om utgangsbrettene er vridd og du etter oppdeling i biter skal lime dem sammen, kan du veksle retningene på annenhver bit, så vil vinkelavvik korrigeres. ingen vil se det på det ferdige skjærebrettet.
mulig bøy av flatene som skal limes kan enkelt fjernes ved å pusse mot et ark sandpapir som er lagt på en plan overflate. det handler om en begrenset mengde materiale som skal fjernes.
å få overflaten jevn og fin på det ferdige skjærebrettet er som vi har sett en lett oppgave.
til syvende og sist handler det vel om hvor mange skjærebrett du skal lage, og eventuell annen bruk av eventuelle verktøy du kjøper.
mer generelt nyttige verktøy for trebearbeiding synes jeg er senkesag, multiverktøy, vinkelsliper med 24-papir, og selvfølgelig den tvangsdrevne eksentersliperen. og det hører vel til å eie en stikksag og en mindre eksentersliper for finpuss. nyttige, men ikke nødvendigvis nødvendige er elektrisk høvel og håndoverfres.
ingen av disse krever eget rom med frie flater rundt som en plan- og retthøvel gjør. etter min mening et ganske stort skritt å ta. regn med at 10 kvm koster en tusenlapp i måneden å opprettholde. blir raskt ganske dyre skjærebrett, med mindre annen bruk tilkommer...
Ok, bra tips! Ja, som sagt slutfinish har jeg ganske bra kontroll på, trenger bare sikre at jeg har godt materiale på vei inn i prosjektet...
Ja, jeg har en god sirkelsag samt vinkelsliper, men jeg har aldri jobbet med grovere papir enn 40-korn. Har også rasp-lignende plater for grov bearbeiding, men de er selvsagt ikke brukbare for skjærebrett. Stikksag har jeg og en smidig eksentersliper for slutfinish. Jeg har også elektrisk høvel (som jeg ikke helt er venn med ennå) og en overfres med senk på 1400W som fungerer veldig bra.
Vi får se hvor mange skjærebrett jeg lager eller annet der jeg har nytte av planhøvling, men det føles ganske bra å ha den muligheten for meg som er litt lat... 😁 En bordmodell tar jo ikke så stor plass heller.
ja det finnes flere veier til rom og med litt kløkt kan man komme rundt det meste.
en bordhøvel av typen først i video nr 1 er jo bra for om det trengs en innsats for å oppnå første plane flaten, og kan som du sier være utformet så den ikke tar opp for mye permanent plass. et par rullestøtter gjør stor nytte.
dernest vil jeg igjen fremheve senkesagen. hvilken vidunderlig problemløser.
.
ja det finnes flere veier til rom og med litt klurighet kan man komme rundt det meste.
en bordhøvel av typen først i video nr 1 er jo bra for om det trengs en innsats for å oppnå første plane overflaten, og kan som du sier være utformet slik at den ikke tar opp for mye permanent plass. Et par rullestøtter gjør stor nytte.
deretter ville jeg igjen ønske å fremheve dykksagen. hvilken underbar problemløsning.
.
[bilde][bilde][bilde]
Er det bare korte biter til en skjærefjøl trenger du ikke en stor retthøvel. En liten benkemodell kommer du langt med. Tritons lille benkemodell har fått bra vurderinger om du vil kjøpe ny, men mitt tips ville vært en liten inca, emco eller lignende brukt. De fleste er både rett- og planhøvel og tar ikke mye plass. Du blir begrenset i hvor lange biter du kan kjøre i retteren, men er det småting holder det.
Er det bare korte biter til en skjærebrett trenger du ikke en stor retthøvel. En liten benkemodell kommer du langt med. Tritons lille benkemodell har fått bra karakterer hvis du vil kjøpe nytt, men mitt tips ville vært en liten inca, emco eller lignende brukt. De fleste er både rett- og planhøvel og tar ikke mye plass. Du blir begrenset hvor lange biter du kan kjøre i retteren, men er det småting holder det.
Hei, takk for tipsene. Jeg kjøpte i går en benk modell på Bauhaus som har fått bra karakterer.