Hei,
Har en hall + korridor der jeg skal montere et innertak, foreslått gips men jeg er åpen for andre forslag (ferdigmalte plater som f.eks. Huntonit eller annen takpanel). Da taket skal senkes ned og belysning (downlights) skal felles inn, har jeg noen spørsmål om den beste måten for reisverket. Korridoren er 130 cm bred og ca. 10 m lang (se vedlagte bilder), så hvis jeg velger gips, vil jeg måtte skjøte med "langsiden" (90 alt. 120 cm), så det blir ca. 10 skjøter som må sparkles/slipes før maling. Taklist eller ikke spiller ingen direkte rolle.
En byggmester jeg snakket med foreslo stålstendere i henhold til denne lenken https://bolist.se/gor-det-sjalv/inne/innertak/Sänka%20tak/
Jeg synes denne løsningen virker dyr sammenlignet med å bruke trebjelker, spesielt med tanke på at korridoren er forholdsvis smal (130 cm) så jeg tenker at belastningen ikke blir så stor på reisverket.
Hvordan ser dere på dette, og hvordan ville dere ha gjort det?
Takknemlig for tips og ideer om hvordan dette kan gjøres på en smidig måte, dvs. så enkelt og effektivt som mulig. Skal være forholdsvis pent og trenger ikke være den billigste løsningen.
Takk på forhånd.
Har en hall + korridor der jeg skal montere et innertak, foreslått gips men jeg er åpen for andre forslag (ferdigmalte plater som f.eks. Huntonit eller annen takpanel). Da taket skal senkes ned og belysning (downlights) skal felles inn, har jeg noen spørsmål om den beste måten for reisverket. Korridoren er 130 cm bred og ca. 10 m lang (se vedlagte bilder), så hvis jeg velger gips, vil jeg måtte skjøte med "langsiden" (90 alt. 120 cm), så det blir ca. 10 skjøter som må sparkles/slipes før maling. Taklist eller ikke spiller ingen direkte rolle.
En byggmester jeg snakket med foreslo stålstendere i henhold til denne lenken https://bolist.se/gor-det-sjalv/inne/innertak/Sänka%20tak/
Jeg synes denne løsningen virker dyr sammenlignet med å bruke trebjelker, spesielt med tanke på at korridoren er forholdsvis smal (130 cm) så jeg tenker at belastningen ikke blir så stor på reisverket.
Hvordan ser dere på dette, og hvordan ville dere ha gjort det?
Takknemlig for tips og ideer om hvordan dette kan gjøres på en smidig måte, dvs. så enkelt og effektivt som mulig. Skal være forholdsvis pent og trenger ikke være den billigste løsningen.
Takk på forhånd.
Tenker du på "ferdigmalte" plater, så ja det stemmer med dimensjonene, men pleier man ikke normalt legge tak/gulv i lengderetningen eller lysretningen av et rom og da vil disse platene legges langs med, noe som blir en utfordring uansett retning.J jonaserik skrev:
Noen synspunkter på regelverket? Det var først og fremst det jeg ville ha tips om
Strukketak, det har vi valgt i alle våre rom (nybygg). Du slipper all denne problematikken og får et perfekt innertak for mindre penger og tidsbruk. Byggfirmaet vi engasjerte, og som er generalagent for Sverige, har noen eksempler på utførte jobber på sin facebookside.
Ingen synspunkt på det, skal reglas etter hva platene skal ha. men det er langsidene som skal festes om de er nåtade. Ellers regler i hver skjøt.F Fethajja skrev:Tänker du på "färdigmålade" skivor, så ja det stemmer med dimensionerna, men pleier man ikke normalt legge tak/gulv i lengderetningen alternativet lysretningen av et rom og da ville disse skivene legges langs med hvilket blir utfordring uansett retning.
Noen synspunkter på regelverket? Det var først og fremst det som jeg ville ha tips på.
Hei, usikker på hvilken problematikk du sikter til? Jeg etterspurte litt tips og ideer rundt regelverket for taket, dvs. stål vs. trestendere.MrJay skrev:
Mitt hus er fra -68 og hadde denne typen tak i alle rom da det ble bygget, da ble det kalt "barracudatak" og var ekstremt brannfarlig, så alle byttet til noe annet etterhvert. Forstår at dagens stramtak både er ildfaste og vanntette, men da jeg renoverer selv, går dette bort av ulike årsaker. Men takk for tips uansett.
Jeg siktet til problematikken med skjøter og sprekkdannelser samt fremtidig vedlikehold av gipstak som er vanskelig å unngå, spesielt i eldre trehus som har en tendens til å bevege seg ekstra. Disse ”nye” strektak har absolutt ingenting til felles med gamle barracudatak bortsett fra hvordan de installeres. Men viss... bare å kjøre på slik du tenkte 👌F Fethajja skrev:Hei, usikker på hvilken problematikk du sikter til? Jeg etterspurte noen tips og ideer rundt regelverket for taket. dvs. stål vs. trelekter.
Mitt hus er fra -68 og hadde denne typen tak i alle rom når det ble bygget, da ble det kalt "barracudatak" og var sykt brannfarlig så alle byttet til noe annet var det led. Forstår at nåtidens strektak både er ildfaste og vanntette, men da jeg renoverer selv så går dette bort av ulike grunner. men takk for tips uansett.
Huseier
· Stockholm
· 715 innlegg
Klikk her for å svare