Hei!
Jeg vet at dette har vært diskutert tidligere, men tenkte å stille spørsmålet her uansett, vi skal flytte kjøkkenet ca. 5m sidelengs og vil derfor måtte gå gjennom med avløpet gjennom bjelkelaget (se skisse).
Bjelkelaget er 45x195, og jeg hadde i henhold til gjeldende anbefalinger tenkt å gå med 75mm avløp frem til det nye kjøkkenet. Jeg ville derfor trenge å "hakke" ut en eller to bjelker for å slippe en masse små-biter av avløpsrør med en masse skjøter. Jeg hadde deretter tenkt å plassere hullet i midten av bjelken og forsterke med kryssfiner i henhold til skisse.
Utskjæring:
Hulltagning:
Hva tror ekspertisen her inne om dette? Alternativet finnes jo å gå ned til 50mm avløp, men jeg har lest at det ikke anbefales for kjøkkenavløp!
Hmm hvor langt blir avløpet? Siden du skal ha fall på avløpet vil jo utfresingen på de første bjelkene nærmest stammen bli veldig dype, tvilsomt at litt kryssfiner "erstatter" dem da, sånn gjorde jeg i mitt bad, resonnerte at det heller får bli noen avløpsskjøter for mye enn et sviktende bjelkelag. Nå var bildet dårlig men det fortsetter likt ut av bilde,
Må du kutte ut midt i bjelkelaget? Det er den desidert dårligste delen å svekke!
Kan du ikke gå langs yttervegg? Der påvirker ikke uttrekkingen på langt nær like mye!
Verdt å legge til er jo at jeg har mulighet til å legge inn ekstra gulvbjelker for å redusere fra cc30 til cc60. Men jeg unngår jo gjerne å gjøre dette hvis det ikke trengs.
Det er en klart uegnet (for å bruke et forsiktig ord) løsning du planlegger. Først noen prinsipper: Aldri utskjæring, bare hulltaking. Hulltaking bør gjøres i bjelkens senter (i vertikal retning). Hulltaking skal aldri gjøres nær oppleggene og helst ikke på midten (i horisontal retning). Hullstørrelsen bør tilpasses til hvor i bjelkens lengderetning hulltakingen gjøres.
75 mm rør er altfor grovt med hensyn til bjelkenes dimensjoner og den store strekningen. Røret skal ligge med fall på mellom 1:100 og 1:50, dvs 1-2 cm per meter. I tillegg kommer at gulvbjelkene, 45x195, egentlig allerede er for spinkle for en spennvidde på 3,5 meter. Enten velger du 50 mm rør og legger hulltakingene på ca 1/4 lengde ut fra veggen eller så finner du på en annen løsning (som alltid finnes).
Takk for alle svar, og som justus sier finnes det alltid en annen vei, hvilken er min plan B. Det er å bore det ned til vaskerommet og derfra bygge det inn i en "kulvert" på veggen. Det tar da bort alle hull i bjelkelaget bortsett fra gjennom siste bjelken før vegg da kjellerrommet er litt kortere enn rommet ovenfor.
Spørsmålet er da, kan jeg bore et 75mm hull i en bjelke eller må det være 50?
Hvis ikke, gir det noe å dra 75mm fram til siste 1.5m fra vasken og så bytte til 50mm?
Du kan bore et 75 mm hull om det havner sentralt i bjelken. Når du skal bore hull og ta hensyn til de forskyvninger som fallet krever, kommer du for nær bjelkenes kanter med 75 mm. Jeg kan ikke se at en endring av diameter som du beskriver det gir noe.
Takk for alle svar.
Men da burde det jo fungere bra om jeg tar hullet sentralt i bjelken og ca 50cm inn fra opplaget. For om jeg bare trenger å ta hull i en bjelke som min plan B innebærer, så blir fallet ingen problem!
Hej försökte hitta någon bra bild men hade ingen, men blev så att jag tog ett 75mm hål i mitten (horisontellt och vertikalt sett) av bjälkarna, minimerade ner antalet bjälkar jag tog hål i (blev 2st) genom att dyka ner och dra det utanpåliggande i källaren och bygga in det i en låda.