Heisann!

Jeg har fått fiber (internett) installert i huset og skal begynne å legge de nye ledningene fra det nye startpunktet til de enhetene som trenger tilgang til internett. Ettersom jeg ikke er klar til å rive masse gipsplater for å gjøre en skikkelig pen installasjon, tenkte jeg enkelt og greit å spikre opp ledningene langs listene i taket. Dog støtte jeg på følgende problem:

Jeg har spurt på et antall byggevarebutikker, men det finnes tydeligvis ingen enkel måte å trekke en ledning gjennom en gipsvegg uten å ødelegge gipsen, sette opp kabelbokser og deretter lappe sammen dritten igjen. Den eneste muligheten er å sage i dørkarmene slik at ledningene får plass den veien, men det føles som en om mulig enda dårligere idé enn å rive ned alt gipsen på veggene.

Så hvordan gjør man hvis man vil trekke en ledning gjennom veggen? Jeg har spekulert i ventilasjonsrør, men da veggen bare er 5 cm tykk, får jeg ikke til den løsningen. Den enkleste løsningen er kanskje å bare bore et hull, men da nye ledninger kan komme til, føles det litt ufleksibelt.

Noen forslag?

Takk på forhånd
Roland

buurd skrev:
Jeg har spurt på et antall byggevarehus men det finnes tydeligvis ingen smidig måte å trekke en ledning gjennom en gipsvegg uten å slå i stykker gipsen, sette opp kabelbokser og deretter gipse sammen dritten igjen. Den eneste muligheten er å sage i dørkarmene så ledningene får plass den veien, men det føles som en om mulig enda dårligere idé enn å dunke ned all gips på veggene.
Jeg forstår ikke! Hvorfor skulle du trenge å "dunke ned alt gips"? Vil du bare ha ledningen gjennom veggen trenger du bare å bore et hull med samme dimensjon som kabelen. Vil du felle inn bokser finnes jo "senildosor"/ROT-bokser som du monterer i etterkant. Tror ikke jeg riktig forstår hva du vil gjøre eller hva problemet er... :blushing:

Jeg skjønner heller ikke helt. Vil du dra kabelen gjennom veggen eller i veggen? Det finnes gulvlister som det går an å dra kabel i å kjøpe.

Jeg får inn fiberkabelen i vaskerommet der det sitter en ruter og litt andre ting. Fra vaskerommet trenger jeg å dra
3 nettverkskabler
1 telekabel
og senere også ledninger til TV, men disse er jeg ikke sikker på hvordan de løses, kan være to eller tre nettverkskabler til da jeg ikke tror en vanlig antennekabel brukes for ip-tv med HD-kvalitet.

Det jeg vil gjøre er å få ut disse kablene fra vaskerommet uten å måtte sage i dørkarmen. Får jeg bare ledningene fra ett rom til neste, vet jeg hvordan jeg skal gjøre deretter, men å dra en bunt med kabler virker å være en helt ukjent kunst i byggevarebutikkene.

Med vennlig hilsen
Roland

Å "dunke ned gipset" var løsningen som en butikk foreslo for å kunne sette opp kabelbokser på en kreativ måte og på den måten kunne trekke ledningene fra ett rom til det neste.

Er det ikke bare å bore et hull i veggen da? Så kan du lime i et passende rør om det trengs. Finnes tykke elrør, men egentlig kan du jo bruke hvilket som helst rør.

buurd skrev:
Jeg får inn fiberkabelen i vaskerommet der det sitter en router og litt annet utstyr. Fra vaskerommet trenger jeg å trekke 3 nettverkskabler
Tenk over om det ikke blir enklere å bare trekke en nettverkskabel fra vaskerommet til en switch som du har plassert "et sted nærmere datamaskinene".

Ja, noe form for rør med krage og lokk kan være det jeg leter etter. Hvilket rør er passende å bruke, det er jo hyggelig om det går an å sette noe pent over hullet også.

P
Du har ingen rør med telekabler i som kan brukes? gjorde så i vårt forrige hus. Dro først ut kablene med en trekketråd festet i og deretter dro jeg tilbake alt igjen med nettverkskabelen festet i trekketråden, dog uten kontakter på.

Peter_K: Det finnes ingen ferdige hull, nei. Jeg tror at jeg ville foretrukket et større fremfor flere små. Spesielt siden jeg i dag ikke kan sverge på at flere ledninger ikke kommer til eller kanskje forsvinner når ny teknologi kommer til.

Alfredo: Det går nok ikke å komme så mye nærmere datamaskinene da vaskerommet er sentralt plassert. Snarere slik at det er virkelig smidig å ha den "semi-faste" installasjonen i et rom hvor utseendet ikke er så viktig.

buurd skrev:
Alfredo: Det går nok ikke komme så mye nærmere datamaskinene da vaskerommet er sentralt plassert. Snarere så at det er riktig smidig å ha den "semi-faste" installasjonen i et rom der utseendet ikke er så viktig.
OK, det høres fornuftig ut!

Avhengig av hvor tykk veggen er så en vanlig rotdåse fra hver side pluss deksel eller tom rj45 uttak?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.