Har hatt problemer med mitt tidligere gulv så det var en slags parkettgulv som hadde sprukket fra hverandre og sviktet noe forferdelig, så bestemte meg for å rive opp gulvet og erstatte det med gulvsponplater og et nytt tregulv oppå det, men oppdaget nå når jeg har revet gulvet at bjelkene er 50*120 og har en spennvidde på 682 cm, skulle trengt å bytte bjelker da cc-målet varierte fra 68 cm til nesten 80 cm.
Jeg kan fysisk ikke bruke bjelker grovere enn 145 og har betongplater som tak i etasjen under, så usikker på hvordan jeg skal kunne støtte opp for å redusere spennvidden da jeg ikke har noen bærende kjellervegg under rommet.
Det andre bildet er av parkettgulvet som var en slags lamellkonstruksjon som har sprukket flere steder på grunn av svikten mellom bjelkene.

• En hånd holder et stykke stavlimt parkett som har sprukket, med sagflis og gulvbjelker i bakgrunnen etter riving av gammelt gulv.
  • Bilde av et gulvareal med fjernet gulv, eksponerte bjelker og sagspon i et rom med store vinduer, gardiner og TV på veggen.
  • Bilde av oppskåret stavlimt parkettgulv med synlige sprekker, fjernet fra et gulvprosjekt grunnet svikt mellom bærebjelkene.
Gjetningsvis er det en bærende betongdekke som er "betongplattorna i kjellertaket", og så har man bare listet oppå.
Hvis det er slik så er det bare å liste om gulvet med en eller annen ekstra 120x45 regel så det blir cc 60 cm.
120x45/50 bjelker tåler maks 120 cm fribærende så bjelkene må ha støtte under. Det har de dersom det er et bærende betongdekke under.

Trinn 1 må være å sikre dekkeets bæreevne.

Oldboy Oldboy skrev:
Jeg gjetter at det er en bærende betongdekke som er "betongplater i kjellerloftet", og så har man bare laget et rammeverk oppå.
Hvis det er slik, er det bare å lage et nytt rammeverk for gulvet med en eller annen ekstra 120x45 bjelke så det blir cc 60 cm.
120x45/50 bjelker tåler maks 120 cm fritt bærende så bjelkene må ha støtte under. Det har de hvis det er en bærende betongdekke under.

Steg 1 må være å sikre bæreevnen til dekke.
Det lå helt riktig betongdekke så tett som 60cc under, som var festet i yttervegg og bære de kjellervegg, men majoriteten av spikrene som holdt bjelkene på plass hadde løsnet, noe som gjorde at de i midten kunne gynge ganske mye sideveis, men nye vinkler og komplementerende bjelker for å få cc målet til å gå opp gjorde gulvet veldig mye mer stabilt :)

• Liker
Oldboy
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.