Jeg holder på med en kjelleroppussing og har begynt fra bunnen, det vil si gulvet. To rom er helt oppbilte, og nå har jeg begynt å rydde det tredje og største rommet. Det er imidlertid en form for "søyle" ved en av veggene som jeg ikke forstår meg på. Banker jeg på den, høres den hul og mønsteret på den sier "eternitt", men der er jeg ikke sikker. Siden dette rommet ble bygget til i 1966 (10 år etter at huset ble bygget), avviker det fra de andre rommene i konstruksjonen. Blant annet er det støpt hvelv, noe som får meg til å mistenke at det er en støttesøyle av noe slag, men en hul søyle føles rart.

Mine funderinger er da:
Kan jeg gå ut fra at den er bygget i eternitt, siden den dels har det der mønsteret og dels ligner et av de gamle ventilasjonsrørene i fyrrommet som jeg med 100 % sikkerhet vet er bygget av eternitt?
Virker det rimelig at det er en støttesøyle, eller kan det være noe annet?
Gjetninger?

Det er selvfølgelig vanskelig å teste om den er bærende på samme måte som man kan gjøre med stendere ved å sage og kjenne om sagbladet setter seg fast. Først og fremst hvis det er eternitt, vil jeg ikke sage i det i det hele tatt. Jeg har byggetegninger og teknisk beskrivelse av alt på huset, unntatt akkurat dette rommet. Jeg har forslagstegningen som ble brukt til byggetillatelsen på 60-tallet, men der er ikke denne "søylen" med, men samtidig handler den tegningen mer om grunnplanen, så kjelleren nevnes knapt.

Ville mest rådføre meg før jeg setter i gang Hiltien igjen og skader huset eller noe.

Se bilder nedenfor. Den svarte veggen er husets vanlige yttervegg:

Hvitt, teksturert rør eller pelar med mønster, spiker i øvre del. Et hyllesystem står ved en vegg i et rom under renovering, med en hvit søyle og en vegg med mørke og lyse striper i bakgrunnen.

Rørskakt?

• Liker
Tvapac
  • Laddar…
Krilleman
Hul og med det mønsteret så er det nok alt eternitt!

• Liker
Tombrittberg og 2 andre
  • Laddar…
Kunne være en gammel eternitkanal som har blitt brukt som støperør for en betongsøyle. Det som taler imot er at TS synes den høres hul ut.
De ble hovedsakelig brukt som ventilasjonskanaler tidligere. Kan det være ventilasjon til en annen del av huset som forsvant ved ombygging?

tommib
Hva finnes utenfor veggen? Ventil? Luftinntak til gammel åpen peis?

Jeg er også enig i at det ser ut som eternit. Noen vennlig sjel har jo satt en spiker i den, så du kan forsiktig dra ut spikeren og se på strukturen samt stikke inn en ståltråd for å se om den faktisk er hul.

Uten tvil eternitt og absolutt ingen søyle med bærende funksjon. Den rommer antagelig noe som trengte brannsikring. Spørsmålet er hva og hvorfor?

Terrassen i vårt forrige hus stod på stolper støpt i slike rør. Det er nok ikke helt uvanlig at de ble brukt som støperør, da kan det være bærende.

Visst ble eternitrør brukt som støpeformer. Men plasseringen av dette samt kjellerveggens utførelse samt at det er hullete taler imot det.

Legger ved en enklere tegning av kjelleren.

Selvfølgelig kan jeg ikke svare på hvordan konstruksjonen har sett ut under utbyggingens 50-årige liv. Det kan jo ha vært ovner/peiser eller andre luftkrevende konstruksjoner der før.

I og med at kjellerveggene er tykkere enn markplanveggene, så er det ikke et rør som kan ha gått opp til loftet i alle fall, noe lignende rør gjør i fyrrommet/vaskerommet via skorsteinen. Så hva enn det er, så går det akkurat nå fra kjellergulv til kjellertak så vidt jeg kan se uten å gripe fatt i den.

Jeg skal se om det via spikerhullene går an å se om det virkelig er hult eller om det bare er noen form for hullsteinbetong som lurer.

Ritning av källarplan med rum som tvättstuga, pannrum, garage och förråd. Utbyggnad markerad 1966 med pelare och murstock.

hsd
Hvordan ser etasjen over kjelleren ut, kan det være avløpsrør / avløpsventilasjon, inngående strøm eller vann bak kanalen

En tegning betyr mye. Jeg tør vedde en slant på at eternitrøret rommer en stålstolpe som utgjør midtstøtte for en stålbjelke, som igjen er underlag for betongplaten langs den gamle kjellerveggen.

• Liker
FreQa og 2 andre
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Hvordan ser etasjen over kjelleren ut, kan det være avløpsrør / avløpsventilasjon, innkommende strøm eller vann bak kanalen
Akkurat det rommet ovenfor har nesten samme mål. Det er litt kortere da 190 cm av kjellerrommets tak brukes til terrasse. Rommet ovenfor er en stue, så det finnes ingenting innkommende fra søylens område (noe jeg er 100% sikker på da jeg har byttet overflater i hele huset).

J justusandersson skrev:
En tegning betyr mye. Jeg tør å sette noen penger på at eternittrøret rommer en stålsøyle som utgjør midtstøtte for en stålbjelke, som i sin tur er opplegg for betongplaten langs den gamle kjellerveggen.
Med en bor burde jeg kunne avgjøre den saken. Skal teste og kommer tilbake!

hsd
Asbest-advarsel
Ufarlig om den får være urørt
Livsfarlig å bearbeide, bore, sage eller knekke, det er da de skarpe mikroskopiske partiklene frigjøres og kan havne i dine eller familiens lunger

Mats-S
hsd hsd skrev:
Asbest-advarsel
Ufarlig om det får være urørt
Livsfarlig å bearbeide, bore sage knekke, det er da de skarpe mikroskopiske partiklene frigjøres og kan havne i Dine eller familiens lunger
Nja .... livsfarlig å bore et hull?
Knapt, derimot gjentatt kontakt med asbet er klart uhelsemessig, men å pusle tile med et enkelt rør er ikke noe problem om man holder rent, tar hånd om pusset mm.

• Liker
Tombrittberg
  • Laddar…
Bor et litt større hull (bruk støvsuger under boringen) slik at du kan få inn et inspeksjonskamera. Bør være mulig å leie hos Hyrse, Cramo eller noen rørfirma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.