Jeg har en utfackningsvägg som skulle trenge å festes i huset på denne måten

Tegning av en vinkelforbindelse i en veggkonstruksjon med markerte festepunkter, vist fra siden.

Vinkelen vi skal sveise sammen skal skrus fast i veggene, men hvordan?
Å skru med fransk skrue direkte i lecablokken vil ikke holde!
Jeg tenkte på ekspansjonsskrue der jeg borer og setter fast pluggen i veggen med lim,
husker at jeg måtte gjøre det da jeg satte opp en plasmatv i en teglvegg. Pluggen snurret bare rundt og rundt ellers...

Vil helst unngå gjennomgående da det ikke skal være synlig noe på utsiden

Tips ville bli satt pris på!

MVH

Jeg skjønner ikke helt hva det er du skal henge opp i veggen eller hva det veier, men Essves lettbetongskrue er en ganske bra ting for normalt belastede innfestninger. Som et andrevalg ville jeg vurdert en fasadeplugg.

Det finnes plugger og skruer spesielt beregnet for lettklinker. Vil du kunne stramme skikkelig jævlig, kan du bore ut et par centimeter mer enn pluggen og støpe den fast.

støpe fast den på andre siden tenker du? jeg vil helst at det ikke skal synes fra utsiden

Hilti Hit sitter som berget men det kreves en spesiell sprøyte for det men tror Essbe har noen variant også.

[h=1]Capricorn Nordisk[/h]
0573-10865
image

...men verken Capricorn-ankeret eller Fischerpluggen er vel ment for LECA. Fisherpluggen for lettbetong, ja, men ikke for leca ifølge fisher.

Kjemanker og gjengestang!

• Liker
larsbj
  • Laddar…
Grunnspørsmålet er nok hva det er som trådskaperen skal skru fast.....og hvilken belastning man kan forvente seg. Kjemiske ankere etc er jo ganske komplisert sammenlignet med en lettklinkerskrue.

• Liker
larsbj
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Grundspørsmålet er nok hva det er som trådskaperen skal skru fast.....og hvilken belastning man kan forvente seg. Kjemianker etc er jo ganske komplisert sammenlignet med en lettklinkerskrue.
Mener ikke TS at han skal feste de to veggene så de sitter sammen, det synes jeg det står i innlegget?

Når jeg bygde garasjen som har et lag med leca under svillen, brukte jeg fasadeplugger fra byggmax, de satt veldig godt i lecablokkene.

MathiasS skrev:
...men verken Capricorn-ankeret eller Fischerpluggen er vel ment for LECA. Fisherpluggen for lettbetong, ja, men ikke for leca ifølge fisher.
I Sverige ble den solgt som Lecapluggen.....sitter som fjell i Leca og hulltegl.....jeg satte dørkarmer i mitt forrige hus med dem...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.