingen.
Problemet her ser ut til å være at firmaet ikke har gjort en god jobb fra starten av, og at dere vil få merkostnader fordi dere først må få ned pussen de har lagt opp.
Altså, hvis dere ikke betaler og vil ha et annet firma der, vil det bli enda dyrere for dere...
Å legge på ytterligere et lag puss skaper noen problemer når det gjelder tykkelsen, og man må også ta i betraktning hva som skjer med fuktvandring osv. med mer puss på veggen.
TAKK for saklig svar... Jeg har ikke betalt alt holder tilbake 113.000 kr men det kommer til å koste betydelig mye mer å slipe ned pussen og sette på ny. Har du noen erfaring med å ta ned puss? Finnes det noen ekspert som jeg kan kontakte for å få en ekspertuttalelse? // Lajla
Jeg vil tipse om av JIPE Konsult, Jan Petterson Byggingeniør SBR om dere er på jakt etter noen som kan besiktige en pusset fasade. Super hyggelig og profesjonell fyr.
// Lajla
Jeg tok hjelp av en ekspert på pussfasader Jan Persson på JIPE konsult. Sammen med Jan og Sto ble det utarbeidet en tiltakplan, og entreprenøren innså feilen og har til hensikt å ta sitt ansvar. Vi har nå lagt et ytterligere lag Sto LutsanK med innfarging NCS S0502-Y (hvit) med riktig kornstørrelse altså 1,5.
På grunn av feilene angående platearbeidet (værtetting, eventuelle hull m.m.) mente Jan det ikke var hensiktsmessig å vente med tiltakene. Høststormer og høy regnbelastning kan forårsake fuktskader i den underliggende konstruksjonen. At ventilasjonen i systemet i tillegg er mangelfull, øker risikoen.
Å rette feil og mangler i valget av grunnpuss og overflatepuss ser jeg ingen problemer med å vente med til våren.
Muligens kan entreprenøren utføre provisoriske løsninger nå, for å sikre mot vanninntrenging og ventilasjon som forhindrer skader i løpet av høst og vinter, for deretter å utbedre korrekt til våren.
Feil på platearbeid er ikke utbedret, jeg holder det under kontroll med provisorisk tetting og håper å få det fikset til våren.
Jeg tok hjelp av en ekspert på pussfasader Jan Persson på JIPE konsulent. Sammen med Jan og Sto ble det utarbeidet en tiltaksplan og entreprenøren innså feilen og har til hensikt å ta sitt ansvar. Vi har nå lagt et ytterligere lag Sto LutsanK med innfarging NCS S0502-Y (hvit) med riktig kornstørrelse dvs 1,5.
På grunn av feilene angående blikkarbeidet (værforsegling, eventuelle hull osv.) anså Jan det ikke hensiktsmessig å vente med utbedringen. Høststormer og høy regnbelastning kan forårsake fuktskader i den underliggende konstruksjonen. At ventilasjonen av systemet i tillegg er mangelfull øker risikoen.
Å utbedre feil og mangler i valget av grunnpuss og overflatepuss ser jeg ikke noe problem å vente med til våren.
Muligens kan entreprenøren utføre midlertidige løsninger nå, for å sikre vanninntrengning og ventilasjon som hindrer skader i løpet av høsten og vinteren, for så å utbedre korrekt til våren.
Feil på blikkarbeid er ikke utbedret jeg holder det under kontroll med midlertidig forsegling og håper å få det fikset til våren.
//Lajla
Hei,
tråden er jo noen år gammel men jeg håper du kan hjelpe meg
Vi har fått akkurat lignende problem med vår nye Sto pussfasade.
Hvordan ble resultatet hos dere når dere har lagt til et ytterligere lag Sto Lotusan.
Jeg håper du finner tid til å svare meg.
// Jan
Hei,
tråden er jo noen år gammel, men jeg håper at du kan hjelpe meg
Vi har fått akkurat lignende problem med vår nye Sto pussfasade.
Hvordan ble resultatet hos dere når dere har lagt til et ytterligere lag Sto Lotusan.
Jeg håper at du finner tid til å svare meg.
// Jan
Jeg er fornøyd, men firmaet jukset og demonterte ikke all belysning på fasaden.
//Lajla
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.