14.699 lest ·
16 svar
15k lest
16 svar
Hva er hvit portlandsement?
Side 1 av 2
Som overskriften sier, hva er hvit portland sement?
Jeg har mulighet til å kjøpe en større mengde av ovennevnte
og har tenkt å bruke sementen når jeg skal mure støttemur.
Jeg tenkte å blande og støpe såle og deretter mure støttemur av gatestein.
Mvh:Jimmy
Jeg har mulighet til å kjøpe en større mengde av ovennevnte
og har tenkt å bruke sementen når jeg skal mure støttemur.
Jeg tenkte å blande og støpe såle og deretter mure støttemur av gatestein.
Mvh:Jimmy
Portlandsement er "vanlig" sement - det som brukes til betong og mørtel.
Er det dansk sement du har fått tak i?
EDIT: All sement som brukes er klassifisert - se om du kan få mer informasjon som "CEM II 42.5" osv.
Er det dansk sement du har fått tak i?
EDIT: All sement som brukes er klassifisert - se om du kan få mer informasjon som "CEM II 42.5" osv.
For øvrig ser det ut til at "BASF-huset" ved Linnéplatsen i Göteborg har minst overflatebelegg av ovennevnte sement.
http://www.heidelbergcement.com/NR/...50-4242-A3D1-C68CE41F2999/0/Vitcement_Eng.pdf
http://www.heidelbergcement.com/NR/...50-4242-A3D1-C68CE41F2999/0/Vitcement_Eng.pdf
Om det er Aalborg sement så sørg for å støpe raskt. R-en etter 52,5 står for rapid og herder raskere enn vanlig byggesement (CEM II 42,5 N), dessuten burde du heller kjøpe noe mørtel for utendørs bruk eller kjøpe betong fra en betongprodusent. Ellers er det veldig stor risiko for at støttemuren sprekker opp på grunn av frost.
Hvor langt er et snøre? 
Det avhenger veldig mye av omgivelsestemperaturen. I Sverige brukes hovedsakelig tre typer sement; Anlegg, Bygg og SH (snabbhårdnande).
Skal du fikse når det er kaldt, fungerer litt raskere sement bra. Det som skiller er hovedsakelig malingsgraden. Jo finere korn, jo større spesifikk overflate og dermed raskere puzzolan reaksjon.
Vanlig murbruk blander man med spade rett i blanderen. Søk på nettet så finner du oppskrifter.
Det avhenger veldig mye av omgivelsestemperaturen. I Sverige brukes hovedsakelig tre typer sement; Anlegg, Bygg og SH (snabbhårdnande).
Skal du fikse når det er kaldt, fungerer litt raskere sement bra. Det som skiller er hovedsakelig malingsgraden. Jo finere korn, jo større spesifikk overflate og dermed raskere puzzolan reaksjon.
Vanlig murbruk blander man med spade rett i blanderen. Søk på nettet så finner du oppskrifter.
Så om jeg forstår riktig kan man bruke denne som "vanlig" sement bare at den herder raskere?
Jeg er ikke bekymret for å blande til bruket, men jeg er bekymret for at bruket blir av dårligere kvalitet enn om jeg blander med "vanlig" std sement....
Jeg er ikke bekymret for å blande til bruket, men jeg er bekymret for at bruket blir av dårligere kvalitet enn om jeg blander med "vanlig" std sement....
Takk så mye for deres hjelp.
Da føles det som at jeg nok kjøper.
Et siste spørsmål bare...
Viklar03
Du sier " Bruket kommer være i samme kvalitet som hvilken Portlandsement som helst "
Er det noe spesielt med Portland sement?
Da føles det som at jeg nok kjøper.
Et siste spørsmål bare...
Viklar03
Du sier " Bruket kommer være i samme kvalitet som hvilken Portlandsement som helst "
Er det noe spesielt med Portland sement?