Jeg er i ferd med å renovere leiligheten min, og har nå revet ned tapetene på en vegg siden det hadde dannet seg luftbobler under den. Under tapeten finnes det en sponplate eller noe lignende. En del av platen satt løst så jeg fjernet den delen.
Huset er bygd på 1940-tallet, veggen det dreier seg om er en yttervegg som i følge tegningen skal være av tegl. Så man har satt opp trelekter (ca 1 cm dype) og utenpå det denne sponplaten (ca 12 mm). Legger ved bilder her:
Spørsmålet er nå hva denne sponplaten egentlig har for formål? Kan jeg rive bort platen og male/tapetsere direkte på veggen under? Eller sette opp f.eks. en gipsplate i stedet, for å unngå at tapeten jeg setter opp bobler seg?
Det der er en Tretex plate. Den demper støy og isolerer litt.
Gamle oppfinnelser fra før den harde sponplaten eller gipsplater fantes.
Mer interessant hva det er for vegg bak, den ser jo tapetsert ut.
Men riv den ikke bort. Det pleier alltid å bli bobler i tapetet ved skjøtene mellom platene. Der sitter det papirremsor.
Enklest er enten å montere tynn renoveringsgips eller en tykk cower up tapet på veggene for å bli kvitt boblene.
Det der er en Tretex plate. Den demper støy og isolerer litt.
Gamle oppfinnelse fra før den harde sponplaten eller gipsplater fantes.
Mer interessant hva det er for vegg bak, den ser jo tapetsert ut.
Men riv den ikke bort. Det pleier alltid å bli bobler i tapetet ved skjøtene mellom platene. Der sitter det papirremsor.
Enklest er enten å montere tynn renoveringsgips eller en tykk cower up tapet på veggene for å bli kvitt boblene.
Takk for svar!
Ifølge tegningen skal det være tegl, men når jeg ser inn i et borehull i veggen under platen så ser det ikke riktig ut som tegl. Så jeg er også litt forvirret der.
Men bra, da lar jeg platen sitte igjen og kjører gips/tapet over.