Hei,

Vi har nettopp kjøpt et hus som er bygget i 1936 men ombygd og renovert på 60-tallet.
Siden huset har eternittfasade som er innebygd under trefasaden samt ventilasjonskanaler i eternitt, lurer jeg litt på hvor forrige eier ellers har brukt asbestmateriale.
Jeg har søkt her på BH og funnet en del god informasjon men ville være veldig takknemlig om noen kyndige kunne ta en titt på bildene og se om dere kjenner igjen noe.

1. Ekspansjonskar på loft:
Ekspansjonskar på loft med rørisolasjon og synlig takstruktur i tre. Hvit vegg med ujevn overflate ved siden av.

2. Innertak soverom
Innertak i et rom med lilla vegger, bestående av hvite fliser eller plater. Det er et vindu med gardiner som slipper inn dagslys.
Innertaket i et soverom med rektangulære paneler og hakkete overflater, sannsynligvis undersøktes for asbestinnhold.

3. Innertak barnerom
Innertak i et soverom med hvite takplater og en hengende lyspære med enkel sokkel. Blå vegger og en døråpning kan også sees.
Innertak i barnerommet med hvite takplater, muligens laget av asbestmateriale.
Innertak i brunt med paneler lagt diagonalt, muligvis i et soverom.

4. Rørisolering
Isolerte rør i kjeller med mulig asbestmateriale, i et hus bygget i 1936, renovert på 60-tallet.
Rørisolasjon i kjeller med forskjellige lag av materiale, muligens inkludert eldre isolasjon som kan inneholde skadelig stoff. En rød ventil er synlig.

5. Plate materiale fyrrom
Bilde av et loftsrom med isolerte rør, et rødt ekspansjonskar og et tak laget av perforerte paneler i en kjeller med grønn vegg.
Innertak med synlige sprekker og teksturert overflate, potensielt asbestmateriale.

6. Platemateriale i resten av kjelleren
Brunt trepanel mot en lys vegg, med en liten åpning mellom materialene.
Eldre ventilasjonskanaler med rørisolasjon i et kjellertak, potensielt laget av eternitmateriale, med skadet isolasjon.
Rør som går gjennom hvitt tak med tegn på slitasje og muligens asbestholdig materiale.

• Loft med et gammelt ekspansjonskar dekker av brun isolasjon, omgitt av treverk og et hvitt murstykke.
Platene i fyrrommet ser ut som eternitt uansett.

7. Fliser på badet
Oransje fliser med blomstermønster i et bad eller kjøkken.

8. Fliser på kjøkkenet
Brune fliser med en dekorativ flis som viser grønnsaker og en tønne i badet eller kjøkkenet.

9. Innertak stue
Innertak i stuen med strukturert overflate, del av renoveringsprosjekt.

Er svært takknemlig for alle svar og tips før vi begynner å rive her :)

Takk for raskt svar! Ja, det var min mistanke også. De har betydelig hardere overflate enn platene i resten av kjelleren (se punkt nr 6). Før vi kjøpte huset bodde vi i en leilighet bygget på 90-tallet, så jeg har kanskje noen rare spørsmål...

Den ødelagte rørbøyen under punkt fire ser ut som gurmassa, altså asbest. Sitter trolig bare i bøyene, ikke på rette rør. Den ødelagte bøyen og eventuelle andre defekter ville jeg utbedre. Hele bøyene ville jeg male over med et heldekkende lag maling så forstyrrer de ingen før den dagen du skal begynne å rive i systemet.

Er enig med det ovenstående, bøyene og platene i fyrrommet er høy risiko for asbest. Fix og fugemasse til fliser og klinker kan ikke avgjøres basert på utseende, det må prøves tas. Takplatene kan være lumske, det finnes visse takplater med asbest, men usikkert om det var så vanlig i villaer. Har mest sett det i industrilokaler samt kontorer.

• Liker
johel572
  • Laddar…
Det du kan gjøre er å ta prøver og sende/levere til analyse. Det koster ca 650:- per prøve, noe som kan føles mye i starten, men sinnsro og eventuelt reduserte fremtidige saneringskostnader veier godt opp for den kostnaden. :)

Dessuten kan det være bra å kunne vise at f.eks. fug og fiks ikke inneholder asbest hvis dere leier inn et (seriøst) baderomsfirma for å fikse våtrommene.

For å svare på ditt opprinnelige spørsmål vil jeg gjette at alt platemateriale, inklusiv tak i fyrrommet er asbestholdig, samt rørbøyerne og eventuelt eternittkanaler for ventilasjon som kan ligge på loftet. Vær også oppmerksom på plastmatter og mattelim!

• Liker
Antonlunk
  • Laddar…
Anders243 skrev:
For å svare på ditt opprinnelige spørsmål, vil jeg gjette at alt platemateriale, inkludert tak i fyrrom, er asbestholdig,
Men plater som åpenbart er trefiberbaserte, skal man vel ikke trenge å bekymre seg for, eller?
Type masonite, tretex og de der typiske innertaksplatene som var så vanlige (som ser ut til å være i TS soverom)

• Liker
johel572
  • Laddar…
gungunsen skrev:
[bilde]
Ser ut som pipa har hatt et lag isolasjon på overflaten. Muligens asbestholdig?

Räknenisse skrev:
Men plater som åpenbart er trefiberbaserte skal man vel ikke måtte tenke på, eller?
Type masonit, tretex og de der typiske innertaksplatene som var så vanlige (som ser ut til å være i TS soverom)
Jeg var nok ikke så tydelig. Det jeg mente var at alle plater i et fyrrom nok bør mistenkes for å inneholde asbest.

• Liker
Räknenisse
  • Laddar…
Takk for all informasjon så langt! Anbefaler dere å gjøre branntest på en mindre prøve av det som dere tror er tretex, masonit og co?
Når det gjelder loftet var jeg mest bekymret for å klippe opp den brune sekken rundt ekspansjonskaret, men kanskje er/var skorsteinen isolert med noe. Trodde det bare var puss.
Ødelagte rørbøyer finnes litt her og der i kjelleren. Hvordan uskadeliggjøre disse på best mulig måte? Dra tape rundt eller kanskje vikle inn i matlagingsplastfolie? Vil bare unngå at det støver til vi finner en permanent løsning om ett år eller to.
Takk for all hjelp.

Jeg ville gjette at den brune sekken er helt vanlig pappbekledd mineralull eller glassull.

Men visst; det er ikke så hyggelig det heller. Uansett hva, så skaff en fornuftig maske med P3 filter. Det vil du ha nytte av i fremtiden, uansett om det er asbest eller ikke i materialet. Sundström eller MSA har fornuftige masker til rimelig pris.

På badet bør prøver tas på spesielt flisen og fugemassen. Men når du først er i gang, ta en test også på limet hvis du har plastbelegg. Rørbøyerne kan du teipe godt og sørge for å kappe kun ved rette rør. Ikke glem P3 filter i masken.

Noe annet jeg tenker på er om det har blitt blandet galvanisert og kobber. Sjekk at rørene ikke har tettet seg, og at ekspansjonsledningen ikke har rustet i stykker.

Og husk at det er når du river ting med asbestfibre at det er farlig. Så lenge det er i bundet form så er det et fantastisk materiale :)

Flisene ser ut til å være nyere enn 60-tallet, ser ut som typisk 70-talls, også vanlig et stykke inn på 80-tallet. Jeg tror at bruken av asbest i flislim var vanligst på 60-tallet, men kan forekomme også fra 70-tallet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.