L
Hei,

Litt dårlig bilde, men det det forestiller er et hjørne der to veggseksjoner møtes. Midt i hjørnet er det en gammel pappisolert GEBE/EDIL-kabel skrudd opp, men det grå som synes til venstre for klemmen under tapetet er en tynn blank metallplate som er festet vertikalt på den ene veggen. Platen er ca. 92 cm lang og kanskje 6 cm bred. Veggen den sitter på (den til høyre for kabelen) er laftet (mens veggen til venstre for kabelen er murt). Der platen slutter i nederkant, begynner en brystning av masonitt, og platen går ikke helt opp til taket.

Hva er platerens hensikt? Den sitter i det nederste laget av den opprinnelige malingen, så den har tydeligvis sittet der helt siden huset ble bygd på slutten av 20-tallet - kabelen har vel kommet til litt senere selv om den også er gammel nå.

Det er ingen tegn på plate på den venstre murede og pussede veggen.

Gammelt hjørne med pappisolert kabel og vertikal metallplate. Malingen flasser, og veggen har tapet. Kabelholder til venstre. Hva er plåtens formål?

Ikke helt uvanlig at det er et hull bak som musene har kommet inn gjennom, har revet i 2 hus nå der man har brukt diverse metallplater for å dekke musenes innganger i huset.

• Liker
Lärospånet
  • Laddar…
J
Virker eldre enn gaten, er det kjelleren, finnes det noen skruer, spiker eller annet som holder den, kan det være noe for å holde sammen hjørnet, forsterkning så det ikke skal gå fra hverandre der, ellers vet jeg ikke.

• Liker
Lärospånet
  • Laddar…
I mine byggverk setter jeg ofte en plate i hjørnene for å gjøre det tett.

Protte

• Liker
Lärospånet
  • Laddar…
L
P Pumba skrev:
Ikke helt uvanlig at det er et hull bak som musene har kommet inn gjennom, har revet i 2 hus nå der man har brukt diverse metallbiter for å dekke musenes innganger i huset
Dette er dog ingen lapping, men noe som er satt der fra starten av, for den er overmalt med samme farge som er den nederste på hele veggen.

L
J jojo123 skrev:
Virker eldre enn gaten, er det kjelleren, finnes det noen skruer, spiker eller annet som holder den, kan det være noe for å holde sammen hjørnet, forsterkning så det ikke skal gå fra hverandre der, ellers vet jeg ikke
Det er hallen og den er festet med kraftige nubb rett igjennom.

Jeg er også inne på hjørneforsterkning men ser ingen plate på den andre veggen. Men den sitter kanskje da under pussen på den andre veggen? Kabelen er litt i veien men skal se om jeg kan grave litt ...

L
prototypen prototypen skrev:
I mine byggverk så setter jeg ofte en plate i hjørnene for å få det tett.

Protte
Ja - lurer på om det kan være en gammel modell av den tanken ...

L
Platen slutter noen millimeter før den tilknyttede veggen til venstre. Det er altså ikke en hjørneplate i overgangen mellom to vegger.

Så spørsmålet gjenstår - hva gjør den der?

J
Det er ikke liggende stokk i gamle veggen og den skal fungere som en dymling og holde sammen disse på noe vis, så de ikke går fra hverandre.

• Liker
Lärospånet
  • Laddar…
L
J jojo123 skrev:
Det er ikke liggende stokk i gamle veggen og den skal fungere som en dymling og holde sammen disse på et vis, så de ikke går fra hverandre
Bra tenkt og hadde vært rimelig siden det er hjertet veggen - men platen sitter spikret oppå veggpappen og går ikke hele veien ned heller så det føles ikke som noen hjelp konstruksjonsmessig. Kan det ha vært beskyttelse for en kabel? Som sagt bør jo kabelen på bildet dog være yngre, og for telekabel som nettopp lå der virker det vel unødvendig.

J
Har ikke vært med på noe lignende før, så nå kanskje jeg ikke si noe mer, er lei meg for det

• Liker
Lärospånet
  • Laddar…
L
J jojo123 skrev:
Har ikke vært med om noe lignende før, så nå kanskje ikke jeg si noe mer, er lei meg for det
Ingen fare i det hele tatt - takk for at du var med og resonnerte :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.