Hei,
Skal akkurat sette i gang et renoveringsprosjekt i mitt nye hus og har litt vansker med å forstå om veggene er bærende eller ikke og hva tiltakene i så fall burde være.
Huset er en enetasjes villa med kjeller fra 1963 med fagverkstakstoler. Ytterveggene er av betong sammen med betongkassetter som etasjeskiller.
Gulmerket vegg skal fjernes i sin helhet tenker jeg, skulle den være bærende så er tanken å sette inn en slags bjelke for å kompensere. Denne veggen går gjennom ned til kjelleren.
Rødmerkede vegger er vegger som jeg har tenkt å flytte 50-70 cm i ulike retninger. Den lengste tverrgående veggen her har en bjelke under seg i kjelleren. Merk at den langsgående veggen her ikke er rett hele veien, noe som gjør meg usikker på om den er bærende eller ikke.
Blåmerkede vegger er allerede revet. Også under den tidligere tverrgående veggen er det en bjelke i kjelleren.
Mine spørsmål er da:
Er det noen her som forstår seg på hvilke vegger som burde være bærende her?
Hva blir tiltakene på mine løsninger?
Spennvidden på den gulmerkede veggen er 4,7 m, hva slags bjelke ville dere anbefale å ha her? Ønsker helst ikke en som bygger for mye ned.
Er det noen erfaring her inne som har lyst til å strekke ut en hjelpende hånd til en trengende?
Ville blitt satt pris på!
Takk på forhånd!
/George
Skal akkurat sette i gang et renoveringsprosjekt i mitt nye hus og har litt vansker med å forstå om veggene er bærende eller ikke og hva tiltakene i så fall burde være.
Huset er en enetasjes villa med kjeller fra 1963 med fagverkstakstoler. Ytterveggene er av betong sammen med betongkassetter som etasjeskiller.
Gulmerket vegg skal fjernes i sin helhet tenker jeg, skulle den være bærende så er tanken å sette inn en slags bjelke for å kompensere. Denne veggen går gjennom ned til kjelleren.
Rødmerkede vegger er vegger som jeg har tenkt å flytte 50-70 cm i ulike retninger. Den lengste tverrgående veggen her har en bjelke under seg i kjelleren. Merk at den langsgående veggen her ikke er rett hele veien, noe som gjør meg usikker på om den er bærende eller ikke.
Blåmerkede vegger er allerede revet. Også under den tidligere tverrgående veggen er det en bjelke i kjelleren.
Mine spørsmål er da:
Er det noen her som forstår seg på hvilke vegger som burde være bærende her?
Spennvidden på den gulmerkede veggen er 4,7 m, hva slags bjelke ville dere anbefale å ha her? Ønsker helst ikke en som bygger for mye ned.
Er det noen erfaring her inne som har lyst til å strekke ut en hjelpende hånd til en trengende?
Ville blitt satt pris på!
Takk på forhånd!
/George
Sist redigert:
Enetasjeshus med fagverkstakstoler indikerer ikke bærende innervegger men har du ingen konstruksjonstegninger på huset?G George-i skrev:Hei,
Skal akkurat til å starte et renoveringsprosjekt i mitt nye hus og har litt vanskelig for å forstå om veggene er bærende eller ikke og hva tiltakene da ville vært.
Huset er en enetasjes villa med kjeller fra 1963 med fagverkstakstoler. Ytterveggene er av betong sammen med betongkassetter som mellometasjeskille.
Gulmarkert vegg skal fjernes i sin helhet tenker jeg, dersom den er bærende så er tanken å ha en bjelke av noe slag som skal inn og komplettere. Denne veggen er gjennomgående ned til kjelleren.
Rødmarkerte vegger er vegger som jeg har tenkt å flytte 50-70cm i forskjellige retninger. Den lengste tverrgående veggen her har en bjelke under seg i kjelleren. Merk at den langsgående veggen her ikke er rett hele veien, noe som gjør meg undrende til om den er bærende eller ikke.
Blå markerte vegger er allerede revet. Også under den tidligere tverrgående veggen finnes det en bjelke i kjelleren.
Mine spørsmål er da:
Er det noen her som forstår seg på hvilke vegger som bør være bærende her?
Spennvidden på den gulmarkerte veggen er 4,7m, hvilken bjelke ville dere anbefalt å ha her? Vil helst ikke ha noen som bygger ned altfor mye.
Noen med erfaring her inne som har lyst til å strekke ut en hjelpende hånd til en som trenger det?
Ville satt pris på det!
Takk på forhånd!
/George
Maskinare kan det de ogsåK Kane skrev:
Tverrgående vegger er ikke bærende men kan ha en stabiliserende funksjon med hensyn til vindlast.
Klikk her for å svare