Suvi5700
Hep Hep skrev:
Som i alle disse trådene - har du lest hva TS har skrevet?
Så det nå lenger ned.

• Liker
Hep
  • Laddar…
Hei! "Reglene" om skorsteinshøyde er generelle råd. Feieren ser på forholdene på stedet og gir en vurdering. F.eks. min egen peis er 10m fra mønet, feieren sa at jeg skal trekke skorsteinen over en linje utgående fra mønet i 10 graders skrånende helling mot skorsteinen, men minst 1,0m over taktekkingen der skorsteinen går ut gjennom taket.

Det viktige er at fyringen ikke får forstyrre, være en fare for helse og miljø. Hvis det ryker inn via ventiler hos naboene kreves tiltak. Skriv flere meldinger fra berørte naboer, legg gjerne ved bilder på røyk som går mot deres fasader og lignende. Uansett "regler" om høyder får det ikke ryke inn, man kan liksom ikke trumfe folks rett til et hjem fritt fra helseskadelig røyk på den måten at skorsteinshøyden "oppfyller generelle råd".

• Liker
Risarvaren
  • Laddar…
K
L lbgu skrev:
Leste du virkelig hele innlegget?

Ledetråd: Det ble skrevet at kommunen ikke ser ut til å vite og ikke vil undersøke det.
Klart jeg leste, men selvfølgelig at kommunen har svaret.
Den aktuelle kommunen (tjenestemann/kvinne) vet kanskje ikke at de skal svare på dette.

• Liker
Suvi5700
  • Laddar…
C christoffersamuelsson skrev:
Min mor har en nabo i samme rekkehus som har installert en ovn. Problemet er at naboens hus, som er det siste i rekken, har en etasje mens alle andre har 2. Ovnens skorstein når 1 m over deres egen møne, men ikke over de tilstøtende. Spørsmålet er: får det være så? Skal man ikke regne 1 m fra den høyeste mønen? Det ryker nemlig inn gjennom luftinntakene så flere naboer har problemer med røyk og sot innendørs! Kommunen ser ikke ut til å vite hva som gjelder og er ikke interessert i å undersøke...
Hva er det som plager deg i dette tilfellet?

• Liker
Suvi5700
  • Laddar…
K KristerLo skrev:
Hva er det som plager deg i dette tilfellet?
Har du engang lest innlegget? RØYK OG SOT! En 5-åring forstår jo det.

• Liker
  • Haha
TRJBerg og 4 andre
  • Laddar…
Begjær tilsyn i henhold til miljøloven som nevnt ovenfor. Begjær klageberettiget beslutning. Klage.

Feilaktig fyring ved feil vind kunne være farlig.

Hvem erstatter dersom det tar fyr?

H Hybro skrev:
Hvem erstatter hvis det tar fyr?
Villaforsikringen bør kunne erstatte hvis det er bygd, godkjent, forsikret, sotet og brannvernsjekket i henhold til alle kunstens regler.

• Liker
Jenpet
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Feilaktig fyring ved feil vind kan være farlig.

Hvem erstatter om det tar fyr?
Det må virkelig til at det skal begynne å brenne hos naboen.

• Haha
Mats-S
  • Laddar…
Miljøkontoret var på besøk i dag. De sjekket bare luften innendørs hos min mor. De visste ingenting om byggregler og meddelte at de ikke kunne finne ut av det da det ikke var deres bord...
De pleier å bruke nesene sine ved kontroll av luftkvaliteten, ingen måleinstrumenter der nei." Målinger??? Hva slags målinger" ??? Det kommer to stykker og sniffer litt i luften og konstaterer at "nei, det føles ingen røklukt her nei". Påpeker man da at det er midt på dagen, relativt solfylt og varmt ute den dagen de har valgt å komme og at naboen dessuten ikke kommer hjem fra arbeidet før etter 16:00 og begynner å fyre først da, så er de helt uforstående.🙄

• Haha
EvertL og 1 annen
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
nye regler fra 1. juli 2025
[lenke]

som jeg ser det er det nye at det skal være innen 1 m fra høyeste møne
så hvis man bor nabo med 4-etasjeshus da skal skorsteinen være over deres møne kan jo ikke stemme

• Liker
kisumisu
  • Laddar…
får det vara så?
Som jeg tolker reglene får det være så. Antar at installasjonen er meldt og inspisert i henhold til reglene.
Så er det jo også så at hvor mye man får fyre er regulert.

Purre
D Danne824 skrev:
Se siden 85

[lenke]
Herlig med et fornuftig svar der mål er satt opp. Innenfor 2,3m ser det ikke ut til å være derimot hellingen på 10m strekk og så 0,6m over det klarer de ikke.
Bør være ganske enkelt å klage på skorsteinen med henvisning til denne PDF.

• Liker
TRJBerg
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
F.eks min egen kamin er 10m fra mønet, feieren sa at jeg skal dra skorsteinen over en linje utgående fra mønet i 10 graders skrånende helling mot skorsteinen, men minst 1,0m over taktekkingen.
Samme for meg. Har to huskropper med skorsteinen på den lavere

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.