Er dette blåbetong? Kan den inneholde asbest?
En nærbilde av et stykke porete, grått materiale som kan være blåbetong, lagt på en mørk overflate.
 
F
Det er nok ikke asbest men radon som er problemet med blåbetongen. Jeg kan ikke skille mellom blåbetong og vanlig lettbetong som er helt ufarlig.
 
Blåbetong er vel blålilla? Derav navnet og som skrevet over er det i så fall Radon man skal tenke på. Ingen Asbest i dette.
 
Så min innervegg er enten laget av lettbetong eller blåbetong? Borer man i det så er det svartaktig støv som kommer ut.

Asbest i denne veggen trenger jeg iallfall ikke bekymre meg for?
 
S
kan jo finnes andre detaljer i veggen som er asbest.
skal du rive så skal du likevel bruke maske type sundstrøms og ikke engangsbeskyttelse.
 
Kommer ikke rive, kommer kun sette opp noen hyller.
 
S
mili_d skrev:
Kommer ikke rive, vil bare sette opp noen hyller.
men da er det jo problem.
hva hadde du tenkt å gjøre om det var asbest?
 
Synes det der ut som "vanlig" lettbetong men sier du at det er mørkegrått/svart når du borer i det så høres det ut som blåbetong (som for øvrig er lettbetong det også). Jeg har vanlig lettbetong og det er lys grått når man borer i det.
Er det blåbetong så er det risiko for høye nivåer av radon. En radonmåling anbefales sterkt!
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Blåbetong
http://radea.se/radonbloggen/blabetong-vad-ar-det/
 
Hei,

Hvis det nå inneholder asbest, ville jeg nok ikke borret noe i det hele tatt, la det være, derav mitt spørsmål.

Slik jeg oppfatter det, er det ikke så stor sannsynlighet for at veggen inneholder asbest? Leiligheten er fra 1969!
 
S
mili_d skrev:
Hei,

Hvis det nå inneholder asbest så ville jeg nok ikke borre noe som helst, la det være, derav min spørsmålsstilling.

Som jeg forstår så er det ikke så stor sannsynlighet for at veggen inneholder asbest? Leiligheten er fra 1969!
skulle det være asbest i veggen og du setter opp hyllen en dag. så gjør det ingenting. skulle du derimot sette opp en hylle hver dag. da skulle du behøve å bekymre deg.
 
Ikke stor sannsynlighet.
 
Bor opp hyller og ha støvsugeren på samtidig så sprer ikke støvet seg. Ikke bekymre deg uansett hvor mange hull du lager.
 
Støvsugeren hjelper ikke mot asbest.
 
Nei, men mot støvet :) Det har jo allerede blitt fastslått at det er minimal risiko for at det er asbest i en betongvegg?!
 
Om man ser bort fra asbest en stund og ser på selve støvsugingen, så er ikke betongstøv så bra for husholdningsstøvsugere.
Da er det bedre å teipe en konvolutt eller kaffefilter rett under hullet som samler opp det som kommer ut.
Overskuddet må man selvfølgelig rydde opp med kost og eller støvsugeren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.