Har kjøpt rimelig trelast 50x150. Vurderer å bruke samme dimensjon til gulvbjelker, veggstolper, toppsvill og til å lage takstolene også av samme dimensjon. (Til svillen har jeg kjøpt noen biter 100x200). Er det greit å bruke samme dimensjon til husstammen?

Det avhenger selvfølgelig av hva du skal bygge for hus.

Det kommer naturligvis an på huset, men generelt sett har jeg fått inntrykk av at 150 er litt svakt for takstoler hvis du skal ha vanlig 1.20 mål mellom dem. Hvis man reduserer målet mellom takstolene, reduseres belastningen og dermed kan man bruke svakere trevirke også.

Det er en sommerhytte på 48 kvm. Når det gjelder takstoler, har jeg sett tegninger der overarmene er 45x145, men underarmen er litt mer 45x175. I så fall skal jeg ha litt kraftigere materiale til underarmen. Resten er OK?

Hva skal du ha for takbelegg? Hvilke snølast (avhenger av takvinkel og sted i landet)? Hva blir det for spennvidder?

Ingen i verden kan dimensjonere et hus uten å vite hvordan huset vil se ut og hvilke laster det vil dreie seg om.

Jeg skal ha takplater. Spennvidden er 5400. Snølasten vet jeg ikke hvordan man beregner, men sonen er Västerbotten. Takvinkelen tenkte jeg skulle være 27. Har sett folk der oppe sette opp hytter på noen dager. Det så ikke så vanskelig ut. Ingen har innredet loft som belaster takstolene. Har lest at jo større vinkel jo mindre snøbelastning. Kanskje bør jeg øke vinkelen og da passer dimensjonen 50x150.

Mikael_L
Jeg sjekket Skogsindustriens byggetips - Enkelstugan.
Skogsindustrierna - Byggbeskrivninger
Der er det 5,6 meter mellom oppleggene for takstolene, og de anbefaler 220x45 i K24 konstruksjonsvirke for takstolene. Jeg vet ikke om de overdimensjonerer, men hvorfor skulle de gjøre det?, er det korrekt så tror jeg ikke dere skal lage takstoler med 150x50.

For øvrig finnes det andre takstolstyper, f.eks. W-fagverkere tror jeg klarer seg med tynnere virke, men jeg har dog ingen slik kunnskap.

Derimot synes jeg deres virke burde passe bra å bruke til svill, regler og hammarband i alle vegger, da får dere 145mm isolasjon, virker ganske fornuftig for en hytte som ikke brukes hele året. Vil dere ha bedre isolasjon enn det, så kryssregler dere med 45x45 + en ekstra 45mm isolasjon.

Tusen takk for svarene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.