7.448 lest ·
15 svar
7k lest
15 svar
Hva fyller jeg skjøten mellom gipsplaten og tak/gulv med?
Side 1 av 2
Dette MÅ LESES svaret på tidligere, men jeg finner det rett og slett ikke. Jeg har satt opp gipsplater på eksisterende panelvegg for å forenkle tapetsering. Takhøyde 242 cm og gipsplatene er 240 cm. Hva fyller jeg glippen mellom vegg og tak/gulv med, med tanke på fremtidig sprekkdannelse, lydisolasjon, osv? En list vil etter hvert dekke skjøten (sannsynligvis om et år...
)
Overføre lyd....?FemTummar skrev:
gips er et "dødt" materiale.
Er du ikke litt bekymret nå?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
Men det er vel ikke åpent, det må jo finnes en regel bak gipsen.
Å fylle ut den lille glipen gjør verken til eller fra.
protte
Å fylle ut den lille glipen gjør verken til eller fra.
protte
Om dette er hjemme hos noen, så synes jeg det føles overnervøst hele greia, så ille forplanter ikke lyd seg. Har du stendere med gummilist? Har du dobbel gips? God isolasjon? Slikt spiller en større rolle enn om platene står mot tak og gulv.
Om noe så forplanter jo lyd seg gjennom platene og gjennom stenderverket, ikke gjennom tak- og gulvbjelkelag.
Så lenge det ikke kommer en takstmann med en db-måler, så synes jeg du bare skal la det være som det er, listene vil skjule det.
Om noe så forplanter jo lyd seg gjennom platene og gjennom stenderverket, ikke gjennom tak- og gulvbjelkelag.
Så lenge det ikke kommer en takstmann med en db-måler, så synes jeg du bare skal la det være som det er, listene vil skjule det.