Dette er inngangspartiet i vårt hus fra 1945. Veggen består av stående trepanel eller treplanker og går langs huset 90 grader mot takbjelkene. På andre siden ligger stuen, og der er det også vegg med planker. Det er et ca. 5 cm tykt mellomrom mellom veggene. Så det er altså doble plankvegger. Av mangelen på spiker på trepanelet å dømme er det ingen stender mellom veggene. Og det er dette som gjør meg undrende.

Det er trangt i gangen, og jeg tenkte å flytte veggen omtrent 1 m for å få en mye større og triveligere gang. Men normalt pleier man jo å fjerne veggfyllingen og blottlegge stenderne, og ut fra det man ser så fjerner man stendere og setter opp en bjelke som avlastning.

Men hvordan gjør man i dette tilfelle når veggfyllingen er det som er bærende. Kan noen fortelle teknikken bak denne veggen? Over er det en overetasje og en vegg omtrent på samme sted. Under er det kjeller med muret vegg omtrent på samme sted. Takstolenes nedre stendere er skjøtet litt her og der og ikke gjennomgående.

Gang med stående trepanel fra 1945, med stol og verktøykasse på tregulv. Panelveggen løper langs huset, motsatt takbjelkene. Entréhall med stående trepanel og blå verktøykasse ved inngangen, lyse tregulv og åpning mot veranda. Vegg med stående trepanel fra et gammelt hus, viser elektriske ledninger og mangel på spiker.

Ser ut som stående plank. Rejäl doningar og enda tykkere spik ;)
Hvorvidt du trenger å veksle av eller ikke om du bygger en ny bærende én meter borte kan jeg ikke svare på.

Jeg synes det virker som om panelet er skråspikret i sponten. Siste bordet nærmest ytterveggen ser ut til å ha spikerhoder. Med tanke på byggeåret burde huset ha plankestamme, men kanskje ikke overalt. Hvis veggen føles hul når du banker på den, er det nok en eller annen form for regelkonstruksjon. Har du tilgang til plantegninger er det lettere å vurdere.

J justusandersson skrev:
Jeg synes det ser ut som om panelet er skråspikret i not og fjær. Siste bordet nærmest ytterveggen ser ut til å ha spikerhoder. Med tanke på byggeåret burde huset ha plankestamme, men kanskje ikke overalt. Om veggen føles hul når du banker på den, er det nok en form for reisverk-konstruksjon. Har du tilgang til plantegninger, er det lettere å vurdere.
Dessverre finnes det ingen plantegninger. Huset er for gammelt antagelig. Det er altså doble vegger med hulhet i midten, trolig med stendere. Men jeg ser ingen spiker i plankene som tyder på at det finnes stender bak.

Det er meget sannsynlig at veggen ikke er bærende. Man bygde ikke bærende vegger på den måten på den tiden. Men å bedømme det slik på avstand uten tegninger går ikke. Da får du lage en egen plantegning. Mål opp huset fra yttervegg til yttervegg med hjelp av lasermåler og tegn det opp i målestokk. Det er viktig at man kan se tykkelsen på veggene.

J justusandersson skrev:
Det er meget sannsynlig at veggen ikke er bærende. Man bygde ikke bærende vegger på den måten på den tiden. Men å bedømme det sånn på avstand uten tegninger går ikke. Da får du lage en egen plantegning. Mål opp huset fra yttervegg til yttervegg ved hjelp av lasermåler og tegn det opp i målestokk. Det er viktig at man kan se veggenes tykkelse.
Ok jeg skal gjøre det.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.