Hei.
Jeg skal bytte et innertak. Klassisk gammel huntonittplate fra før trodde jeg. Så jeg kjøpte noen stabler Huntonit Classic, rev ned de gamle platene og skulle begynne å sette opp nye. Bare for å innse at bredden ikke stemmer. De gamle takplatene er CC 300, mens de nye platene er totalt 300 med fjær, men selve den dekkende bredden er bare 280. Hva er dette? Har Huntonit endret sine bredder siden huset ble bygget (tidlig 80-tall) eller er det gamle taket en annen variant med annen bredde?

Ble jo kjempeslitsomt nå, plutselig har jeg helt feil avstand mellom spikerslagene 😭

Det er det som er vådan med Huntonit, de er ikke i modul 300X600 eksakt

Hva tror du om å krysse mot glesen, kanskje fungerer det ikke i ditt tilfelle, men det kan være et alternativ

Ja, å sette dem på tvers mot glespanelen ville løst ting rent teknisk. Har fått vite her at det ville vært en katastrofe rent estetisk, men jeg jobber på den fronten :-)

Tenkte først at det kanskje ville gå an å få tak i noen panel som matchet, men det ser vanskelig ut. Kanskje var det noe som bare fantes på 80-tallet...

Kan jo bli slik at jeg rett og slett må komplettere med mer gles, spørsmålet er hvordan man best gjør det. Ta for eksempel et avlangt parti tak på vedlagte bilde. Til høyre er det ingen problemer, der har jeg en regel å spikre mot, men hvordan gjør jeg til venstre? Regelen i spørsmålet befinner seg flere desimeter inn bak veggen. Det eneste jeg kan tenke meg er at jeg ville plukke opp plankestumper ovenfor som jeg fester i eksisterende gles for deretter å kunne feste den nye i, ville det bli nok stabilt? Tegnet inn en tenkt planke i bildet så dere forstår hvordan jeg mener.
Avlangt takparti med isolasjon og trelekter. En skisse av en planlagt trebrakke er tegnet inn for å illustrere mulig konstruksjonsløsning.

Uten tvil ville det bli nok stabilt, kjør om fruen blir fornøyd

• Liker
Malmgren
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.