Hei!

Jeg driver med å bygge ut garasjen min. Den eksisterende delen er ganske hjemmelaget, så jeg planlegger å forsterke litt. Et spørsmål jeg har er hva som gir best bæreevne av følgende:

Øke dimensjonen og bytte ut takbjelkene

ELLER

Sette inn flere takbjelker av samme dimensjon og dermed redusere cc-avstanden fra ca 100-110cm til 50-60mm

Generelt er økt dimensjon, spesielt på høyden, best, men det er som oftest også mest jobb og dyrest. Alt avhenger av hvor underdimensjonert det er, man gjør ikke mer enn det som er nødvendig. Så finnes det jo ulike måter å forsterke et bjelkelag på. Hvilken man velger avhenger av de spesifikke forutsetningene i akkurat den bygningen.

Så vil du ha mer konkrete råd så trengs det mye mer info, og aller best blir det i kombinasjon med bilder. Gjelder det yttertak så trengs også snøsone.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Generelt er økt dimensjon, særlig på høyden, best, men det er som oftest også mest arbeid og dyrest.
Alt avhenger av hvor underdimensjonert det er, man gjør ikke mer enn hva som er nødvendig.
Så finnes det jo forskjellige måter å forsterke et bjelkelag. Hvilket man velger avhenger av de spesifikke forutsetningene for akkurat den bygningen.

Så vil du ha mer konkrete råd, så trengs det mye mer info, og aller best blir det i kombinasjon med bilder.
Gjelder det yttertak så trengs også snøsone.
Takk!

Jeg bor i snøsone 2.5. Ifølge dagens normer når man snakker om dimensjoner og treveiledningens dimensjoneringsprogram så skulle ikke min nåværende garasje holde selv av sin egen vekt, men det er i dag bygget opp slik ovenfra og ned:

3-4cm gruslag, gummiduk, spanter, 45x145 bjelker c/c 100-110cm, 100x300 Egenbyggd balk (2 ulike bjelker og 3 lag 12mm plywood), 45x145 bjelker som henger i den øvre 45x145 bjelken vha blandede bord, 22mm lekter og deretter takgips.

Taket har en helling på ca 2 grader. Dette har holdt siden garasjen ble bygget i 1979.

Jeg har allerede begynt å bygge ut og har da erstattet den gamle bjelken med 2 limtrebjelker på 140x270 som hviler på 3 st (2 i ytterveggene og 1 i midten) 140x140 limtresøyler. Tanken er å fjerne de nedre 45x145 som bare henger i de øvre bjelkene (hvilken funksjon kan disse tenkes å fylle?) og sette nye 45x145 bjelker mellom de gamle over bjelken for å øke antallet. Fjerne grusen på taket og kun ha takpapp som overflatebekledning.

Jeg forstår at dette er i absolutt det tynneste laget, men da det har holdt før så er det hva jeg bestilte for å bygge videre med, men vil selvsagt gjøre det jeg kan for at det skal være så holdbart som mulig. En tanke jeg har er å forsterke bjelkene ved å lime og skru fast plywood i bjelkene.

Garasjen måler i dag 7x9m men vil etter utbygging bli 8,5x12,5m.

Bilder har jeg dessverre ingen av akkurat nå.

Det er dessverre vanskelig å forstå hvordan det ser ut uten skisser og bilder. Spontant ville jeg nok vurdert å gjøre det om ordentlig i henhold til dagens normer enn å fortsette på den tidligere utslagne veien.

• Liker
tobbbias
  • Laddar…
Da trengs det også noen bilder, og skisser/tegninger, for akkurat som bossespecial forstår jeg ikke helt hvordan det er konstruert.

Hvis det er konstruert slik jeg tolker/gjetter etter beskrivelsen, så synes det å være underdimensjonert, ja. Det virker imidlertid tvilsomt å bruke nedhengte 45x145 mm bjelker kun som spikerbjelker for undertaket. Unødvendig grove bjelker føles det som. Derfor lurer man (jeg) på om det ikke er en form for fagverkskonstruksjon. Da blir bjelkedimensjonen mer rimelig, og bæreevnen bør kunne være det. Hvis garasjen er 7 m bred, blir spennvidden for bjelkene 3,5 m, hvilket med cc 110 - 120 cm på et flatt yttertak, med grus/singel på i snøsone 2,5, sannsynligvis er klart underdimensjonert. Videre i min tolkning er da den midtre bærende linjen 9 m lang, hvilket gjør at en trebjelke på 100x300 mm også synes klart underdimensjonert. Kanskje er den montert på tvers? Da blir spennvidden litt mer akseptabel, om enn fortsatt litt i meste laget. Samtidig gir det en spennvidde på 4,5 m for 45x145 mm bjelkene, hvilket gjør dem enda mer underdimensjonerte...

Å fortsette med samme konstruksjon, og fremfor alt dimensjoner på treverket, samtidig som spennvidden øker til 8,5 m føles instinktivt veldig lite bra, selv om den eksisterende konstruksjonen er tilstrekkelig bærekraftig for den opprinnelige garasjen.

Oldboy Oldboy skrev:
Da trengs det litt bilder også, og skisser/tegninger, for akkurat som bossespecial forstår jeg ikke helt hvordan det er konstruert.

Om det er konstruert slik jeg tolker/gjetter etter beskrivelsen så virker det å være underdimensjonert, ja. Dog virker det tvilsomt å bruke nedpendlede 45x145 mm bjelker kun som spikerbjelker for undertaket. Unødvendig grove bjelker føles det som. Derfor lurer man (jeg) på om det ikke er en form for fagverkskonstruksjon. Da ville bjelkedimensjonen være mer rimelig, samt bæreevnen bør kunne være det. Hvis garasjen er 7 m bred så blir spennet for bjelkene 3,5 m, hvilket med cc 110 - 120 cm på et flatt yttertak, med grus/singel på i snøsonen 2,5 rimeligvis er klart underdimensjonert. Videre i min tolkning så er da den midtre bærelinjen 9 m lang, hvilket gjør en trebjelke på 100x300 mm også virker klart underdimensjonert. Kanskje sitter den på tvers? Da blir spennet litt mer akseptabel, om enn fortsatt litt i meste laget. Samtidig gir det et spenn på 4,5 m for 45x145 mm bjelkene hvilket gjør dem enda mer underdimensjonerte...

Å fortsette med samme konstruksjon, og fremfor alt virkesdimensjoner, samtidig som spennet øker til 8,5 m føles instinktivt veldig ugunstig, selv om den eksisterende konstruksjonen er tilstrekkelig bærkraftig for den opprinnelige garasjen.
Her er en enkel skisse av hvordan det ser ut i nåværende garasje. Bjelken på 100x300 går ikke hele 9m gjennom garasjen, men står på en "stolpe" laget av blandede bord 3-4 stykker som står ca 1,5m fra bakre vegg og der slutter bjelken. Det var en liten mellomvegg siste biten tidligere som holdt opp de 2 siste takbjelkene.

• Enkle skisse av garasjekonstruksjon med bærebjelker i ulike størrelser, inkludert en bjelke på 100x300 som ender ved en stolpe av treplanker.
Er spennvidden fra ve til h i bilde 7 m?

Og den langsgående midtbjelken (100x300 mm) har en fri spennvidde på 7 m også?

Oldboy Oldboy skrev:
Er spennet fra venstre til høyre i bilde 7 m?

Og den langsgående midtbjelken (100x300 mm) har et fritt spenn på 7 m også?
Presis!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.