Hei på dere!
Jeg har noen spørsmål angående byggteknikker da jeg har planlagt å bygge et hus i utlandet.
Vil bruke nyere byggteknikker eller systemer. Da jeg ønsker å få ned energikostnader, vet at det finnes mange forskjellige varianter men ville være glad om dere kunne komme med ideer og kunnskap.
Takk på forhånd
//A
Jeg har noen spørsmål angående byggteknikker da jeg har planlagt å bygge et hus i utlandet.
Vil bruke nyere byggteknikker eller systemer. Da jeg ønsker å få ned energikostnader, vet at det finnes mange forskjellige varianter men ville være glad om dere kunne komme med ideer og kunnskap.
Takk på forhånd
//A
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Varme land?
Solfangere for tappevarmtvann er det som gjelder, gjerne plassert på det flate taket.
Skodder for å ikke slippe inn middagheten.
Kalder klinkergulv for ikke å brenne føttene.
Og dampsperren på utsiden av veggene.
Kanskje myggnett, og ingen grillkvelder på terrassen.
I stort sett alt stikk motsatt av her hjemme som jeg har forstått det.
Men som Nimajneb skriver, hvor?
Solfangere for tappevarmtvann er det som gjelder, gjerne plassert på det flate taket.
Skodder for å ikke slippe inn middagheten.
Kalder klinkergulv for ikke å brenne føttene.
Og dampsperren på utsiden av veggene.
Kanskje myggnett, og ingen grillkvelder på terrassen.
I stort sett alt stikk motsatt av her hjemme som jeg har forstått det.
Men som Nimajneb skriver, hvor?
Medlem
· turkiet
· 553 innlegg
Hvor er varme land? Kanskje skal bygge i Thailand en gang, og min tanke er "kjøleskap":x
Altså mange småkryp som bosetter seg i evt isolasjon så isopor som isolasjon + isolere mot varmen + AC
Altså mange småkryp som bosetter seg i evt isolasjon så isopor som isolasjon + isolere mot varmen + AC
Dette med å bruke lokal kunnskap er nok noe man får ta med en klype salt. Frun og jeg var i Kina i sommer (Guangxi) for å besøke svigerforeldrene i et nybygd hus, dårlig fuskbygg får man lete etter. Badegulvet så ut som en testbane med groper og hull litt overalt, og dette med fall vet de nok ikke hva er. Siden man ikke får eie sin egen tomt der, er det tydeligvis slik at man ikke bygger spesielt holdbare hus, da det jo er en sjanse for at kommunen kan finne på å rive dem for å gi plass til noe annet. Og akkurat i den provinsen blir det typ 40 om sommeren og om vinteren +5, og da husene mangler alt hva isolasjon er (betonghus) må man sitte med jakke på og varmeovner som ligner kupévarmere for å kunne være innendørs. Veldig fuktig hele året... interessant utfordring, trehus er nok utelukket...?
Frun og jeg har planer om å bygge et hus der for mulig flytting på heltid, og det hadde vært interessant å vite litt om hvordan man skal gå frem. Helt klart er at vi i så fall kommer til å overvåke minste spiker som slås i, for det er veldig vanskelig å finne gode håndverkere som ikke er slurvete. En bekjent bygde i Thailand, og det så forferdelig ut da de skulle inspisere. Det får alle de småtingene som dukker opp under norske inspeksjoner til å bli småsmuler i sammenligning...
/S
Frun og jeg har planer om å bygge et hus der for mulig flytting på heltid, og det hadde vært interessant å vite litt om hvordan man skal gå frem. Helt klart er at vi i så fall kommer til å overvåke minste spiker som slås i, for det er veldig vanskelig å finne gode håndverkere som ikke er slurvete. En bekjent bygde i Thailand, og det så forferdelig ut da de skulle inspisere. Det får alle de småtingene som dukker opp under norske inspeksjoner til å bli småsmuler i sammenligning...
/S
Stein er helt sikkert det som gjelder, ikke bare med tanke på fuktigheten men også med tanke på alt som liker å spise treverk i varme klima.
Man kan jo forsøke å bygge med lettbetong om det er mulig å få tak i. Da blir det varmt om vinteren og svalt om sommeren. Sjekk litt online på hva som finnes i Japan og Taiwan, de har omtrent samme klima men sikkert mer moderne metoder.
Man kan jo forsøke å bygge med lettbetong om det er mulig å få tak i. Da blir det varmt om vinteren og svalt om sommeren. Sjekk litt online på hva som finnes i Japan og Taiwan, de har omtrent samme klima men sikkert mer moderne metoder.
Ok som jeg ser det, trengs det kanskje litt mer spesifikasjoner...
Lokalisering - Dubai
bedrift - min egen, har tenkt å åpne en ny fabrikk der med prefab lignende system som har virkelig god isolasjon, sterkt, jordskjelvsikkert. Raskt dessuten. Skal bygge 5, vi er fem familier som skal gjøre dette så forhåpentligvis tjener jeg en slant om det blir attraktivt.
so give me ideas...
Lokalisering - Dubai
bedrift - min egen, har tenkt å åpne en ny fabrikk der med prefab lignende system som har virkelig god isolasjon, sterkt, jordskjelvsikkert. Raskt dessuten. Skal bygge 5, vi er fem familier som skal gjøre dette så forhåpentligvis tjener jeg en slant om det blir attraktivt.
so give me ideas...
Klikk her for å svare