Bor i en leilighet til leie bygget rundt 40/50-tallet, og det føles som om veggen er laget av mange forskjellige materialer. Snart ser veggen ut som en sveitserost med alle prøvehullene jeg har testa... :oops:

Innimellom kommer jeg til deler av veggen der det er relativt lett å bore gjennom et par cm, så blir det virkelig tungt, men borhammeren funker superbra. Fargen er rødaktig, farger av seg på alt (ikke gøy på hvit tapet) men det blir ganske åpenbart at det er murstein. Men egentlig usikker om den er solid eller hul innimellom.

Problemet er at nesten overalt (også i forskjellige høyder) er det supermykt og porøst. Det som kommer ut er lysgrått. Litt som om alt var laget i puss... eller lettbetong, men sånn kan det vel ikke være siden jeg ofte borer i murstein? Jeg skjønner at jeg kan ha havnet i pussen mellom mursteinene men njaa. Ikke så ofte og på så mange forskjellige høyder med bare få cm fra hverandre...
Der det ikke er murstein kan jeg bruke vanlig skrudrill med borhode som om det var smør. Men så skjedde dette nettopp da jeg skulle ta bilde at boren fór av gårde og skapte et større hull. Som om det var et lite hulrom bak... Men jeg vet ikke. Dette har dog aldri skjedd tidligere.

Jeg vil feste vegghengte skap... 300x102 cm. Vi bor supertrangt (en 2-roms med 2 voksne og 4 barn, å flytte er ikke et alternativ akkurat nå på grunn av at jeg studerer på høyskole og det ene barnet har tilpasset skolegang med behov for å bo nær). Derimot er planen å flytte om 2 år, og derfor er ankermasse ikke et alternativ.

Hva skal vi gjøre? Vi trenger oppbevaringsplassen i høyde og har ingen annen vegg å henge dette på.

Lest en del tråder om spikerplugg men jeg er usikker om det porøse er lettbetong og da er spikerplugg ikke egnet i akkurat det hullet...

Legger ved bilder av to av hullene. Den røde mursteinen og det "porøse" materialet som jeg også viser farge og grovhet på spill.

• Et borehull i en vegg med rødaktig, porøst materiale synlig inni, omgitt av lys veggoverflate.
  • Lys brunt og porøst murmateriale i pulverform spredt på en hvit overflate fra en boret vegg i en gammel leilighet.
  • Bilde av et hull i en vegg, omgitt av hvit tapet, med synlige porøse materialer og spor av støv inne i hullet.
Sist redigert:
Det er en murvegg. Der den er "grå og myk", er det mørtelen som forbinder lagene av murstein.

• Liker
jens stenklevjens og 1 annen
  • Laddar…
S sturnus skrev:
It's a brick wall. Where it is "gray and soft", it is the mortar that connects the layers of bricks
Thanks, I wish that was the case. I only hited bricks on a few parts of the wall. Mostly I hited what we in Sweden call "puts" /plaster. Unfortunatly I came to the conclusion that a huge part of the wall consist of plaster.

I did resolve my problem building a new wall in front of the old wall. :crysmile:

• Haha
  • Liker
01010100 og 1 annen
  • Laddar…
Teglsteinen er bare 6 cm høy, så det er ikke rart du treffer mørtelen mye. Det er også fuger mellom teglsteinene i lag.

• Liker
Autodidak1
  • Laddar…
Du trengte ikke bygge en ny vegg, bare lime på kryssfinér eller ultraboard. Men har du allerede bygget, så er det også en god løsning. Visse vegger må man overlate til arkeologer i fremtiden å prøve å forstå.

Kjemankere og gjengestang

• Liker
pacman42
  • Laddar…
Hva har du boret med for diameter?
Finn tilsvarende plugg (tilpasset for hulltegl) samt skruv som passer pluggens diameter så burde det holde.
Føler du deg usikker ta en ekstra.
Føler du deg fortsatt usikker, ikke sett opp hyllen eller ta kontakt med en snekker/venn med mer kunnskap.

Fraskriver meg alt ansvar :p

Bor med kanskje 2 mm mindre bore enn pluggen er og trykk forsiktig dit den. Bor uten slag og bruk en plugg som knyter seg/fyller opp eventuelle hulrom. T ex Fischer UX.

Det bør fungere. Men det er irriterende. Kan være vegger av vass med siporex som er ekstremt sprø. Bare smuldrer seg hele tiden.

• Liker
pyamassnickaren
  • Laddar…
Det kan også være "lersten" altså ubrent tegl. Veldig vanlig før, spesielt i innervegger og Sør-Norge. Egentlig et veldig bra materiale, men ikke når man skal/må henge opp tunge ting. I en slik situasjon kan man lime en plate på veggen, tapetsere over og deretter feste i platen.

Vi hadde lignende problemer der vi bodde tidligere. "Flytende plugg" gjorde veggen hard og holdbar. Gikk med ganske mye for tyngre ting (som elementer i vannbårent system) og var litt mekkete å jobbe med, men det holdt.

Et funkishus fra kanskje 40-tallet med "porøse betongvegger", så ut nøyaktig som bildet med lyst materiale. Huset hadde teglfasade.

TRJBerg
At det er en leieleilighet kan skape problemer i og med at du har bygget en ny vegg. Huseieren vil antagelig ha synspunkter på det. Gjetter at han vil ha den nye veggen fjernet og den gamle gjenopprettet ved utflytting.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.