Skulle gjerne få tips om hvordan dere ville løse dette. Lager baderom. Taket skal være slett. Plater settes mot 45x70 (spredt ville fungert men trangt med tanke på spott) som sitter på det gamle spente papptaket med vanlige planker under. Del av taket skråtak.

Vi ønsker en nedsenket LED-list rundt taket langs vegg-takvinkelen. Hvordan konstruerer jeg på enkleste/beste måte denne nedsenkningen? Bruke 28x70 nærmest for å få til nivåforskjellen. Eller legge på en ekstra plate som ikke går hele veien ut?

Tanker og tips tas gjerne imot.
 
Dere vil ha en LED-list innfelt i taket langs veggene?

Har dere vurdert hvilken type LED-list?
Skal LED-listen lyse direkte ned, eller skal den lyse oppover slik at lyset reflekteres ned?

Skal LED-listen være synlig eller skjult?

Hva slags type takplater skal det være?


Her er noen eksempler,
LED-profiler i aluminium for innfelling i tak, inkludert varianter med forskjellige størrelser og bruksområder som gips og veggmontering.


Edit: rettskriving
 
Sist redigert:
  • Liker
Puff_Setterberg
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
[lenke]
Kan sparkles inn i taket.
Alternativt kan man bygge en boks av type MDF og sparkle inn rundt kantene hvis du vil ha et mer reflekterende lys og ikke rett ned.
Å bygge en boks høres ut som en mulig løsning. Bra tips. Den skinnen kommer litt for langt fra veggen tenker jeg.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Dere ønsker en LED-list innfelt i taket langs veggene?

Har dere vurdert type LED-list?
Skal LED-listen lyse direkte ned, eller skal den lyse oppover slik at lyset reflekteres ned?

Skal LED-listen være synlig eller skjult?

Hva slags type takplater skal det være?


Her er noen eksempler,
[bilde]


Edit: rettskriving
Det er litt av denne følelsen vi vil ha. Har ikke bestemt hvilken list, takk for input også der


LED-lyslist i takskråning mot en hvit vegg, gir indirekte belysning.
 
Farstatjej90
F freka859 skrev:
Det er litt av denne følelsen vi vil ha. Har ikke bestemt hvilken list, takk for innspill også der


[bilde]
Dette er vel sannsynligvis bygget med en gipsskive montert på en stålramme? Har sett mange videoer der man gjør det i alle fall.
 
Om man ser på skyggen, sitter nok listen ca 40-50 mm inn.
 
Farstatjej90
Demmpa Demmpa skrev:
Om man ser på skyggen så sitter nok listen ca. 40-50 mm inn.
Ja du kan sette den hvor du vil, rammen trenger ikke være montert akkurat på kanten av platen.
 
Kan være pent og gi et behagelig lys, men det kan være litt uheldig med slepelys. Uansett om det er mot taket eller veggen. Vær beredt på at alle skavanker som sparkling/skjøter vil komme tydelig frem. Den minste detalj kan komme skarpt frem og kanskje ikke så gøy for øynene.
 
Farstatjej90
J jonaserik skrev:
Kan være fint og gi et behagelig lys, men er litt plagsomt med slepelys. Uansett mot taket eller veggen. Vær forberedt på at alle feil som sparkling/skjøter vil fremtre sterkt. De minste detaljer kan fremheves skarpt og kanskje ikke så gøy for synet.
Det er riktig fint om man har sånn der akustisk vegg eller hva det heter. Som ser ut som et gjerde med svart bakgrunn.
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Jeg tror det er en sånn lyssetting som Hide-a-lite beskriver så her:
[bilde]
[lenke]
Det der ser jo interessant ut faktisk. Men det er jo i baderomstaket. Tenker på fukt og så. Hvordan skulle man få til det «tett» der regla sitter?
 
J jonaserik skrev:
Kan være pent og gi en behagelig belysning, men er litt plagsomt med strykelys. Uansett mot taket eller veggen. Vær forberedt på at alle skavanker som sparkling/skjøter vil fremtre sterkt. Minste detalj kan fremtre klart og kanskje ikke så morsomt for øyets syn.
Jo det selvfølgelig. Nå kommer det til å bli veggen først og fremst. Keramikk på veggen. Ikke bestemt størrelse på flisene ennå. Men det blir å sette dem uten fugeforskyvning.
 
F freka859 skrev:
Jo det forstås. Nå kommer det til å bli veggen først og fremst. Keramikk på veggen. Ikke bestemt størrelse på fliser ennå. Men det blir å sette dem uten fugsprang.
Da kan det gå om den ikke males/sparkles, så som du spurte, det med over eventuell dusj så skal de være lav spenning og ikke 230 V, feil sone der for det. Så kanskje rundt kantene eller i taket over vasken og en annen vanlig i taket.
 
J jonaserik skrev:
Da kan det gå om den ikke males/sparkles, så som du spurte om, det med over eventuell dusj så skal det være svak strøm og ikke 230 V, feil sone der for det. Så kanskje rundt kantene eller i taket over servanten og en annen vanlig i taket.
Akkurat. Det blir sannsynligvis en 24 V list fra hidealight. Ikke sikkert rundt hele taket ennå. Midt i taket kommer det til å sitte en gruppering med tre stk Quick Level ISO. Listen er mest for utseende og kompensere for mangel på lys fra spottene der det er skråtak. Det er relativt stor flate som har skråtak og risiko for at det kan bli litt mørkt der.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.