26.252 lest ·
24 svar
26k lest
24 svar
Hva er forskjellen mellom billig og dyrt, fliser og klinker
I prinsippet kan alle fliser variere i størrelse uansett prisklasse. Jeg har lagt veldig dyre 20x20 noen ganger som har kunnet variere 1,5-2 millimeter. Men visst, det er tenkelig at det er vanligere blant billige fliser, selv om jeg ikke har opplevd en direkte korrelasjon mellom pris og måltoleranse.
Ok, gammel tråd og sikkert for sent nå men.....
Du kan teste kvaliteten ved å slippe en platte fra ca 2 meters høyde mot et hardt underlag. Blir det en masse småbiter er platta av dårligere kvalitet, blir det 2-3 biter så holder den god kvalitet.
Du kan teste kvaliteten ved å slippe en platte fra ca 2 meters høyde mot et hardt underlag. Blir det en masse småbiter er platta av dårligere kvalitet, blir det 2-3 biter så holder den god kvalitet.
Det kommer alltid inn at prisen baseres på selskapets overhead etc. Ja, selvfølgelig. Men et dyrere produkt er ikke per automatikk like bra eller dårlig som et billigere. En bør være det og er det som oftest, men ikke alltid. I tilfellet fliser, finnes det mange sorteringer som har elendig kvalitet, store målevariasjoner etc. Jeg har sett eksempler på fliser som noen uker etter montering har sprukket, ikke så gøy å rive ned og begynne på nytt igjen. Det meste avhenger av kjøperens krav eller i dette tilfellet også flisleggerens krav for å kunne gjøre en god jobb med akseptabelt resultat.
Jeg testet alle platene i alle kartonger! Bra kvalitet! Skal kjøpe nye en dag, men skal jeg teste dem også?Binesh skrev:
Du kastet vel ikke bitene, du skal nemlig lime dem sammen etter testen, det er det som menes med bra kvalitet = få biter å lime sammen, dårlig kvalitet = mange biter å lime sammen....haddirajan skrev:
Kjøper du nye må du jo teste dem også, så kast ikke bitene....
- M
Hvordan vet jeg at limen er bra? 
Er det ikke litt med fliser som med tapeter... Designen man må betale for...
maleren hos oss på en byggeplass han bare ristet på hodet når kunden hadde valgt tapeter for 1398:- /st...
Han bannet over dem også med ordene at jo dyrere de er jo vanskeligere er det å sette opp og dårligere kvalitet...
Kunden skulle ha 12!!! ruller a 1389 spenn... Så det ble mye bannskap fra ham...
Han viste noen forskjellige ruller som var billigere, men ikke designet av en "kjendis". De billigere virket faktisk bedre... men men... alt er vel relativt...
maleren hos oss på en byggeplass han bare ristet på hodet når kunden hadde valgt tapeter for 1398:- /st...
Han bannet over dem også med ordene at jo dyrere de er jo vanskeligere er det å sette opp og dårligere kvalitet...
Kunden skulle ha 12!!! ruller a 1389 spenn... Så det ble mye bannskap fra ham...
Han viste noen forskjellige ruller som var billigere, men ikke designet av en "kjendis". De billigere virket faktisk bedre... men men... alt er vel relativt...
Angående fliser, så tror jeg ikke et skvett på det der med kvalitet. Sammenlign Bauhaus egne hvite fliser, vanlige 15x15 går på 49/kvm, skal du derimot ha samme farge men 10x10 må du punge ut 149! Årsaken er enkel, større partier lages for 15x15, for bruk i utleieboliger o sånt. At folk deretter synes det er penere med 10x10 gjør jo at man kan ta mer betalt (for en mindre flis). Ekte markedsøkonomi.
Du tror ikke at et produkt som fliser kan lages på forskjellige måter, er det det du sier? En hvit er en hvit og en 10x10 er hva det er? At det ikke er mulig å få frem forskjellige egenskaper slik som finish, holdbarhet og feilmarginer?
Ok...
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Högtryckstvätt, HQ PW 240 vs PW 360 - värt mellanskillnaden?
Trädgårdsmaskiner -
Hva er forskjellen mellom mørtel og støpemasse
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Någon som förstår skillnaden mellan LK ArcSense och ArcTune?
Värme allmänt -
Vad är skillnaden mellan "markduk" och duk mot ogräs?
Altan & Uteplats -
Vad är skillnaden mellan dessa centrumborr och vilket bör jag välja?
Verktyg & Maskiner