Jeg holder på å prosjektere utvidelse av min overetasje og her er en liten skisse laget i sketchup som viser noen av mine ideer. Jeg skal bygge en dobbel ark, som egentlig ikke er en ark i det hele tatt, men tre fjernede takstoler erstattes av et "hus" med skrått tak på hver side som danner en ark fra hver retning. Tanken er å sette limtredragere rett over og klemme på for å få til en takvinkel. Alternativet er å bruke ferdige Sadelbalkar og kanskje dermed redusere dimensjonen litt. Jeg har tegnet en konstruksjon på hver side for å vise hvordan jeg har tenkt på de to ytre, enten bygger man på eller så bygger man en ny "foran". Det er tenkt å være tre vinduer 'a 12x12 på hver side.
Bjelkelaget er ca 20 cm armert betong, med en bærende vegg midt i, så kreftene gjennom er neglisjerbare, det er dimensjoneringen av "hytta på taket" som er det interessante.
Jeg er superinteressert i å høre noen tanker om dette.
Og jeg skriver det selv, jeg kommer til å engasjere en konstruktør, men min erfaring er at jo bedre forberedt man er, desto bedre og billigere blir konstruktørens jobb. Jeg har tenkt meg platetak på arken.
Takk på forhånd!
Bjelkelaget er ca 20 cm armert betong, med en bærende vegg midt i, så kreftene gjennom er neglisjerbare, det er dimensjoneringen av "hytta på taket" som er det interessante.
Jeg er superinteressert i å høre noen tanker om dette.
Og jeg skriver det selv, jeg kommer til å engasjere en konstruktør, men min erfaring er at jo bedre forberedt man er, desto bedre og billigere blir konstruktørens jobb. Jeg har tenkt meg platetak på arken.
Takk på forhånd!
Hei,
Innser at denne tråden er noe gammel, men da jeg går med de samme funderingene, er jeg veldig interessert i hvordan det gikk for deg med utbyggingen av loftet. Ble den doble ark/karnappen/"huset på taket" virkelighet?
/Jesper
Innser at denne tråden er noe gammel, men da jeg går med de samme funderingene, er jeg veldig interessert i hvordan det gikk for deg med utbyggingen av loftet. Ble den doble ark/karnappen/"huset på taket" virkelighet?
/Jesper
Klikk her for å svare