Dr.L skrev:
Tilfluktsrom... gjett om det kommer til å være stappfullt med armering!!
oceanis skrev:
Da bør du nok ta en titt på konstruksjonstegningene før du starter for hvis det er et tilfluktsrom av relativt moderne snitt er det nesten mer armering enn betong i disse veggene.

Jeg tror faktisk ikke engang du kan bruke denne typen maskin for det du skal gjøre.. Den bygger jo på at du skjærer et snitt med de to parallelle skivene i betongen og så med en brekkstang knekker bort en del for å komme inn og gjøre et nytt snitt og på den måten til slutt komme igjennom.

I den konstruksjonen som du skal igjennom har du uendelig med armering i alle retninger dvs både vertikalt og horisontalt og hvis du kjører et snitt ovenfra og ned vil du ha mye vertikal armering som med stor sannsynlighet vil holde fast betongen slik at den ikke går å knekke. Du har jo bare kjørt av de horisontalt liggende armeringsjernene. For å knekke må du da gjøre en masse nye snitt tverrs også langs hele den strekningen. Armeringen ligger tett, så det er stor risiko for at dette skjer.
Ja, nå har jeg kjøpt en K3000 cut n break maskin. Helt fantastisk å jobbe med. Takket være remdriften så overrasker den med å ikke ha hugg- eller kasttendenser. Uansett skal man likevel ha respekt for slike maskiner og være forsiktig så man står stødig og hvordan man holder maskinen.
Jeg fant den hos en lokal leverandør for bare noen 100-lapper mer enn hva den kunne finnes på nettet. Det lokale firmaet har også service hvis behov oppstår og bare det kan være verdt noe… ;)
Først trodde jeg at prisene jeg fant var eksklusive kappskiver men det viste seg at skiver var inkludert og kalaset endte på rett under 19.000:-. Regner med at det finnes en restverdi på maskinen når jobben er ferdig om noen måneder, så hold utkikk på Blocket om du er ute etter en slik maskin.

Trente på et dørhull og veggen er 275 mm tykk. Første biten er nå løs. Ingen av bekymringene som Oceanis hadde har dukket opp. De armeringsjern som fantes var 12 mm men ble kappet av maskinen uten problem.

Utskjært døråpning i en tykk betongmur, med et stort utskåret betongstykke liggende på gulvet foran. Bak er det synlige rør. Betongblokk med sirkelmerker etter kutting, armeringsjern synlig inni. To stokkemål plassert diagonalt over blokken som viser tykkelse. Betongblokk med innlagt armeringsjern, avskåret ved hjelp av en K3000 cut n break-maskin, står i et bygge- eller renoveringsområde.

Overraskende lite armeringsjern. Bra for meg men man kan jo lure på hvilke krav man egentlig hadde til tilfluktsrom i 1952 da det ble bygget?
Jobben har bare begynt, så det gjenstår å se hvor mange skiver som kommer til å gå med.
Oppdaget at prisen kan variere stort fra 1600 til ca 2500:- /paret. Det finnes ulike hardheter på skivene så man må passe på at man får riktig hardhet tilpasset det materiale man skal skjære.

• Liker
oceanis
  • Laddar…
Må må si meg enig i at det ser ikke ut til å være armert i henhold til gjeldende regler i alle fall.....:)

For øvrig kan jeg bare si meg enig i at maskinen/maskinene er fantastisk bra. Har sett dem i aksjon flere ganger og alltid med samme resultat.

Sist redigert:
Hei,

Holder på med et større prosjekt og tvinges til å ta opp 6 stk døråpninger 210*90 cm. Betongveggen er ca 20 cm bred. Vet ikke hvor mange sett med blader som kommer til å gå med. Selvfølgelig er det ulik slitasje avhengig av betong og armering.

Hvor lang tid tok det å skjære opp døråpningen? Hvor lenge holder diamantskiven?

Nå er det jo doble blader, men de holder lenge. Jeg vil påstå at når du er ferdig med dine 6 døråpninger, så har du halvparten av sliteflaten igjen på bladene. Forutsetningen er at du ikke presser eller forserer, men lar maskinen arbeide seg inn av egen tyngde og selvfølgelig at du kjøler med vann hele tiden.

Jeg tok noen dager per døråpning siden det var i en boligblokk, og for å minimere lydforstyrrelser kjørte jeg ikke så mange timer per dag. Vanskelig å si tiden. Men maskinen er jo relativt tung, så det er vel ikke feil å ta det over en lengre periode.

Men hva koster det å la et betonghullingsfirma gjøre jobben?

Jeg har sett det bli gjort, en døråpning. Da festet han først en skinne på veggen, maskinen klatret selv på skinnen. Hele dørhullet inkl. montering av skinner tok noen timer. Eller rettere sagt, han begynte akkurat å sage når jeg gikk forbi til min arbeidsplass, når jeg 2 timer senere passerte, var han nesten ferdig, men det var fossefall gjennom hele resepsjonen, ned langs firmaets entretrapp. Han hadde klart å kappe et rør til sprinklersystemet.... Sprinkleren ble sagt å kunne levere 20 000 liter i minuttet. Fantes store bassenger i kjellerplanet, siden kommunens ledninger ikke gir så høy flyt.

Ja, i det tilfellet ble det vel dyrt, kan jeg tenke meg :cool:

hempularen skrev:
Men hva koster det å la et betongsagingsfirma gjøre jobben?

Jeg har sett det bli gjort, en døråpning. Da boltet han først fast en skinne på veggen, maskinen klatret selv på skinnen. Hele dørhullet inkl. montering av skinner tok noen timer. Eller rettere sagt, han begynte akkurat å sage når jeg gikk forbi inn til min arbeidsplass, når jeg 2 timer senere passerte, så var han nesten ferdig, men det var fossefall gjennom hele resepsjonen, utfør firmaets entrétrapp. Han hadde klart å kappe et rør til sprinklersystemet.... Sprinkleren ble påstått å kunne levere 20 000 liter i minuttet. Fantes store bassenger i kjellerplanet, siden kommunens ledninger ikke gir så høy flyt.
Har fått et tilbud på hulltaking.

Ny døråpning 910x210 med 20cm dyp i betong. 8671kr inkl mva
Nytt vinduåpning 1400x700 med 30cm dyp betong 6625kr inkl mva
Ny ventilåpning 110mm i diameter 30cm betong 1865kr inkl mva

Så må jeg heve alle 9 stk dører hvilket koster 17500kr ytterligere...

Kjennes som en Cut N break er gitt :)

roland53 skrev:
Nå er det jo doble blader, men de holder lenge. Jeg vil påstå at når du er ferdig med dine 6 døråpninger, har du halvparten av sliteflaten igjen på bladene.
Forutsetningen er at du ikke presser eller tvinger, men lar maskinen jobbe seg inn av egen tyngde, samt naturligvis at du kjøler med vann hele tiden.

Jeg tok noen dager per døråpning, da det var i en utleiebolig, og for å minimere lydforstyrrelser kjørte jeg ikke så mange timer per dag.
Vanskelig å si tiden.
Men maskinen er jo relativt tung, så det er vel ikke feil å ta det over en lengre periode.
Takk for svar! Har du fortsatt maskinen din, eller har du solgt den allerede?

kampanje nå hos verktoysproffsen. 14500pluss mva

Radhuset skrev:
Takk for svar! Har du fortsatt maskinen din, eller har du solgt den allerede?
Den ble solgt

Stefan1972 skrev:
kampanje nå på verktygsproffsen. 14500 pluss mva
Jo, jeg så også på vertygsproffsen, men tenk på én ting.
Det er bra å kjøpe den i nærheten av deg hvis du skulle trenge reparasjon og service.

Mitt valg ble en forhandler nær meg selv om jeg måtte betale noen 1000-lapp mer.

Sjekk også om prisen er med eller uten blader og i ditt tilfelle for betong.

Det finnes forskjellige blader avhengig av hvilket materiale man skal sage.

S
roland53 skrev:
Ja, nå har jeg kjøpt en K3000 cut n break maskin. Helt fantastisk å jobbe med. Takket være remdriften overrasker den ved å ikke ha hugge- eller kasttendenser. Uansett bør man ha respekt for slike maskiner og være forsiktig så man står stødig og hvordan man holder maskinen.
Jeg fant den hos en lokal leverandør for bare noen hundrelapper mer enn hva den kunne finnes for på nettet. Det lokale firmaet tilbyr også service om behovet skulle oppstå, og bare det kan være verdt noe… ;)
Først trodde jeg at prisene jeg fant var eksklusive kappskiver, men det viste seg at skiver var inkludert og det hele kom på litt under 19.000:-. Regner med at det finnes en restverdi på maskinen når jobben er ferdig om noen måneder, så se på Blocket hvis du er ute etter en slik maskin.

Jeg trente på et dørhull og veggen er 275 mm tykk. Første biten er nå løs. Ingen av de bekymringene Oceanis hadde har dukket opp. De armeringsjernene som fantes var 12 mm, men ble kuttet av maskinen uten problemer.

[bilde][bilde][bilde]

Forbløffende lite armeringsjern. Bra for meg, men man kan jo lure på hvilke krav man egentlig hadde til tilfluktsrom i 1952 da det ble bygget?
Jobben har bare begynt, så det gjenstår å se hvor mange skiver som kommer til å gå med.
Oppdaget at prisen kan variere stort fra 1600 til ca 2500:- /paret. Det finnes ulik hardhet på skivene, så man må passe på at man får riktig hardhet tilpasset materialet man skal skjære.
skaff en skikkelig mmstock i stedet :wow:

Pass på tærne!

SBH skrev:
fikse en riktig mmstock i stedet :wow:
Om du tror at det ville fikse jobben :wow:

Men en skåning klarer jo hvilken som helst målepinne, forstår ikke problemet :cool:

Denne jobben er avsluttet for lenge siden, tråden ble vekket til live igjen.

• Liker
simongns og 1 annen
  • Laddar…
roland53 roland53 skrev:
Ja, nå har jeg kjøpt en K3000 cut n break maskin. Helt fantastisk å jobbe med. Takket være reimdriften overrasker den med å ikke ha hugge- eller kasttendenser. Uansett bør man ha respekt for slike maskiner og være forsiktig slik at man står stødig og hvordan man holder maskinen.
Jeg fant den hos en lokal leverandør for bare noen hundrelapper mer enn hva den kunne finnes for på nettet. Den lokale firmaet har også service dersom behovet oppstår og bare det kan være verdt en del… ;)
Først trodde jeg at prisene jeg fant var eksklusive kappskiver, men det viste seg at skivene var inkludert og totalen kom på like under 19.000:-.
Regner med at det finnes en restverdi på maskinen når jobben er ferdig om noen måneder, så sjekk Blocket om du er ute etter en slik maskin.

Trente på et dørhull og veggen er 275 mm tykk. Første biten er nå løs. Ingen av de bekymringene som Oceanis hadde, har dukket opp. De armeringsjernene som fantes var 12 mm, men ble kuttet av maskinen uten problemer.

[bilde][bilde][bilde]

Overraskende lite armeringsjern. Godt for meg, men man kan jo undre hvilke krav man egentlig hadde på tilfluktsrom i 1952 da det ble bygget?
Jobbet har bare begynt, så det gjenstår å se hvor mange skiver som kommer til å gå med. Oppdaget at prisen kan variere stort fra 1600 til ca 2500:- /paret. Det finnes ulike hardhetsgrader på skivene, så man får være oppmerksom slik at man får riktig hardhet tilpasset materialet man skal skjære.
Hei!
Skal skjære ut et hull for en dør til helgen og har leid en Husqvarna cut and brake.
Betonghullstein. Har du noen tips ved bruk?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.