Kan noen si hva dette er for en grå plate?

Platen sitter midt i veggen på en garasje som er bygget i 1975 og fasade i mexitegl. Bildet er tatt i et ventilasjonshull. Kan det være noe med asbest?

Takk!
 
  • Grått panelmaterial sett i et ventilasjonshull i en garasjevegg fra 1975 med mexitegel, mulig asbest.
  • Grå, sprukket plate i ventilasjonshull i murverk på et eldre garasjeveggen, omgitt av treverk, tatt innenfra. Potensiell asbestfare.
P Pior skrev:
Kan noen si hva dette er for en grå plate?

Platen sitter midt i veggen på en garasje som er bygget i 1975 og fasade i mexitegel. Bildet er tatt i et ventilasjonshull. Kan det være noe med asbest?

Takk!
Ja. Det er nesten sikkert at det er asbest.
 
  • Liker
Pior og 1 annen
  • Laddar…
Er det hardt eller mykt? Ser nesten ut som bleket asfaboard.
 
  • Liker
fribygg
  • Laddar…
Satsuki
Ligner de plater vi har bak trepanelet på vårt hus bygget 76. Det er en eller annen type asfaltboard.
Asbest ble først og fremst brukt i rørisolering, tepper/lim og på andre steder der det var behov for varmebestandighet og/eller slitestyrke, ikke i isolasjon i garasjer.
 
  • Liker
Pior
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Er det hardt eller mykt? Ser nesten ut som blekt asfaboard.
Den er hard, går ikke å bryte med henda i hvert fall.
 
Satsuki KristinaRT skrev:
Ligner de plater vi har bak trepanelet på vårt hus bygget 76. Det er en slags asfaltboard.
Asbest ble brukt først og fremst i rørisolasjon, tepper/lim og på andre steder hvor det var behov for varmebestandighet og/eller slitestyrke, ikke i isolasjon i garasje.
Takk, det høres lovende ut!
 
S Simsonsson skrev:
Ja. Det er nesten sikkert at det er asbest
Ajaj, hvorfor tror du det?
 
Hvor tykke er de?
Ligner på eternit
 
minner om eternitt, likt de platene som pleier å sitte som innertak i fyrrom. Kan det være sånn at platene er original veggkledning innvendig og at det senere har blitt påforet og isolert. Var jo vanlig med eternittplater som brannbeskyttelse i fyrrom, garasje og lignende rom.
 
Sist redigert:
  • Liker
Pior
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Hvor tykke er de?
Ligner på eternit
Ca 5mm. Enig i at det ligner på eternit dessverre
 
Ö öringen skrev:
minner om eternitt, lik de platene som pleier å sitte som innertak i fyrrom. Kan det være slik at platene er original veggbekledning innvendig og at det senere har blitt lagt på rammer og isolert. Var jo vanlig med eternittplater som brannsikring i fyrrom, garasje og lignende rom.
Det høres dessverre rimelig ut. Bør man gjøre noe med det? Risikoer?
 
Begynn med å undersøke om det faktisk er asbest. Man kan ta materialprøver og sende til et firma (google, finnes mange) som kan avgjøre om det finnes asbestfiber i platen.
Da har du bedre grunnlag for å bestemme hva du skal gjøre. Selv om det er asbest, frigjøres ingen fibre så lenge platen ikke bearbeides, men det kan jo være greit å fjerne den hvis man uansett skal gjøre noe.
 
  • Liker
Pior
  • Laddar…
Så lenge som ingen bearbeider (f.eks. knekker) eternitten så er det ufarlig.
Ingen asbestfibre løsner om man lar det være.
Derimot kan det være bra å på en eller annen måte, for fremtiden, markere at det finnes eternitt i veggene.
 
  • Liker
Pior
  • Laddar…
Kjenner igjen den konstruksjonen fra et hus bygd i 1970, tegl, luftspalte, denne fiberskive og deretter reisverk som vanlig. Antageligvis brukte man det som man i dag bruker vindsperre eller asfaltplater. Altså få hus passe vindtett, men slik at eventuell fukt finner veien ut fra bakliggende vegg.
Minner veldig mye om fasade/takplater av asbest. Så, unngå å kappe/borre i dem. Så lenge ingen rører dem utgjør de ingen helserisiko. Om du trenger å gjøre det, ta nødvendige beskyttelsestiltak og unngå at det støver.
 
  • Liker
Pior
  • Laddar…
P Pior skrev:
Kan noen si hva dette er for en grå plate?

Platen sitter midt i veggen på en garasje som er bygd i 1975 og fasade i mexitegel. Bildet er tatt i et ventilasjonshull. Kan det være noe med asbest?

Takk!
Kan være en eller annen type fibercement uten asbest i også, vanskelig å si.
 
  • Liker
Pior
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.