Hei! Jeg har da utvidet et eksisterende vindu og satt inn en dobbeltdør til terrassen. Jeg har satt inn 2 stk 45x170 skrudd med Waf skruv samt limt sammen og satt under den 100x100 regelen/stolpen som måtte omfordeles! (de gamle reglene) (huset er bygget -42)
Nå til problemet, den eksisterende bæringen til bjelkelaget for overetasjen er innskåret cirka 15-20 i (100x100) stolpene og ca 20 +/- er utenfor/fritt hengende med kun en form for panel under seg.
HVORDAN omfordeler jeg dette hvis jeg kun kan ha 36x145 for eksempel som egnet trevirke for å få sammen veggen utover? Da det ikke finnes 36 tykt klassifisert som bærende trevirke... Hjelp
Og ja, jeg skulle ha gjort gjennomføringen bredere så det passet direkte, men nå rotet jeg det til så...
Nå til problemet, den eksisterende bæringen til bjelkelaget for overetasjen er innskåret cirka 15-20 i (100x100) stolpene og ca 20 +/- er utenfor/fritt hengende med kun en form for panel under seg.
HVORDAN omfordeler jeg dette hvis jeg kun kan ha 36x145 for eksempel som egnet trevirke for å få sammen veggen utover? Da det ikke finnes 36 tykt klassifisert som bærende trevirke... Hjelp
Og ja, jeg skulle ha gjort gjennomføringen bredere så det passet direkte, men nå rotet jeg det til så...
Om dette vil holde uten setninger stiller jeg meg tvilende til..T Tiggrawastaken skrev:Hei! Jeg har da utvidet et eksisterende vindu og satt inn en dobbeldør til terrassen.
Jeg har satt inn 2 stk 45x170 skrudd med Waf skrue samt limt sammen og satt under den 100x100 regelen/stolpen som måtte byttes ut! (de gamle reglene)
(huset er bygget -42)
Nå til problemet: den eksisterende bæringen til bjelkelaget for andre etasje er innfelt cirka 15-20 i (100x100) stengene og ca 20 +/- er utenfor/fritt hengende med bare en form for perlestaff under seg.
HVORDAN bytter jeg ut dette hvis jeg bare kan ha 36x145 for eksempel som passende virke for å få sammen veggen i tillegg? Da det ikke finnes 36 tykt klassifisert som bærende virke.... Hjelp
Og ja, jeg skulle ha gjort utskiftingen bredere så det passet direkte men nå gjorde jeg en feil så...
Men du kan kjøpe konstruksjonsplywood 12mm og kløyve opp remser av 145mm som du skruelim opp med trelim altså tre lag..
https://www.byggmax.se/trälim-polyuretan-bostik
Jeg tenkte fordi den vil være støtte for bjelkelinjen over da jeg har fjernet 1 regel/stolpe (100x100) som den var injackad iF fribygg skrev:
Klikk her for å svare