Hei,
holder på og forbereder for framføring av radiator-rør på overetasjen. Ledningene kommer opp omtrent midt i huset, og for å nå ut til begge gavlene der radiatorene skal plasseres vil jeg måtte ta meg forbi/gjennom samtlige gulvbjelker (10 stk takstoler + 9 stk mellombjelker) som ligger på cc 600 og er 45x220 mm. Jeg vil måtte ta opp 2 stk hull i hver bjelke på ca 25-30 mm hver for å få fram de 2 rørene som trengs for framledning og retur. Finnes det en risiko for at jeg ved dette svekker konstruksjonens bæreevne?
Hvor skal jeg plassere hullet i høyden, nederst, midt i, øverst?
Skal jeg forsøke å få hullet nær opplegget eller langt ifra?
Noe annet jeg bør tenke på?
Jeg er selv litt skeptisk til å bore hull i mine nye fine gulvbjelker
men jeg antar at det er den eneste måten å løse dette på? Det er slik man pleier å gjøre antar jeg.
holder på og forbereder for framføring av radiator-rør på overetasjen. Ledningene kommer opp omtrent midt i huset, og for å nå ut til begge gavlene der radiatorene skal plasseres vil jeg måtte ta meg forbi/gjennom samtlige gulvbjelker (10 stk takstoler + 9 stk mellombjelker) som ligger på cc 600 og er 45x220 mm. Jeg vil måtte ta opp 2 stk hull i hver bjelke på ca 25-30 mm hver for å få fram de 2 rørene som trengs for framledning og retur. Finnes det en risiko for at jeg ved dette svekker konstruksjonens bæreevne?
Hvor skal jeg plassere hullet i høyden, nederst, midt i, øverst?
Skal jeg forsøke å få hullet nær opplegget eller langt ifra?
Noe annet jeg bør tenke på?
Jeg er selv litt skeptisk til å bore hull i mine nye fine gulvbjelker
Ja, du svekker konstruksjonens bæreevne. Om det har noen betydning? Antageligvis ikke.
Legg hullene midt i. Hvor du skal plassere hullene i felt avhenger litt av hvor langt bjelkene spenner og om de er kontinuerlige over støtte eller ikke. Generelt er det nok ok om du legger dem 15%-20% fra støtte.
Har ingen erfaring med hvordan man vanligvis legger radiatorrør, men legger man virkelig dem inne i bjelkelaget? Tenker på risikoen for lekkasje.
Legg hullene midt i. Hvor du skal plassere hullene i felt avhenger litt av hvor langt bjelkene spenner og om de er kontinuerlige over støtte eller ikke. Generelt er det nok ok om du legger dem 15%-20% fra støtte.
Har ingen erfaring med hvordan man vanligvis legger radiatorrør, men legger man virkelig dem inne i bjelkelaget? Tenker på risikoen for lekkasje.
Takk for raskt svar,
bjelkene er 8 meter lange og har spennvidder på 3 henholdsvis 5 meter dvs midtstøtten ligger 3 meter fra den ene veggen (og da 5 meter fra den andre).
Ifølge vår VVS-fyr er det vanlig å legge radiatorrør i bjelkelag, man får t.o.m. legge skjøter i disse skjult da varmesystemet er et lukket system.
bjelkene er 8 meter lange og har spennvidder på 3 henholdsvis 5 meter dvs midtstøtten ligger 3 meter fra den ene veggen (og da 5 meter fra den andre).
Ifølge vår VVS-fyr er det vanlig å legge radiatorrør i bjelkelag, man får t.o.m. legge skjøter i disse skjult da varmesystemet er et lukket system.
Snakket nettopp med rørleggeren, og han foreslo at jeg lar det være en 50 mm spalte mellom 2 gulvsponplater og legger rørene i den spalten. Gjør jeg det, tror han at jeg kanskje bare trenger å skjære ut et ca. 10 mm dypt og 50 mm bredt hakk i overkanten på gulvstøttene. Kan det være et fornuftig alternativ? Eller er det bedre å bore 2 stk. 30 mm hull ved siden av hverandre midt i gulvstøttene?
Jeg boret alle gulvstøttene for radiatorløkken da jeg bygde i fjor.
Tenk på at hvis du borer midt i på bjelkehøyden og har c-c 60, så er det veldig vanskelig å trekke for eksempel 22mm kobberrør. 15mm gikk bra fordi de er så pass myke at de kan bøyes litt etter hvert som man trer dem inn.
Den enkleste løsningen ville nok være PEX.
Tenk på at hvis du borer midt i på bjelkehøyden og har c-c 60, så er det veldig vanskelig å trekke for eksempel 22mm kobberrør. 15mm gikk bra fordi de er så pass myke at de kan bøyes litt etter hvert som man trer dem inn.
Den enkleste løsningen ville nok være PEX.
Om jeg gjør det i det mindre rommet, vil jeg havne under gulvet på badet, noe som ikke føles så vellykket om man skulle bli nødt til å komme til rørene en gang. :Skalubah skrev:
Om jeg skal skjære ut et 10 mm dypt og 50 mm bredt hakk i overkanten på bjelkene i det større rommet som har spennvidde på opp mot 5 meter, er det nok om jeg plasserer hakket ca. 65-70 mm fra midtfestet, eller blir det for nær festet?
Et hakk i overkanten burde man vel ønske å plassere så nært midten av spennvidden som mulig, eller tenker jeg feil. Antar at det burde være trykkrefter i overkanten i midten av spennvidden og strekkrefter i overkanten nær festet, eller tenker jeg feil?
Trenger jeg kontakte en konstruktør for å få det beregnet, eller kan jeg fortsette uten å måtte sove urolig og lytte etter knirk fra ovenetasjen om kveldene
Gabbe1, hvor i høyden plasserte du hullene i gulvbjelkene?Gabbe1 skrev:Jeg boret alle gulvbjelker for radiatorslyngen når jeg bygde i fjor. Tenk på at hvis du borer midt i på bjelkehøyden og har c-c 60, så er det veldig vanskelig å trekke i f.eks. 22mm kobberrør, 15mm gikk bra fordi de er såpass myke at de kan bøyes litt etter hvert som man trer dem inn. Enklest ville nok være PEX.
Det er riktig slik som du beskriver trykk og trekkreftene. Det som skjer når du skjærer ut fra bjelken er at bjelkens høyde dvs vektarmen blir mindre og kreftene øker. Det spiller (i prinsippet) ingen rolle om du gjør det i underkant eller overkant av bjelken. Gjør du derimot hullet midt i, beholdes vektarmen.
Jeg legger ved et moment- og skjærdiagram (se bort fra de numeriske verdiene). Det øvre diagrammet viser momentet som beskriver trykk- og trekkreftene i bjelken. Der det er grønt har du trekk i overkant, der det er blått har du trykk i overkant. Som du ser, finnes det et punkt 0,95m inn der du verken har trykk eller trekk. Passende sted å skjære i! Plasseringen kan endres noe avhengig av materiale og fordeling av laster, men det er ikke så nøye i ditt tilfelle.
Du må dessuten sjekke at det ikke er risiko for skjærbrudd i punktet der du skjærer. Du reduserer skjærkapasiteten til ca 210/220 = 95%. Ser man 0,95m inn i skjærdiagrammet (nedre), ser man at skjærkraften ligger kanskje 70% av den maksimale = ok. Egentlig skal man sjekke nedbøyning også, men jeg tør love at du ikke vil merke noen forskjell. Sammenfattende: Der du har høye moment OG skjærkrefter (= over midtlinjen) skal du ikke redusere bjelkens høyde uten å gjøre en grundigere beregning. Det virker også unødvendig å legge rørene midt i spennet - skjærkraften er lav der, men momentet er høyt.
Jeg legger ved et moment- og skjærdiagram (se bort fra de numeriske verdiene). Det øvre diagrammet viser momentet som beskriver trykk- og trekkreftene i bjelken. Der det er grønt har du trekk i overkant, der det er blått har du trykk i overkant. Som du ser, finnes det et punkt 0,95m inn der du verken har trykk eller trekk. Passende sted å skjære i! Plasseringen kan endres noe avhengig av materiale og fordeling av laster, men det er ikke så nøye i ditt tilfelle.
Du må dessuten sjekke at det ikke er risiko for skjærbrudd i punktet der du skjærer. Du reduserer skjærkapasiteten til ca 210/220 = 95%. Ser man 0,95m inn i skjærdiagrammet (nedre), ser man at skjærkraften ligger kanskje 70% av den maksimale = ok. Egentlig skal man sjekke nedbøyning også, men jeg tør love at du ikke vil merke noen forskjell. Sammenfattende: Der du har høye moment OG skjærkrefter (= over midtlinjen) skal du ikke redusere bjelkens høyde uten å gjøre en grundigere beregning. Det virker også unødvendig å legge rørene midt i spennet - skjærkraften er lav der, men momentet er høyt.
Takk for de fine diagrammene,
et spørsmål, du skriver:
"Der du har høye moment OG skjærkrefter (= over midtbjælken) skal du ikke redusere bjelkens høyde uten å gjøre en grundigere beregning."
Hvor høye er Høye? dvs la oss si at jeg vil flytte "jacket" nærmere midtbjælken, så det havner ca 65-70 cm fra midtopplag. Blir skjærkreftene for høye da? Eller handler det om at jeg skal holde meg under 95% (210/220) for å være sikker? Jeg får jo da riktignok strekkrefter i overkant av bjelken, men ikke så store...
Kanskje skal forsterke gulvbjelken med 50 cm lange lasker av 21x120 på begge sider av bjelken akkurat ved det punktet jeg skjærer ut et hakk? Burde jo styrke konstruksjonen?
et spørsmål, du skriver:
"Der du har høye moment OG skjærkrefter (= over midtbjælken) skal du ikke redusere bjelkens høyde uten å gjøre en grundigere beregning."
Hvor høye er Høye? dvs la oss si at jeg vil flytte "jacket" nærmere midtbjælken, så det havner ca 65-70 cm fra midtopplag. Blir skjærkreftene for høye da? Eller handler det om at jeg skal holde meg under 95% (210/220) for å være sikker? Jeg får jo da riktignok strekkrefter i overkant av bjelken, men ikke så store...
Kanskje skal forsterke gulvbjelken med 50 cm lange lasker av 21x120 på begge sider av bjelken akkurat ved det punktet jeg skjærer ut et hakk? Burde jo styrke konstruksjonen?
Skjærkreftene øker noe, men de blir nok ikke for høye. Derimot får du strekk og trykk i over- og underkant samtidig (se momentdiagrammet). Disse kreftene må man se på samtidig. Skal jeg gjette, tror jeg du trygt kan legge rørene 65-70mm fra støtte. Du kan antagelig legge dem rett over støtte også, med tanke på sikkerhetsmarginene som finnes + at jeg har vanskelig for å tro at bjelkene i nåværende tilstand er dimensjonert til å utnyttes til 100%. Er du bekymret, kan du skru fast et par lasker. Sett dem da nederst på bjelken (så den ser ut som en opp ned T i seksjon).
Jo lengre fra seksjonens tyngdepunkt du legger forsterkningen desto mer nytte gjør den. Derfor ser en I-bjelke ut som den gjør. Er det vanskelig å komme til undersiden så sett dem høyt, rett under rørene. Unngå å sette dem midt på.