1.912 lest ·
18 svar
2k lest
18 svar
Hvordan sage - kappe liggende planker enklest?
Har du noen sag eller har du mulighet til å låne sag? Jeg ville heller tatt ned hyllene og kappet dem med en bakksag, kapp-/gjærsag eller sirkelsag, men mange andre sager kan sikkert fungere bra også.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 145 innlegg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7.145 innlegg
Kommer bli skikkelig vanskelig å få en rett og jevn kant med stikksag. Jeg fraråder.Pjosk75 skrev:
Ta ned og sag er det beste.
Jeg antar at du spør og hverken har maskiner eller erfaring med å bruke maskiner. Gjør slik:AvsAnnelie skrev:
Kjøp en minicirkelsåg. Disse koster 5-600 kr, eller deromkring. Det var lenge siden jeg kjøpte min, så prisene kan ha endret seg.
Kjøp to skrutvinger og en rett list med målene ca. 22 x 70 x 1000 mm. Listen skal brukes for å lede sagen rett for å få fine snitt. Skrutvingene skal klemme listen sammen med hylleplanene.
Mål opp lengden som du vil sage til.
Ta ned hyllene. Å sage oppsatte hyller og få et pent resultat er i praksis umulig, uansett hvilken maskin du bruker.
Legg hyllen på gulvet inne, eller om du har mulighet, ute. Hylleplanene skal ligge på en opphøyning, for eksempel steinblokker, planker eller noe annet som hever litt fra bakken så du kan feste listen med skrutvingene. Du kan legge hyllene på en benk om du har en, trenger ikke arbeide på bakken. Husk at også den avkappede enden må støttes, ellers skades den biten du vil beholde.
Marker en linje og gjør noen øvingskutt slik at du lærer deg å bruke sagen. Etter noen snitt, og om du er fornøyd, kan du gjøre dette på ordentlig.
Dette kan gi det beste resultatet dersom du ikke har mer "seriøse" maskiner, som en bordsag for eksempel.
Ikke kjøp multiverktøy, gjærsag eller annet for denne jobben. Multiverktøy er helt feil for dette, og svært få gjærsager klarer å sage en hylleplan på tvers i ett sveip. Dessuten er dem mye dyrere. Stikksag er verdiløst skrot når det gjelder å sage rette og fine snitt. Sirkelsag er best for formålet. Naturligvis må du ikke kjøpe en minivariant, du kan kjøpe en med større blad også. Jo større blad, jo bedre, men en minisag gjør også en super jobb her.
Glem snarveier. Vil du ha et pent resultat må du ta ned hyllene.
Som sag var - En helt vanlig fogsvans eller lignende håndsag. Hvorfor komplisere det med diverse elverktøy som både er dyrere og tar lengre tid? Å sage et helt gäng med hylleplater med multicutter vil ta en hel dag og bli skjevt om man er uvant?
...som jeg sa. Avhengig av hvilket resultat man ønsker. En bakksag fungerer hvis man orker (du har ingen anelse om hennes fysiske kapasitet) fordi det krever en god del fysisk styrke og utholdenhet, mens en sirkelsag krever nesten ingen styrke i det hele tatt. En god bakksag er heller ikke så mye billigere enn en billig sirkelsag, og en billig sirkelsag gir bedre resultat enn en dyr bakksag. I tillegg er det vanskeligere å sage tilnærmet rette kutt med bakksag, selv om man orker og er dyktig. Med alle andre verktøy enn sirkelsag risikerer man også at kuttet er rett på oversiden men skjevt og ujevn på undersiden.useless skrev:
Men jeg er enig i at multicutter er det verste forslaget. Deretter er alle billige batteridrevne elverktøy. Har man mulighet skal man bruke ledningstilkoblede elverktøy. Gir større kraft med lavere vekt og også høyere og mer stabilt turtall, ikke bare i tomgang, og det forbedrer arbeidsresultatet.
Det synes jeg er et litt merkelig vurderingskriterium. En batteridrevet sirkelsag fungerer akkurat like bra påstår jeg. Så gjelder selvfølgelig at uansett motortype bør sagen ha en bra klinge og for øvrig ha tilstrekkelig kvalitet, men at ledningstilkoblede per se skulle være å foretrekke synes jeg ikke stemmer.A A_Camera skrev: