Dette MÅ LESES svaret på tidligere, men jeg finner det rett og slett ikke. Jeg har satt opp gipsplater på eksisterende panelvegg for å forenkle tapetsering. Takhøyde 242 cm og gipsplatene er 240 cm. Hva fyller jeg glippen mellom vegg og tak/gulv med, med tanke på fremtidig sprekkdannelse, lydisolasjon, osv? En list vil etter hvert dekke skjøten (sannsynligvis om et år... :-))

Ingenting?

Som du selv sa, det er jo for å skjule disse skjøtene at man setter lister.

Jeg hadde håpet på at gipsplaten også skulle gi en liten lydreduksjon, så derfor innbiller jeg meg at man må tette rundt om...

Hvorfor tok du ikke 250 gips? Å klatte på de siste 2 cm med sparkel kommer jo ikke til å gjøre noen forskjell i lydnivå.

Ellers har du vel litt spillgips å skjære 2cm biter av..

FemTummar skrev:
Jeg hadde håpet på at gipsplaten også skulle gi en liten lydreduksjon, så derfor innbiller jeg meg at man må tette rundt omkring...
dra i litt fugeskum, det gjorde jeg mot ytterveggene når jeg renoverte kjøkkenet

StefanN, Danne031: Jeg ville ikke at gipsplatene skulle ligge tett mot gulvet eller taket siden jeg da trodde at de kunne forplante lyd. Skjøten blir for øvrig bare en cm (oppe og nede) siden platen "henger" midt på veggen.

FemTummar skrev:
StefanN, Danne031: Jeg ville ikke at gipsplatene skulle ligge tett mot gulv eller tak fordi jeg da trodde at de kunne overføre lyd. Skjøten blir for øvrig bare en cm (oppe og nede) fordi platen "henger" midt på veggen.
Overføre lyd....?
gips er et "dødt" materiale.

Er du ikke litt bekymret nå? ;)

Enten latexfog i massevis eller fugeskum ville jeg si :)

jopp... latexfog i masser... :)

Ja, eller gipsbruk... Blir jo som grovkornet sparkel!

Men det er vel ikke åpent, det må jo finnes en regel bak gipsen.

Å fylle ut den lille glipen gjør verken til eller fra.

protte

hvordan er veggen bygd opp? er det en lydvegg eller en fast vegg skrudd/spikret i andre vegger/gulvet? hvis det er en lydvegg bør du mykfuge. men hadde anbefalt doble lag gips da.

Det er dessverre ingen lydvegg, men jeg er usikker på oppbyggingen. Det er i alle fall panel på utsiden på begge sider av veggen. Panelet går ikke helt ned til gulvet eller helt opp i taket.

Om dette er hjemme hos noen, så synes jeg det føles overnervøst hele greia, så ille forplanter ikke lyd seg. Har du stendere med gummilist? Har du dobbel gips? God isolasjon? Slikt spiller en større rolle enn om platene står mot tak og gulv.
Om noe så forplanter jo lyd seg gjennom platene og gjennom stenderverket, ikke gjennom tak- og gulvbjelkelag.

Så lenge det ikke kommer en takstmann med en db-måler, så synes jeg du bare skal la det være som det er, listene vil skjule det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.