1.469 lest ·
34 svar
1k lest
34 svar
Hvordan får man veggisolasjonen stabil mellom vindsperre og innerveggpanel?
Kanskje misforstår jeg deg nå, men problemet er at hadde vi hatt bredere gles/lekter så hadde vi ikke hatt problem, nå er lektene 22x45 brede og stenderne er 45x95 så det finnes ingenting som stikker ut av lektene på sidene av stenderne som kan nås fra innsiden og gi støtte. Miss i konstruksjonstenkingen rett og slett som nå må reddes.Bo arnold skrev:
Da har du problem det finnes altså ingenting på tvers i veggen. Det finnes en mulighet å prøve ta spraylim og sprute noen strenger på vinddukens innside og lime fast isolasjonen mot det, eventuelt kan du gjøre det på innsiden av isolasjonen også når du setter innerpanelet da bør isolasjonen bli stille. Kan tilføye at jeg har gjort så når jeg satte isolasjon mot dampsperre i installasjonssjikt for at isolasjonen skulle henge igjen når jeg jobbet.
Det var en kreativ løsningBo arnold skrev:
Da har du et problem det finnes altså ingenting på tvers i veggen. Det finnes en mulighet å prøve å ta spraylim og spraye noen strenger på vindsperrens innside og lime fast isolasjonen mot det, eventuelt kan du gjøre det på innsiden av isolasjonen også når du setter innerpanelet, da bør isolasjonen holde seg på plass. Kan legge til at jeg har gjort slik når jeg satte isolasjon mot dampsperre i installasjonssjikt for at isolasjonen skulle henge igjen når jeg jobbet.
Tenkt på det men tenker at om man har metall så nær den kalde siden men på innsiden av vindsperren så vil den fuktige varme luften kondensere mot metallen og man får en mer konsentrert fuktighetsdannelse, men det kanskje er å overtenke?Bo arnold skrev:
Det kunne være en løsning, men det blir veldig store luftlommer med risiko for at isolasjonen synker sammen og/eller faller utover. Hytta skal fraktes et antall mil til fjellene på lastebil, så ristes vil den nok gjøre 😀Karrock skrev:
Hytta vil bli oppvarmet i kortere perioder om vinteren og ellers kaldstilt. Steinull krever at man skal ha dampsperre mot den varme siden, noe som kan gi fuktproblemer. Hvis hytta var oppvarmet hele tiden, hadde det vært annerledes, da kunne det vært en god løsning.Karrock skrev:
Hei Matti, har vurdert å sette ned lekt ovenfra, vi kommer til å sette lekt mellom takstolene, for å sette panel der, lektene kan deretter fortsette et stykke ned på veggen under. På grunn av hvor langt opp vi har kommet med ytterpanelet på de forskjellige sidene av hytta og utskytende tak begrenser det lengden på lektene vi kan få ned.Matti_75 skrev:
Jeg er ingen konstruktør men i en vegg med liggende bord både innvendig og utvendig skulle jeg gjerne hatt en stivelse på diagonalen siden hvert bord ellers kan forskyves i sidelengs ved omild behandling. Dette er jo lett å gjøre på stenderne innvendig ved å spenne stålbånd diagonalt før du setter panel.