De takplatene som har jevn overflate ser ut som typisk gips. De selges også nå som takkips. De platene pleier å inneholde en del glassfiber, så ikke bli bekymret hvis du finner fibermateriale i dem.
Takk for alle de gode svarene! Så det eneste jeg kan være ganske sikker på at inneholder asbest er rørisolasjonene og eternitten i fyrrommet. Deretter banket jeg løs litt fliser på badet. Flisene sitter på en veggkledning av gule plastplater. Limet er ganske lyst, men den mørke fugen ser ut til å inneholde små stein- eller glassfibre som glitrer i lyset. Tenkte å levere inn prøver til analyse når jeg er i hovedstaden. Det var mye billigere enn Previa her i lkpg. Jeg antar at takplatene i soverommene er av rent tremateriale. Disse føles veldig myke når man trykker inn en skrutrekker eller lignende.
uansett hva det er for materiale så er det alltid passende å ha åndedrettsmaske ved rivearbeidene. Det blir alltid en masse støv, og det er ikke sunt å puste det inn, selv om det ikke er asbest.
Har nå fått svar fra A-analyse og kun (!) eternittplatene i fyrrommet inneholder asbest. Takket være all hjelp her på BH hadde jeg jo allerede før funnet ut at de tynne platene i resten av kjelleren er oljeherdet masonit og samtlige innertak (antagelig) tretex. Til min store forbauselse var heller ikke fiberisoleringen i rørene asbest (se bilde). Der var jeg nesten helt sikker på. Isolasjonen rundt ekspansjonskaret på loftet sendte jeg ikke inn ettersom jeg fant en logo der det sto "original rockwool". Kan virkelig anbefale A-analyse der jeg fikk kjempefin gratis rådgivning på telefon og veldig raskt svar. Forutsatt at prøvesvarene virkelig stemmer
Jævlig rart at rørbøyen ikke inneholdt asbest. Det innringede på bildet er selvfølgelig ikke asbest, det hadde man ikke engang behøvd å ta prøve av. Men det til høyre for din røde ring ville jeg som gammel asbestsanerer kunne sverge på at det er gurmassa - som inneholder asbest. Men sier prøven noe annet så får jeg vel trekke meg tilbake.
Jeg tok kun prøve av det innringede. Trodde det var den fiberlignende isolasjonen som var asbest. Hva mener du med du til høyre for det innringede? Det hvite ytterst (trodde det var gips) eller det grå i mellom? Kunne noen markere det på bildet? Takk
Så du mener den massen som ble brukt for å legge på bandasjen?
Trodde det var gips ytterst (det snøhvite) men det er kanskje samme (asbest-)materiale hele veien ut og bare malt på?
I så fall sitter det jo på alle rørene også på de rette strekningene
Så du mener den massen som ble brukt for å legge på bandasje?
Trodde det var gips lengst ut (det snøhvite), men det kanskje er samme (asbest-)materiale hele veien ut og bare malt på?
I så fall sitter det jo på samtlige rør også på de rette strekningene
Det som er under gasbindet i bøyningen, som er litt rosa/hudfarget. Støver som satan og sitter bare i bøyningen. Vil du ikke sanere kjøper du gipsbandasje på apoteket og legger på, og maler med en heldekkende maling etterpå. Da er det bundet og risikofritt til den dagen noen skal begynne å kappe i systemet.
(En "kake" innringet med blått.)
Toppen, takk for markeringen i bildet
Da gjenstår bare et siste spørsmål:
Vi har noen rette rør som har samme gipbinda på utsiden. Ser ganske jevne ut og som at det ble gjort på stedet akkurat som svingen.
pleier det å være noe annet under der eller er det risiko for asbest der også?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.