1.603 lest ·
5 svar
2k lest
5 svar
Hva er det i kjellermuren? Hvordan skal jeg tenke ved borr/plugg?
Hei alle!
Jeg skulle fikse et lager i kjelleren og forankre en hylle i en kjellervegg, og da jeg boret sank boret 3,5 cm inn i veggen før det nådde betongen (om det nå er betong). Veggen generelt høres veldig hul ut overalt hvor man banker.
Nå har jeg ikke revet i det mer enn å grave ut et større hull fra boringen, men etter et lag pussmateriale finnes det også et lag med en eller annen form for trespon? Det er hvitt på utsiden, men hvis jeg bryter en bit så er det brunt i midten. Ser veldig mye ut som tre, rett og slett. Er dette normalt i en... ytre kjellervegg?
Hvordan skal jeg tenke når jeg plugger? Skal jeg bare tenke bort det 3,5 cm lag med "løst" puss og slå inn en plugg i betongen, rett og slett?
Huset er fra 1946.
Jeg skulle fikse et lager i kjelleren og forankre en hylle i en kjellervegg, og da jeg boret sank boret 3,5 cm inn i veggen før det nådde betongen (om det nå er betong). Veggen generelt høres veldig hul ut overalt hvor man banker.
Nå har jeg ikke revet i det mer enn å grave ut et større hull fra boringen, men etter et lag pussmateriale finnes det også et lag med en eller annen form for trespon? Det er hvitt på utsiden, men hvis jeg bryter en bit så er det brunt i midten. Ser veldig mye ut som tre, rett og slett. Er dette normalt i en... ytre kjellervegg?
Hvordan skal jeg tenke når jeg plugger? Skal jeg bare tenke bort det 3,5 cm lag med "løst" puss og slå inn en plugg i betongen, rett og slett?
Huset er fra 1946.
Sist redigert:
Ah, det har du rett i! En rask Googling sier at det ble oppfunnet i 1946, så det var jo hypermoderne for vårt hus da. Med det sagt så vet jeg jo ikke når det kom dit.Magnus E K skrev:
Men i en kjeller altså, det fungerer?
Bra tips! Ja, både pussen og treulliten knekker lett.J jonaserik skrev:
Jeg skal egentlig bare forankre en frittstående hylle med hullbånd eller lignende så det ikke skjer noe om barna skulle finne på noe. Men om jeg slår pluggen forbi disse 3,5 cm bør det vel ikke ha noe å si om det knekker?
Skal det være for tippsikring så holder det godt med lange treskruer, men husk at de skal gå inn i veggen min 7 cm. + 3,5 cm. Normalt i heraklit (som er skit) så må det være grove skruer/bolter som går inn min 10 cm, skruer/bolter kan bøye seg da heraklit ikke holder for det i sidebryting.
Klikk her for å svare