Jeg har kjøpt en del fint virke, valnøtt, eik osv. som jeg bla. tenkte lage skjærebrett av. Problemet er at jeg har veldig begrenset plass og har ikke plass til å kjøpe store retthøvler og høvlemaskiner. Er det noen som har tips om en bra liten og helst billig maskin som kan gjøre begge deler? Alternativet jeg ser på er å bygge en rigg for å planslipe, men jeg hadde foretrukket en rett- og høvlemaskin fordi det føles raskere og mer praktisk.

jeg hadde brukt min tvangroterende makita bo6040. en ujevnhet i en bordplate på et par mm spiser den til frokost, og med god overflatefinish allerede med grovt papir. en nyere etterfølger heter bo6050. bosch og noen flere har lignende alternativer, rotex og hva de kan hete. ikke vær dumgjerrig og kjøp altså ikke en modell uten tvangrotasjonen. det er den som er greia.

• Liker
Per Karlsson7922
  • Laddar…
her et raskt arbeid med en bordplate med mm-dype sår etter lang tids bruk. på det en meget seig klarlakk som må bort. var gjort på et øyeblikk.
, En slipemaskin fjerner klarlakk fra en bordplate med dype riper. En slipemaskin fjerner klarlakk fra en bordplate med dype riper.

før-etter...
.

Et nylakket trebord står på en plen ved siden av en blå Makita løvblåser.

• Ubehandlet trebord med slitemerker står på gresset; en svart gjenstand og en skygge er synlige på bordet i sollys.
  • Liker
Jenpet og 1 annen
  • Laddar…
R rakt09 skrev:
jeg hadde brukt min tvangsroterende makita bo6040. en ujevnhet i en bordplate på et par mm spiser den til frokost, og med god overflatefinish allerede med grovt papir. en nyere etterfølger heter bo6050. bosch og noen flere har lignende alternativer, rotex og hva de nå heter. vær ikke dumsnill og kjøp altså ikke en modell uten tvangsrotasjon. det er det som er greia.
.
Takk! Jeg kommer selvfølgelig til å slipe etterpå og da virker Makitaen som et godt alternativ, men det jeg trenger å gjøre er først å rette skjevt virke for deretter å plane dem ned til en viss tykkelse.

Jeg har både retthøvel og tykkelseshøvel samt en fresejigg for å kunne planere større stykker. For å være helt ærlig er fresejiggen enklere å bruke. Men for å komme så langt at den skal brukes, bruker jeg retthøvel og tykkelseshøvel mye for å få til materiale for å kunne lime sammen stykkene.

Et alternativ er jo en større håndholdt høvel for alt. Krever litt mer av deg, men blir bra med litt arbeid.

• Liker
klaskarlsson og 2 andre
  • Laddar…
ja Per, i den situasjonen virker en rikthyvel av verdi:) det er dog bare sidene på hver bit som trenger å være plane i forhold til hverandre, så du bør klare deg med en liten modell. overflaten på den ferdige skjærefjølen er lett å bearbeide med f.eks mitt forslag ovenfor.

og ved svingende ådring kan en høvel komme til å hugge løs skålede biter ut av overflatene man etterpå ser med øyet, så det oppstår behov for f.eks påfylling. det slipper man stort sett med mitt forslag.

hvis emnene er ujevnt ådrede kan det også senere oppstå fuktspenninger. hvis man keksar sammen skjærefjølen blir den mer robust. det finnes jo keksamaskiner, men en overfres duger bra.

• Liker
Per Karlsson7922
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Jeg har både rett- og planhøvel samt en fresjigg for å kunne plane av større stykker. For å være helt ærlig er fresjiggen enklere å bruke. Men for å komme så langt at den skal brukes bruker jeg rett- og planhøvelen mye for å få til materiale for å kunne lime sammen stykkene.

Et alternativ er jo en større håndholdt høvel for alt. Krever litt mer av deg, men blir bra med litt arbeid.
Ja, det er jo så klart det optimale. Blir litt misunnelig på de som har så store flater til disposisjon for det er jo så man "bør" gjøre.
Ok, jeg hadde som tanke å rette opp virket med små kiler for å få den noenlunde plan og deretter kjøre den i en fresrig. Når man har kjørt den ene siden har man jo da en plan side som man kan legge mot arbeidsbenken og kjøre andre siden. Er dette en variant om man ikke har hverken rett- eller planhøvel som du?
Nja, jeg kommer nok ganske raskt til å gå lei av å håndhøvle om jeg kjenner meg selv rett 😄

sen et skikkelig fulmek-tips. det har aldri blitt til at jeg har kjøpt limklemmer. altså de koster ikke mye, men har løst problemet med å lime sammen plate-materiale hver gang det har vært aktuelt - med pakketeip.

overstreker man den og kjører et par tre runder oppnås overraskende god kompresjon.

fravær av kant skader får man på kjøpet.

• Liker
hempularen og 1 annen
  • Laddar…
R rakt09 skrev:
ja Per, i den situasjonen virker det som en justeringshøvel er av verdi:) det er bare sidene på hver bit som trenger å være plane i forhold til hverandre, så du bør klare deg med en liten modell. Overflaten på den ferdige skjærefjølen er enkel å bearbeide med for eksempel mitt forslag ovenfor.

og ved bølgete ådring kan en høvel komme til å hugge ut buede biter av overflatene man senere ser med øynene, så det oppstår behov for for eksempel fylling. det slipper man stort sett med mitt forslag.

dersom emnene er ujevnt ådret, kan det også senere oppstå fuktspenninger. hvis man keksforbinder skjærefjølen blir den mer solid. det finnes jo keksemaskiner, men en overhåndsfres duger godt.
Ok, da tenker vi likt. Ja, det er nettopp det. Hvis jeg kjører virket i en tykkelseshøvel, blir det flatt men ikke plant mot den andre siden. Hvis jeg i stedet bare bruker en justeringshøvel vil alle eventuelle skjevheter forbli i fjølen, selv om sidene er plane mot hverandre, så jeg trenger jo begge. Jeg har sett at man kan støtte opp virket med kiler før man kjører det gjennom justeringshøvelen for å få én side plan, for deretter å snu og kjøre den andre siden. På den måten kunne man klare seg med en justeringshøvel, men da er jeg usikker på hvordan man gjør med kantene? Kan man kjøre virket på høykant i en justeringshøvel?

Beste svar

En høvel av modell lunchbox kan fungere som avretter også. Spenn fast det du vil rette opp på en plate slik at det ligger stille og send det gjennom høvelen. En slik tar ikke så mye plass, og kan ofte ta ganske brede emner også slik at behovet for en fresjigg ikke alltid vil finnes.

• Liker
Per Karlsson7922
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
En planhøvel av modell lunchbox kan fungere som en retthøvel også. Fest det du vil retthøvle til en plate slik at det ligger stille, og send det gjennom planhøvelen. En slik tar ikke så mye plass, og kan ofte ta ganske brede emner også så behovet for en fresjigg ikke alltid vil være der.

[media]
Takk, det er akkurat en slik modell jeg har sett på, men tipsene i videoen er helt topp, noe jeg prøvde å beskrive i et av mine svar i tråden. Da får man jo som du sier både retning og planing i ett. Skal se nærmere på disse, har funnet flere i prisklassen ca. 4000 kr.

• Liker
Bart
  • Laddar…
Om den "lille" bordhøvelen klarer å rette avhenger av hvor brede (som stilles på kant) bord man har samt som jeg forstår det på hvor sterkt feste man har på sleiden. Jeg har ikke kommet så langt at jeg har testet. Tykkelsen påvirker også da det finnes en minimumsgrense som kan kjøres.

Har du høvlet virket kan du frese kanten langs en skinne, vater eller en ordentlig rett plate/bord. En innstilt sirkelsag fungerer også eller en dykksag (har ikke prøvd).

Jeg har endt opp med en liten tykkelseshøvel og så en rimelig metode for å fikse retningen. Fra håndhøvel, fres eller båndsag (jeg har luksusen av å få plass til en) avhengig av hva jeg skal gjøre. Jeg er heller ikke fremmed for å slipe som gir minst risiko for utbrudd. Fest papiret på en rett skinne og slip så blir det rimelig rett.

• Liker
Per Karlsson7922
  • Laddar…
send et ytterligere fulmektips.

om utgangsbrettene er vridd og du etter oppdeling i biter som skal limes sammen, snur annethvert stykke vil vinkelfeilene utligne hverandre. ingenting som synes på den ferdige skjærebrettet.

eventuell krumning av overflatene som skal limes kan jo fjernes så enkelt som å slipe mot et ark sandpapir som legges på en plan overflate. det handler om begrenset mengde materiale som skal bort.

å deretter få overflaten plan og fin på den ferdige skjærebrettet er som vi har sett en lett jobb.

til syvende og sist handler det vel om hvor mange skjærebrett du skal lage, og eventuell øvrig bruk av eventuelle verktøy du kjøper inn.

mer generelt nyttige verktøy for trebearbeiding synes jeg er senkesag, multiverktøy, vinkelsliper med 24-papir, og selvfølgelig den tvangsdrivende eksentersliper. og det hører vel til å eie en pendelstikksag og en mindre eksentersliper for polering. nyttig men ikke uunnværlig er elektrisk høvel og håndoverfres.

ingen av disse krever eget rom med frie flater rundt slik som en plan- og avretterhøvel gjør. ifølge meg et ganske stort skritt å ta. regn med at 10 kvm koster en tusenlapp i måneden å opprettholde. blir raskt ganske dyre skjærebrett, om ikke annen bruk tilkommer...

• Liker
Per Karlsson7922
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Om den "lille" bordhøvelen klarer å rette avhenger av hvor brede (som settes på kant) planker man har samt som jeg forstår det på hvor sterk festemekanisme man har på sleden. Jeg har ikke kommet så langt at jeg test. Tykkelsen påvirker også da det finnes en minimumstykkelse som går å kjøre.

Har du høvlet virket kan du frese kanten langs en skinne, vaterpass eller skikkelig rett plate/planke. En innjustere sirkelsag funker også eller en dykksag (har ikke prøvd).

Jeg har havnet i en liten planhøvel og så noen rimelig metode for å fikse retningen. Fra håndhøvel, fres eller båndsag (jeg har luksusen å få plass med en) avhengig av hva jeg skal gjøre. Jeg er heller ikke fremmed for å slipe hvilket gir minst risiko for uthakk. Fest papiret på en rett skinne og slip så blir det rimelig rett.
Takk! Ja jeg har en god sirkelsag og har laget skikkelig gode riginger for 90 gr kantsaging så om det ikke funker i høvelen så funker selvsagt dette. Jeg har også en overfres som skulle funke men selvsagt enklere om man kan rette og plane alle flater samtidig i samme maskin 😊
Båndsag kommer jeg dessverre aldri til å få plass med i mitt nåværende hus men vi får vel se i fremtiden...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.