7.151 lest ·
23 svar
7k lest
23 svar
Hva er dette? Søyle? Kan det fjernes?
Medlem
· Västerbotten
· 872 innlegg
Jeg boret litt der en av spikene hadde sittet. Det var en plastplugg bak, så jeg boret gjennom den for å unngå å ødelegge mer enn nødvendig av eternitten.
Tydeligvis er den ikke hul, men veldig porøs inni. Det føltes som å pirke i dårlig puss, kalk eller lignende. Jeg boret i alle fall nesten hele veien gjennom uten å støte på noe som helst.
(Som parentes kan nevnes at jeg har sanert både garasje og fyrrom fra eternitt etter kunstens alle regler i NASA-klær og maske da jeg har respekt for materialet. Så denne søylen behandles med silkehansker og små verktøy enn så lenge.)
Tydeligvis er den ikke hul, men veldig porøs inni. Det føltes som å pirke i dårlig puss, kalk eller lignende. Jeg boret i alle fall nesten hele veien gjennom uten å støte på noe som helst.
(Som parentes kan nevnes at jeg har sanert både garasje og fyrrom fra eternitt etter kunstens alle regler i NASA-klær og maske da jeg har respekt for materialet. Så denne søylen behandles med silkehansker og små verktøy enn så lenge.)
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ja, der forsvant min teori! Det enkleste er å ikke gjøre noe. Men gåten forblir uløst.
Medlem
· Västerbotten
· 872 innlegg
Ja, selvsagt kan den stå igjen hvis den fyller en så vesentlig funksjon som å holde oppe taket. Det jeg håpet på var at den ikke fylte en slik funksjon og bare kunne fjernes. Spesielt siden det er eternit. Gulvet kan vel pigges bort innenfor en rimelig avstand bare, og biten som blir igjen får man hogge til og eventuelt flytesparkle.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Har du ingen konstruksjonstegning på betonghvelvet ovenfor? Har du det kan man se på armeringstegningen hvordan kanten mot den gamle kjellerveggen er utført. Om du ikke kan finne verken stål eller betong der bak fyller den absolutt ingen funksjon.
Medlem
· Västerbotten
· 872 innlegg
Dessverre har jeg ingen fornuftig konstruksjonstegning på utvidelsen (den berørte delen av huset). Tegningene jeg har på huset i seg selv er fra 1954 (byggeår 1956) og en veldig detaljert teknisk beskrivelse på selve huset. Utvidelsen som ble bygget i 1966 har jeg bare en enkel tegning på merket "forslag tilbygg" og den angir bare målene på rommet over markoverflaten. Så finnes det ytterligere en tegning på selve kjelleren som egentlig bare er en kopi av originaltegningen på huset der man enkelt og greit har tegnet til rommet det gjelder. Ingen som helst teknisk beskrivelse på verken veggtykkelse, armering, materialvalg eller lignende som til originalbeskrivelsen på huset.
Jeg kan dog nevne at jeg rev ut en oljetank fra det nevnte rommet og for å gjøre det så måtte jeg ty til hardhendte metoder og utvide en døråpning i den bærende veggen (den som er svart nederst på bildene) så man ser taket i gjennomskjæring så å si. Og hva jeg kan konstatere så finnes det ingen form for metallbjelke synlig der i alle fall, men det er jo ingen garanti for at det ikke finnes noe bærende ved akkurat søylen.
Skulle hatt en røntgenapparat
(Årstallene nevnes bare i håp om at det skal lette for noen å gi forslag på hva det kan være
)
Jeg kan dog nevne at jeg rev ut en oljetank fra det nevnte rommet og for å gjøre det så måtte jeg ty til hardhendte metoder og utvide en døråpning i den bærende veggen (den som er svart nederst på bildene) så man ser taket i gjennomskjæring så å si. Og hva jeg kan konstatere så finnes det ingen form for metallbjelke synlig der i alle fall, men det er jo ingen garanti for at det ikke finnes noe bærende ved akkurat søylen.
Skulle hatt en røntgenapparat
(Årstallene nevnes bare i håp om at det skal lette for noen å gi forslag på hva det kan være
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg spurte etter konstruksjonstegninger (dvs. armeringstegninger) over betongdekke for utbyggingen fordi jeg tenkte man skulle se om platen også hvilte delvis på den gamle kjellerveggen. Kanskje du vet eller kan se det uansett? Er det slik (at platen også hviler på den gamle grunnmuren), da kan vi nok utelukke at eternitrøret har noe med bæringen å gjøre.
Gammel tråd men jeg gjetter at det kan være en gammel garasjeventilasjon.
Garasje ventilert med utsug fra gulvnivå.
Garasje ventilert med utsug fra gulvnivå.
Medlem
· Västerbotten
· 872 innlegg
Det kunne ha vært det faktisk. Da jeg hadde revet ut alt tenkelig som satt som overflate på innsiden av rommet, viste det seg at det en gang i tiden hadde vært en garasje der, da en garasjeport og ytterligere et vindu til rommet var murt igjen. Det som imidlertid talte imot tanken om ventilasjon er at "søylen" sto på det gamle gulvet, det gikk verken noen kanal gjennom gulvet eller finnes noen form for luftkanal på selve søylen.
Den fikk likevel stå igjen, og det gamle gulvet ble pigget bort rundt omkring, og siden midten av desember har det nye gulvet ligget og kost seg.
Får investere i en røntgenapparat når jeg føler at jeg har litt penger til overs
Den fikk likevel stå igjen, og det gamle gulvet ble pigget bort rundt omkring, og siden midten av desember har det nye gulvet ligget og kost seg.
Får investere i en røntgenapparat når jeg føler at jeg har litt penger til overs
Klikk her for å svare