4.891 lest ·
10 svar
5k lest
10 svar
Hus i lettbetong Jægersro Villastad (risiko for blåbetong?)
Hei!
Jeg og mannen min holder på å kjøpe hus og har lagt inn bud på en enebolig i én etasje i Jägersro villastad i Malmö. Området består av "masseproduserte" småhus bygget midt på 60-tallet. Huset vi er interesserte i har både struktur og fasade i lettbetong. Vi har spurt megleren om lettbetongen er Siporex eller blåbetong, noe han ikke visste, og han anbefalte at dette ble kontrollert i forbindelse med besiktelsen. Jeg lurer derfor på om ikke nåværende eier burde ha noe dokumentasjon om byggematerialet? Og hvordan kontrolleres lettbetongen ved en vanlig besiktelse, må det ikke gjøres gammamåling eller radonmåling?
Takk for svar!
Jeg og mannen min holder på å kjøpe hus og har lagt inn bud på en enebolig i én etasje i Jägersro villastad i Malmö. Området består av "masseproduserte" småhus bygget midt på 60-tallet. Huset vi er interesserte i har både struktur og fasade i lettbetong. Vi har spurt megleren om lettbetongen er Siporex eller blåbetong, noe han ikke visste, og han anbefalte at dette ble kontrollert i forbindelse med besiktelsen. Jeg lurer derfor på om ikke nåværende eier burde ha noe dokumentasjon om byggematerialet? Og hvordan kontrolleres lettbetongen ved en vanlig besiktelse, må det ikke gjøres gammamåling eller radonmåling?
Takk for svar!
Om man bor i et lettbetonghus så har man kontroll på radonnivåen. Om man ikke kan presentere den, så er den for høy. Så hadde i hvert fall jeg resonert som kjøper. En korttidsmåling tar mindre enn to uker og koster rundt tusen kroner. Det er helt klart i selgerens interesse å vise at huset er trygt å bo i.
Takk for deres svar!
Blåbetong er jo ganske uvanlig i Skåne hva jeg har forstått (på grunn av nærheten til Siporex-produksjon i Dalby), men kan likevel forekomme. Kan man be om at selgerne gjør radonmåling eller er det noe vi bør bekoste selv?
Og finnes det noen med kjennskap til området (Jägersro villastad) som om det er risiko for blåbetong der?
Blåbetong er jo ganske uvanlig i Skåne hva jeg har forstått (på grunn av nærheten til Siporex-produksjon i Dalby), men kan likevel forekomme. Kan man be om at selgerne gjør radonmåling eller er det noe vi bør bekoste selv?
Og finnes det noen med kjennskap til området (Jägersro villastad) som om det er risiko for blåbetong der?
Renovator
· Näverkajakens födelseort
· 797 innlegg
Man kan bare gjøre fornuftige målinger 2 ganger per år, neste måletid er et par måneder unna.H Husköpare17 skrev:Takk for deres svar!
Blåbetong er jo ganske uvanlig i Skåne etter hva jeg har forstått (på grunn av nærheten til Siporex-produksjonen i Dalby), men det kan likevel forekomme. Kan man be selgerne om å gjøre radonmåling, eller er det noe vi bør bekoste selv?
Og er det noen med kjennskap til området (Jägersro villastad) som vet om det er risiko for blåbetong der?
Hvis huset er interessant ellers ville jeg slå til og gjøre en måling senere.
Jeg er enig med jarlingar, regn med en ytterligere kostnad for ftx.
Klikk her for å svare