Jeg holder på å bygge om litt hjemme i leiligheten og har flyttet en vegg litt. Det har betydd at jeg også vil flytte en innerdør litt så den ikke havner rett i kanten på veggen.
Når jeg begynte med det viser det seg at den delen av veggen og stenderne til døren sitter fast i en trestender som er støpt inn i betongen. Jeg har pigget bort betongen nå (forresten, pigging er jo gøy!!!) slik at jeg kan feste stenderne til døren der jeg vil ha dem.
Men nå er det jo et enormt hull der terskelen så vil sitte! Det er omtrent 30 mm dypt.
Hvordan ville dere gjort det her? Støpe inn stenderen, og i så fall med hva? Betong ser ut til å kun finnes i 25 kg sekker, må jeg virkelig kjøpe en sånn?
Har lest her at man ikke skal støpe inn betong, men den stenderen har jo allerede vært innstøpt i nesten 50 år siden huset ble bygget, og den ser fortsatt helt frisk ut.
Ellers kan jeg selvfølgelig fjerne stenderen også før jeg støper igjen hullet.
Eller holder det kanskje å prøve å få til trestykker slik at det blir i nivå så bra som mulig?
Man skal jo ikke støpe inn tre i betong hvis det er på bakkeplan, er det over bakkeplan vil det nok ikke råtne uansett. Avhengig av hvor mye arbeid det er, hadde jeg tatt det ut og støpt igjen og så satt det tilbake, men hvis det innebærer urimelig mye arbeid hadde jeg nok droppet det, tror jeg.
Er det på bakkeplan hadde jeg definitivt fjernet alt sammen.
Takk for begge svarene! Skulle ønske jeg hadde sett corres svar før jeg ble for utålmodig bare for jeg skal ha parkett der senere.
Og nå har jeg fjernet treverket. Det tok en lang stund, måtte først fjerne alle lektene som jeg allerede hadde satt opp for den nye døren og så var det mye slit med brekkjernet og boremaskinen, men det føltes på et vis som det beste. Selv om det da kanskje ikke trengtes siden det er helt øverst i huset.
Nå har jeg i stedet et hull som er omtrent 8cm dypt og 3,5cm bredt. Jeg har aldri støpt noe tidligere, hva burde jeg bruke for å støpe igjen dette? Finbetong?
Og skal jeg støpe helt opp til kantene for å si det sånn, eller la det være igjen litt til avrettingsmasse eller noe den siste biten, eller blir det jevnt og fint likevel? Jeg tenker om betongen synker sammen når den tørker og slik?
Må jeg kjøpe en masse murerverktøy eller tror dere det fungerer å bare helle ned betongen (eller hva jeg nå skal bruke ) og jevne til med en vanlig sparkel?
äh, ned med tre i hullet igjen så slipper du søle med sement og sånt i lgh. Det går bare med spann og verktøy unødvendig
Om du nå gjør det, kjøp finsement og bland nøye med en tresleiv eller plankebit, og en gammel stekespade duger til å jevne det med.
Du kan toppe det maks 5mm over gulvet, mer enn det og du får en bulk senere.
Man skal jo ikke støpe inn tre i betong om det er på markplan, er det over markplan blir det vel ikke råte i det i alle fall. Avhengig av hvor mye jobb det er hadde jeg tatt det ut og støpt igjen og så satt det tilbake, men innebærer det urimelig mye jobb hadde jeg nok droppet det tror jeg.
Er det på markplan så hadde jeg tatt bort alt sammen definitivt.
Dessverre får jeg nok vanskelig for å legge ned tre igjen, det er virkelig ikke jevnt i bunnen av hullet nå. Jeg forstår faktisk ikke hvordan de har fått det treet som lå der til å ligge rett fra begynnelsen!
Men finsement sier du, takk! Det får bli en sekk med sånt. Men det virker jo veldig slitsomt å støpe ting hvis man leser om hvordan man skal gjøre det, at man må vanne og greier i minst et døgn før man støper og deretter etterpå. Virker utvilsomt klissete å holde på med innendørs, og det betyr jo at typ hele neste helg vil gå med til dette
Det er ikke så vanskelig, vann i hullet med en blomstersprøyte først, hell ned sementen og vann og puss overflaten etter en time, legg på gladpack som beskyttelse og vent to døgn. Det er så lite sement du trenger, og dessuten ganske marginal belastning, så det trenger ikke å kompliseres så mye.
Det er ikke så vanskelig, vann i hullet med en blomstersprøyte først, hell ned sementen og vann og puss overflaten etter en time, legg på gladpack som beskyttelse og vent to døgn. Det er så lite sement du trenger, og dessuten ganske marginal belastning, så det trenger ikke å være så komplisert.
Høres bra ut, takk! Skal gi meg på det i helgen!
nino skrev:
kan du ikke helt enkelt kjøpe en sekk med flytsparkel og blande og helle i? Byggmax har billige som duger
Er flytsparkel bedre?
Hullet er jo ganske dypt nå på omtrent 8cm. Så litt på flytsparkel og der står det maks sjikttykkelse 30mm. Man kan kanskje ta det i omganger da? Men det skulle jeg helst slippe
Jo iof så har du vel rett i at det er maks tykkelse på flyt men jeg -tror- det er mest for tørketider
Ringer du teknisk support så tror jeg det er rolig, er iof samme moment å blande både fin betong og flyt selv om flyt kanskje er litt enklere å blande iallfall om man har en maskin
Sånn! Hjem fra jobb og begynne å blande sement med en gang Det ble sementbruk A. Jeg var for feig til å ringe og spørre om flytsparkel
Det ble ikke så bra som jeg hadde håpet, ikke helt jevnt. Spesielt ikke i kantene, men jeg håper at det duger når det har fått tørke, og det er jo egentlig mest under der dørterskelen skal være at det må være jevnt.
Sementen var jo kjempesvår å blande også! Men det kan ha vært fordi jeg er så trøtt at jeg knapt orker å stå på beina og fordi jeg kjøpte en blander til boremaskinen for 39,- på Coop
Det satte seg en masse langs kantene på bøtta som liksom ikke ville bli blandet selv om jeg var der og hjalp til med en trebit.
Forresten, hvordan pleier man å gjøre rent verktøyene etter at man har gjort noe sånt her? Hageslange utendørs?
Jeg kjøpte jo den der blanderen og to forskjellige typer "murerverktøy" men de må jeg nok kaste nå, tør jo ikke spyle ned en masse sement i vasken