Jeg var i Italia for en stund siden og så at man ofte bruker en type hullprofil i tegl som underlag til tak og gulv. Teglhullprofilen legges oppå trebjelkelag og deretter støpes betong oppå og vips så har man fått en tak eller gulv. Teglhullprofilen fungerer da som en permanent forskaling. Ifølge opplysninger fra en italiener skal disse byggeelementene være billige og finnes i alle mulige varianter.

Har aldri sett dette før, men jeg ser massevis av bruksområder til et kommende husprosjekt jeg har med min samboer. Har søkt som en galning men finner ikke annet enn ulike produsenter i Italia. Har ingen anelse om hva det kan tenkes å hete på norsk engang?

På italiensk heter de Tavellone/Tavelloni.

Er det noen som vet hva de heter på norsk eller engelsk? Noen som vet hvor man kan kjøpe de som er nærmere enn Italia?

//Zephyrus

Tak med hule teglsteinsprofiler brukt som underlag, overgrodd med mose og planter, viser en eldre konstruksjonsmetode i Italia.

En trillebår full av vedstablet på en oransje tegelhålprofil i gresset, omgitt av trestammer og plastkasser.

En hånd viser størrelsen på en hul mursteinsteglprofil i en naturlig setting. Teglmaterialet har riller og et par tørre planterester ovenpå.

Tegelhålprofiler Tavellone, både glatt og stripet versjon, med mål og vekt per kvadratmeter angitt. Brukes i bygg som tak- og gulvunderlag.

Nå har jeg snakket med Wienerberger i Sverige. De hadde aldri sett disse før og virket ikke interessert i å ta dem inn heller. Produkter fra tyske Wienerberger tar de inn, men ikke fra Ungarn f.eks.

Så var det med det!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.