Hei,

Tenkte å begynne å skru opp litt hyller og har ikke veldig god peiling... Etter en rekke google-søk er jeg helt forvirret over hva slags vegger jeg har i leiligheten (30-tallets sentrum) og står nå og funderer på hva jeg skal gjøre. I et hull støtte jeg på en form for tre, tror jeg da det kom ut flis, dette etter pussen. Etter forsiktig boring til og fra for de resterende hullene er det en blanding. Svart pulver/støv, mørkere gruskorn, noen få blåaktige gruskorn og litt finere grått pulver/støv. Boret opptil 11 cm, og så føltes det som det ble et lite hulrom på slutten. Boret i håp om å støte på mer treverk men uten hell. Brukte metallbor og det gikk veldig lett å bore hele veien.

Hva gjør jeg for å få opp noe på veggene? All hjelp verdsettes!

Takk takk!

Sist redigert:
BirgitS
Det kan være bra å snakke med naboer og styret for andre har jo også ønsket å sette opp ting på veggene.

I 30-tallshus tror jeg det forekommer plankestammer dekket med sivmatte som deretter har blitt pusset, men også slaggstein som er mørkegrå (noen ganger blåaktig) og tegl. De sistnevnte er porøse og vanskelige å feste ting i, så den gangen husene var nye, hadde man gulvstående bokhyller og satte bare opp lette ting som malerier på veggene. Men du kan prøve med kjemianker.

• Liker
tergo og 3 andre
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan være bra å snakke med naboer og styret, for andre har jo også ønsket å henge opp ting på veggene.

I 30-tallshus tror jeg det forekommer plankestamme dekket med sivmatte som senere har blitt pusset, men også slaggstein som er mørkegrå (noen ganger blåaktig) og tegl. De sistnevnte er porøse og vanskelige å feste ting i, så på den tiden husene var nye hadde man gulvstående bokhyller og satte bare opp lette ting som malerier på veggene. Men du kan prøve med kjemisk anker.
Får ta en runde, spurte naboen i styret men hun visste ikke helt.

Hvor dypt bør plankestammen ligge? Har som sagt kjørt 11 cm inn og fortsatt ikke truffet noe annet. Bør jeg sjekke enda dypere?
Hvis det var tegl burde det ikke vært rødfarget og mer pulveraktig snarere enn gruskorn? Høres ut som at det kanskje er slaggstein da... hvor lang skrue og dypt med kjemisk anker?

Takk snille for hjelpen!

Den slaggsteinen jeg har støtt på har vært mer som betong. Veldig støvete (svart/mørk grå) og det har gått bra med plugg og skruv. Hva er det for type 30-talshus? Størrelse?

Viktor.J Viktor.J skrev:
Den slaggstenen jeg har støtt på har vært mer som betong. Veldig støvete (svart/mørk grå) og det har gått bra med plugg og skru. Hva er det for type 30-tallshus? Størrelse?
Støvet ikke så mye når jeg boret, hvilke plugger og skruer brukte du?

H herrjoa skrev:
Støvet ikke så mye da jeg boret, hvilke plugger og skruer brukte du?
vanlige, typ Fischer plugg for massiv stein

Viktor.J Viktor.J skrev:
vanlige, typ Fischer plugg for massiv stein
Har et fischer 8x65, større eller lenger kreves?

Legger ved noen bilder av restene som fulgte med ut med boret. Fikk en liten flekk med svartsot på veggen også. Slaggvegg? Føles som veggene er en solid blanding, litt tre (plankestamme?) her og der.

• Støv og rusk på et hvitt papirark, sannsynligvis rester etter boring i en vegg med ulike materialer, inkludert mulig slagg og treverk.
  • Rester av svart sot eller slagg på et hvitt ark, trolig fra en boreprosess i en vegg med blandede materialer.
  • Rester av svart sot eller støv ligger spredt over et hvitt papirark, muligens fra boring i en slaggvegg.
Jeg synes det ser ut som leca (lettklinker).

nåja takk for hjelpen
får teste meg frem, se hva som holder og ikke
er jo porøst så lettklinker eller slaggstein er vel alternativene. lettbetongplugg eller skikkelige nylonplugger er vel de alternativene som finnes. skulle det ryke så får jeg kjøre en eller annen spesialløsning, typ fill og fix, husfix, kjemankre eller kanskje ankermasse. føles som et skikkelig arbeid å holde på med for å få opp noe på veggen men men

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.