Hei,
holder på å renovere bjelkelaget i mitt 1920-talls hus.

I soverommet oppdaget jeg at disse gamle stokkene, 200x200 mm var sprø i underkant, ca 50 mm opp i stokken.
Den smuldrer seg ganske lett når man banker med hammeren der.

Der har over lengre tid sannsynligvis vært forhøyede fuktighetsnivåer i bjelkene, målte dem til mellom 13-17% nå.

Mitt spørsmål er da; er dette bare råttent treverk, råte eller er det noen sopp eller skadedyr?

Renoveringsprosjekt i et rom med gamle, delvis nedbrutte bjelker på betonggulv. En avfukter, en bøtte, og en blå sekk er synlige.
Gammelt treverk i bjælkelag med sprø og smuldrende underside, mulig tegn på råte eller skader fra fukt, sett i dempet belysning.
Gammelt treverk med tegn til skade og murkning, synlig i nederste kant av en bjelke. Trefliser og støv dekker bakken under bjelken.
Gammel trebjelke med sprø, smuldrende kant, mulig tegn på råte eller skade, liggende på grått plankegulv. Skitten bakgrunn, sko nederst i hjørnet.

Bjelkene er angrepet av insekter som lever av tre, kontakt forsikringsselskapet, skadedyrbekjempelse trengs med stor sannsynlighet.
Trist, men ikke uvanlig i det hele tatt.
Mvh P-A

Hei og velkommen til forumet, så nettopp at du er ny.

Bjelkene, problemet med dem kan føles slitsomt, jeg har selv vært i den situasjonen, men med en gård fra 1600-tallet, ikke morsomt, det ødelegger tidsplanen, men når man er på banen igjen glemmes disse småbekymringene fort.

En til sak, årsaken til at de små dyrene liker å gnage på tre i ditt tilfelle er at de ligger mot bakken og har fått et gunstig miljø for dem å formere seg i.
Når du fikser nytt bjelkelag bør du ha ventilert under de nye, helst kombinert med en form for fuktstopp.

For å være mer spesifikk, så er det disse små rakkerne som har vært på besøk: https://www.anticimex.com/sv-SE/skadedjursproblem/identifiera-skadedjur/strimmig-tragnagare/

De trives som tidligere nevnt i fuktig treverk og angriper ytre deler av treverk/bjelker, kjernen er som oftest for hard til å spise seg gjennom.
Har hatt problemer med disse tidligere i låven min og spurte Anticimex fyren som inspiserte bolighuset om dette, men han sa at hvis man får ned fuktighetsnivået/holder området oppvarmet/øker ventilasjonen så vil de ikke trives.

Lykke til, det der ser uansett ut til å være et forholdsvis lite angrep!

Takk for deres svar!

Har faktisk revet ut de gamle bjelkene og snekret opp et nytt bjelkelag! De var virkelig råtne i endene, så det var nok like greit å bli kvitt dem!
Nytt bjelkelag bygges i et rom, med treplanker og verktøy liggende på gulvet. En person står ved siden av med røde sko.

Jeg lurer på av hvilken grunn du har lagt plast på bakken under bjelkene. Med den løsningen vil varm og fuktig luft fra rommet kondensere på plastens overside med mindre du også legger plast oppå bjelkene. Mesteparten av fukt som skader bygningskonstruksjoner kommer innenfra.

Dels for at jeg monterer en sorpsjonsavfukter i krypkjelleren, og for å hindre markfuktighet fra å stige oppover.
Uten plasten kommer jeg til å avfukte bakken, og det blir uøkonomisk.

I bjelkelaget har jeg lagt 50mm celleplast under på "klossene" av trossbunnplaten og deretter 145mm mineralull, så jeg tror varmetapet nedover kommer til å være minimalt.

Kondenseringen bør i så fall skje på celleplasten, der varmen møter kulden, men med 200mm isolasjon i gulvet, tror du det vil bli nevneverdig med kondens?

Det der med avfukteren kjøper jeg, derimot ikke forestillingen om at markfukt stiger oppover. Fukt finnes i tre forskjellige tilstander, fast form - is, flytende - vann og gassform - vanndamp. Den fuktigheten som finnes i jorden er flytende. For at den skal kunne stige oppover kan det enten skje med kapillærsuging eller at den går over til vanndamp. For det siste kreves det en varmetilførsel som ikke finnes.

Risikoen for kondens under gulvet øker faktisk med isolasjonens tykkelse fordi rommet der da blir kaldere. Inneluften som har trengt gjennom gulvisolasjonen mister sin evne til å inneholde vanndamp når temperaturen synker. Det er imidlertid en god idé å legge isopor underst siden den er damptreg. Den vil stoppe det meste av vanndampen. Jeg tror at din gulvløsning vil fungere.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.