Hei!

Vi har kjøpt vårt tredje renoveringsobjekt på rad, og prosjektene ser ut til å bli større og større...

Nå skal vi åpne opp mellom kjøkken, spisestue og stue på hovedplanet, men jeg kan ikke finne ut hvilke vegger som bærer.

På vedlagt bilde er 3 vegger markert - de skal fjernes. Til venstre for vegg 2 er skorsteinen.

Vi vil ikke ha noen søyler og så få/små bjelker som mulig (I-bjelke?).

Hvordan synes dere vi skal legge bjelkene? Deres erfaringer?

Huset er i tre på betongplate

Takk!

• Plantegning som viser etasje med tre vegger markert for fjerning. Vegg 2 er nær en skorstein. Målinger i centimeter er inkludert.
Det ser jo mer ut til å være på kjelleren...

Alle kjellervegger som ligger under vegger på første plan ser jo ut til å være kraftigere. Jeg gjetter at i alle fall 1 bør erstattes med noe som tar last.

Ja, vegg 1 må nok erstattes med en bjelke.
Dog er den eneste løsningen jeg kommer på (uten søyler)
  1. Erstatte vegg 2 med bjelke fra vegg til skorsteinen.
  2. Deretter sette en bjelke som støtter mot ovennevnte bjelke i stedet for vegg 1.
Sammen danner de en T.

Går det sveise sammen i bjelken i stedet for å ha de hvilende på hverandre?

Dere bør legge til en seksjon på huset for å kunne gi et bedre helhetsbilde.

Hvor gammelt er huset? Jeg er ikke sikker på at man kan se på bare tegningene om veggene er bærende. Derimot er jeg rimelig sikker på at du ikke får ha noe bærende i huset som hviler på pipen. Å sveise sammen bjelker som en T er nok ikke et problem styrkemessig, men det er antagelig en del å tenke på før man sveiser inne i et oppholdsrom.

B bossespecial skrev:
Ni bør biføye en seksjon på huset for å kunne gi en bedre helhetsbilde.
Selvfølgelig, takk for innspill! Den kommer her!

• Konstruksjonstegning av et bygg med spesifikasjonene skrevet ut, inkludert målinger som et beskyttelsesrom fra 1945.
A Avemo skrev:
Hvor gammelt er huset? Jeg er ikke sikker på at man kan se på bare tegningene om veggene er bærende. Derimot er jeg rimelig sikker på at du ikke kan ha noe bærende i huset som hviler på murstocken. Å sveise sammen bjelker som en T bør ikke være et problem styrkemessig, men det er sannsynligvis en del å tenke på før man sveiser inne i et boligrum.
Huset er fra 1946.
Å sveise i boligrummet må utføres av en fagperson med sertifikat. Har gjort det tidligere. Dog uklart hvor mye last det tåler...

Murstocken, bra innspill... Murstocken i og for seg ikke hele veien fram, så bjelken kommer til å hvile på den i dag bærende veggen. Dog kanskje denne må stabiliseres opp.

Hva slags sertifikat? Jeg kan sveise på kjøkkenet hvis jeg skulle føle for det.

Og jeg får legge tetningslaget på badet, men det blir slitsomt med forsikringsselskapet hvis det blir en vannskade :)

Ingen anelse, det er hva sveise-Nisse sa.

Beste svar

Det er ikke sikkert at dere kan fjerne noen vegg i det hele tatt. Vegg 1 og 3 garantert ikke uten erstatning. Det er en komplisert planløsning og det er mulig at det da kreves søyler på steder hvor dere ikke ønsker slike. Rundt murstocken finnes sannsynligvis en eller annen form for avveksling, hvis utførelse ikke fremgår av tegningene, men som også kompliserer det. Huset er et plankehus og det er fullt mulig at det mangler en normal gulvregel over vegg 2. Ønsker dere å gå videre, trenger dere hjelp av en teknisk kompetent person, som forstår seg på den typen bygning, og som kan undersøke forutsetningene nærmere på stedet. Med teknisk kompetent mener jeg noen med høyere byggteknisk utdannelse.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.