13.121 lest ·
39 svar
13k lest
39 svar
Hvordan gjerde inn/dekke til vannhull på tomten?
Nei barn fra tre år er definitivt ikke modne for farer som innebærer drukningsrisiko......Jonatan79 skrev:
/Krille
Sist redigert:
For å oversette Daniels som vanlig informasjonsfattige innlegg, mener han at det kanskje er deres eiendom men ikke nødvendigvis deres tomt. Det har å gjøre med at ens eiendom i alle fall ikke utgjøres helt og holdent av tomt, eller hjemfrittsone, ofte avhengig av at eiendommen er relativt stor. I dette og mange andre tilfeller har det ingen praktisk betydning om du kaller det eiendom eller tomt, vi forstår likevel. Det er bare det at en av Daniels kjepphester er å påpeke at folk sier feil, men uten å forklare hvordan de sier feil. Man får ha overbærenhet med det...D Daniel 109 skrev:
Forresten er jo tipset om å søke om hjelp med gjerde riktig bra. Om man da likevel holder på, ville jeg nok sørget for at det finnes muligheter til å komme seg opp OM noen likevel skulle falle i. Det går kanskje an å komme seg opp på visse steder, men å supplere med et par "taustiger" på vel valgte steder er kanskje ikke feil?
Sist redigert:
Det er dessverre så grumsete og brunt at det ikke er en særlig badeopplevelse (har prøvdHalcyon skrev:
T ToRy skrev:For å oversette Daniels som vanlig informasjonsfattige innlegg så mener han at det kanskje er deres eiendom, men ikke nødvendigvis deres tomt. Det har å gjøre med at ens eiendom i alle fall ikke utgjøres helt og holdent av tomt, eller hjemfrisone, ofte på grunn av at eiendommen er relativt stor. I dette og mange andre tilfeller har det ingen praktisk betydning om du kaller det eiendom eller tomt, vi forstår uansett. Det er bare det at en av Daniels kjepphester er å påpeke at folk sier feil, men uten å forklare hvordan de sier feil. Man får ha overbærenhet med det...
Forresten er jo tipset om å søke om hjelp med gjerde riktig bra. Om man så holder på ville jeg nok sørget for at det finnes muligheter for å ta seg opp OM noen likevel skulle falle i. Det kanskje går an å ta seg opp på visse steder, men å komplettere med et par "rebestiger" på velvalgte steder kanskje ikke ville vært feil?
Rebstiger var ingen dårlig idé. Det jeg er bekymret for hvis jeg skulle søke hjelp med gjerde er jo at det da blir en permanent løsning. Dette er så fint at så lenge barna er gamle nok til å kunne svømme vil jeg ha det åpent og fint! Det er en del av min mark det ligger på i det minste
To barn under tre år. Jeg er ikke enig med deg, men først og fremst var spørsmålet mitt ikke om jeg burde sette opp noe beskyttelse rundt steinbruddet eller ikke, men hvordan jeg bør gjøre det!Jonatan79 skrev:
Og bare for å klargjøre hva jeg mener med "repstige"; jeg mener type repstige, men med vaiere og trinn i metall. Slike finnes på enkelte steder i kanalene i Göteborg og helt sikkert på andre steder. Repstiger med tau og trinn i tre vil selvfølgelig ikke holde like lenge.
En vanlig stige fungerer selvfølgelig også, bare sørg for å sikre den i øvre ende.
En vanlig stige fungerer selvfølgelig også, bare sørg for å sikre den i øvre ende.
Selv om jeg elsker dammen, finnes det jo et annet alternativ, pumpe den tørr. Det forutsetter at det bare er regnvann som fyller den og ikke grunnvann fra omgivelsene. I så fall dreier det seg om i størrelsesorden 250 kubikkmeter vann (om snittdybden er 2,5 m) som skal pumpes ut i skogen, og med en ganske beskjeden pumpe som pumper 5000 l/h, er det klart på et par døgn. Men jeg frykter slammet i den dype delen, kan være vanskelig å pumpe.
Når barna blir eldre, kan man jo la den fylle seg igjen.
Når barna blir eldre, kan man jo la den fylle seg igjen.
OK, jeg forstår. Har selv oppdratt 2 barn boende ved en innsjø og bekk, ikke engang en fot har blitt dyppet og barn har stor respekt for vann (min erfaring). Kanskje går det an å legge noen flytende objekter rundt stranden som fjernes om vinteren?
og når han har pumpet ut alt vannet kan han sette gjerde rundt hullet så ingen faller ned 5m og slår seg ihjel.Claes Sörmland skrev:
Selv om jeg elsker dammen så finnes det jo et annet alternativ, pumpe det tørt. Det forutsetter at det bare er regnvann som fyller det og ikke grunnvann fra omgivelsene. I så fall dreier det seg om i størrelsesorden 250 kubikkmeter vann (om gjennomsnittsdypet er 2,5 m) som skal pumpes ut i skogen og med en ganske beskjeden pumpe som pumper 5000 l/t så er det klart på et par døgn. Men jeg frykter slammet i den dype delen, kan være vanskelig å pumpe.
Når barna blir eldre kan man jo la den fylle seg opp igjen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.220 innlegg
Barn er forskjellige, noen leter etter adrenalinrushet og utfordrer skjebnen f.eks. ved å konkurrere om hvor nærme man kan gå noe farlig selv når de er betydelig mer enn 3 år.Jonatan79 skrev:
En aspekt som kommunen presenterte da naboer i mitt område krevde gjerder til en overvannsdam i vårt område, er at gjerder kan gi foreldre en falsk trygghet som gjør at de ikke har tilstrekkelig oppsyn eller lærer barna sine tilstrekkelig respekt for vannet. For gjerder inviterer til å klatres på.
Nå mener jeg ikke at det er det samme og et gyldig argument i ditt tilfelle. For på sin egen tomt vil man kunne slappe av og kunne la barna løpe fritt på tomten selv om man litt raskt trenger å gå på do eller helle av potetvannet. Og et fem meter dypt tidligere steinbrudd høres dessuten litt farligere ut enn en godt utformet overvannsdam med skråninger som er enkle å ta seg opp på. Men tenkte at det kan være greit å ha i bakhodet.
Nå mener jeg ikke at det er det samme og et gyldig argument i ditt tilfelle. For på sin egen tomt vil man kunne slappe av og kunne la barna løpe fritt på tomten selv om man litt raskt trenger å gå på do eller helle av potetvannet. Og et fem meter dypt tidligere steinbrudd høres dessuten litt farligere ut enn en godt utformet overvannsdam med skråninger som er enkle å ta seg opp på. Men tenkte at det kan være greit å ha i bakhodet.
De spiser alt, mark, planter, barn. Hva som tilfeldigvis havner der.