9.383 lest ·
19 svar
9k lest
19 svar
Hva er det for grå plate i veggen?
Medlem
· västra götaland
· 212 innlegg
Ligner de plater vi har bak trepanelet på vårt hus bygget 76. Det er en eller annen type asfaltboard.
Asbest ble først og fremst brukt i rørisolering, tepper/lim og på andre steder der det var behov for varmebestandighet og/eller slitestyrke, ikke i isolasjon i garasjer.
Asbest ble først og fremst brukt i rørisolering, tepper/lim og på andre steder der det var behov for varmebestandighet og/eller slitestyrke, ikke i isolasjon i garasjer.
Takk, det høres lovende ut!KristinaRT skrev:
Bedreviter
· östergötland
· 2 774 innlegg
Hvor tykke er de?
Ligner på eternit
Ligner på eternit
minner om eternitt, likt de platene som pleier å sitte som innertak i fyrrom. Kan det være sånn at platene er original veggkledning innvendig og at det senere har blitt påforet og isolert. Var jo vanlig med eternittplater som brannbeskyttelse i fyrrom, garasje og lignende rom.
Sist redigert:
Det høres dessverre rimelig ut. Bør man gjøre noe med det? Risikoer?Ö öringen skrev:
Begynn med å undersøke om det faktisk er asbest. Man kan ta materialprøver og sende til et firma (google, finnes mange) som kan avgjøre om det finnes asbestfiber i platen.
Da har du bedre grunnlag for å bestemme hva du skal gjøre. Selv om det er asbest, frigjøres ingen fibre så lenge platen ikke bearbeides, men det kan jo være greit å fjerne den hvis man uansett skal gjøre noe.
Da har du bedre grunnlag for å bestemme hva du skal gjøre. Selv om det er asbest, frigjøres ingen fibre så lenge platen ikke bearbeides, men det kan jo være greit å fjerne den hvis man uansett skal gjøre noe.
Så lenge som ingen bearbeider (f.eks. knekker) eternitten så er det ufarlig.
Ingen asbestfibre løsner om man lar det være.
Derimot kan det være bra å på en eller annen måte, for fremtiden, markere at det finnes eternitt i veggene.
Ingen asbestfibre løsner om man lar det være.
Derimot kan det være bra å på en eller annen måte, for fremtiden, markere at det finnes eternitt i veggene.
Kjenner igjen den konstruksjonen fra et hus bygd i 1970, tegl, luftspalte, denne fiberskive og deretter reisverk som vanlig. Antageligvis brukte man det som man i dag bruker vindsperre eller asfaltplater. Altså få hus passe vindtett, men slik at eventuell fukt finner veien ut fra bakliggende vegg.
Minner veldig mye om fasade/takplater av asbest. Så, unngå å kappe/borre i dem. Så lenge ingen rører dem utgjør de ingen helserisiko. Om du trenger å gjøre det, ta nødvendige beskyttelsestiltak og unngå at det støver.
Minner veldig mye om fasade/takplater av asbest. Så, unngå å kappe/borre i dem. Så lenge ingen rører dem utgjør de ingen helserisiko. Om du trenger å gjøre det, ta nødvendige beskyttelsestiltak og unngå at det støver.


